De sociala mediernas baksida, tyvärr.

Om den nu är så viktig för honom så sälj tillbaka den till honom för typ halva högsta budet.
Då har du ju varit VÄLDIGT tillmötesgående tycker jag.
 
M
K knipo skrev:
De sociala mediernas baksida, tyvärr.

Om den nu är så viktig för honom så sälj tillbaka den till honom för typ halva högsta budet.
Då har du ju varit VÄLDIGT tillmötesgående tycker jag.
Vi har erbjudit honom att han ska få hälften av det vinnande budet. Det var dock några timmar sen, så antingen så överväger han fortfarande eller så håller de på att knåpa ihop en snyfthistorka tills imorron. Det återstår att se...
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte alla omständigheterna.
Men baserat på det du skrivit o vad han gjort hade jag helt ärligt skitit i honom vid detta laget.

Lycka till!(y)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker att det finns en etisk och moralisk sida i denna historia. Om jag hade fått en nyckelharpa och inte använt den, eller kunnat lära mig, så hade jag absolut lämnar tillbaka den till givaren.

Har absolut ingen förståelse för att man säljer gåvan.
 
  • Gilla
Pytt och 13 till
  • Laddar…
Jag förstår precis vad du menar, och jag håller med dig i sak.
Men om det nu är som TS säger att förra ägaren ändrar sig för att han märker att den går att sälja, då har jag inte mycket förståelse.
O dessutom tycker jag att man får tänka igenom innan man ger bort någonting. Har man väl överlämnat föremålet så är faktiskt den nya ägaren fri att göra vad den vill med den. Om det så skulle vara att ha den som braständare. Kanske inte snyggt o snällt, men inget att göra åt.
Det är skillnad om det är barn som byter grejer med varandra och de plötsligt ångrar sig, men vuxna människor.....
 
F
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har absolut ingen förståelse för att man säljer gåvan.
Det är ju inte mormors vigselring som säljs. Snubben har ju skänkt bort instrumentet i en annons!
 
  • Gilla
krill7 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker faktiskt inte att det är någon skillnad gentemot barn som inte vill ha en gåva och vill byta/sälja den mot något annat. Mitt barn hade fått lära sig att man då tackar för gåvan, och lämnar tillbaka den. Så borde TS göra också
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker att det finns en etisk och moralisk sida i denna historia. Om jag hade fått en nyckelharpa och inte använt den, eller kunnat lära mig, så hade jag absolut lämnar tillbaka den till givaren.

Har absolut ingen förståelse för att man säljer gåvan.
Och jag förstår precis vad du menar med det. Som sagt, hade mamman själv, som tillverkat instrumentet, hört av sig och förklarat att hon ville få tillbaka den så hade jag tänkt ganska annorlunda inför den här situationen. Men när han själv skriver att han hellre säljer den själv så blir det ju uppenbarligen pengarna det handlar om från hans sida också.
Jag skrev ett sms och erbjöd honom hälften av det vinnande budet som den säljs för. Han blev ännu otrevliga och fortsätter bara att säga att han ska hänga ut oss.
Hade han haft trevlig ton en enda gång från första början så hade jag också haft en annan i ställning till det här.
 
M
K knipo skrev:
Jag förstår precis vad du menar, och jag håller med dig i sak.
Men om det nu är som TS säger att förra ägaren ändrar sig för att han märker att den går att sälja, då har jag inte mycket förståelse.
O dessutom tycker jag att man får tänka igenom innan man ger bort någonting. Har man väl överlämnat föremålet så är faktiskt den nya ägaren fri att göra vad den vill med den. Om det så skulle vara att ha den som braständare. Kanske inte snyggt o snällt, men inget att göra åt.
Det är skillnad om det är barn som byter grejer med varandra och de plötsligt ångrar sig, men vuxna människor.....
Och när konversationen dessutom inleds med 'gör så här, annars blir det problem' istället för ett 'vi skulle vilja få tillbaka den, går det att lösa?' så känner jag mig ärligt talat bara ännu mer negativt inställd...
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker att det finns en etisk och moralisk sida i denna historia. /.../Har absolut ingen förståelse för att man säljer gåvan.
Fast nu är det ju ett juridikforum, så vad vi tycker om TS agerande bör väl inte vara så viktigt.

TS, jag tolkar det som att du blivit hotad. Det är inget man ska behöva finna sig i bara för att man säljer något man inte behöver, oavsett om man fått, ärvt eller köpt det överflödiga.

Så hedra du ditt avtal med Tradera. Om det känns bättre kan du som du själv föreslog dela förtjänsten med gåvogivaren, men det väljer du själv.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu är det ju ett juridikforum, så vad vi tycker om TS agerande bör väl inte vara så viktigt.

TS, jag tolkar det som att du blivit hotad. Det är inget man ska behöva finna sig i bara för att man säljer något man inte behöver, oavsett om man fått, ärvt eller köpt det överflödiga.

Så hedra du ditt avtal med Tradera. Om det känns bättre kan du som du själv föreslog dela förtjänsten med gåvogivaren, men det väljer du själv.
Jo, absolut. Ärligt talat så skulle det inte kännas rätt att personen som budat på varan och varit med på budgivningen från första början inte får sin vara heller, så jag tänker se till att hon får den.

Nej, men jag tycker att det känns lite mer som utpressning. Han har så fint lagt ut ett inlägg på Facebook med minamnet uppgifter, så jag kommer oavsett att ringa polisen imorgon bitti.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sälj grejerna, det är dina grejer, har de gett bort något så är det dina grejer.
Du bestämmer. Det kan vara känsligt om det är en gåva från någon när och kär.
Nå väl.
Om ni inte kommer att använda instrumentet, så är det väl bättre att någon annan gör det istället för att de ligger i en låda och skräpar.

Jag skulle bli riktigt arg om någon börjar hota mej med diverse för vad jag gör med mina eventuella gåvor.
att ha synpunkter är en sak. men att hota med socialamedier är bara småaktigt.

Hot bör besvaras med polisanmälan,
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
H HSP skrev:
Sälj grejerna, det är dina grejer, har de gett bort något så är det dina grejer.
Du bestämmer. Det kan vara känsligt om det är en gåva från någon när och kär.
Nå väl.
Om ni inte kommer att använda instrumentet, så är det väl bättre att någon annan gör det istället för att de ligger i en låda och skräpar.

Jag skulle bli riktigt arg om någon börjar hota mej med diverse för vad jag gör med mina eventuella gåvor.
att ha synpunkter är en sak. men att hota med socialamedier är bara småaktigt.

Hot bör besvaras med polisanmälan,
Jo, och ärligt talat så känns det bättre nu när jag har pratat med er, jag behövde nog ventilera mina tankar lite, och nu känner jag mig säkrare i mitt beslut.

Ja, med tanke på att mitt användarnamn som han lagt ut är mitt riktiga för- och efternamn och det finns EN person som heter så så blir det ju uppenbart vem det handlar om.

Har tagit skärmdumpar så att han inte får för sig att plocka bort det.
 
Sälj till högsta bud och lägg en anmälan om hot/utpressning till polisen.

Det låter nästan som att denna personen bara vill bråka och känna sig viktig.
 
M
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sälj till högsta bud och lägg en anmälan om hot/utpressning till polisen.

Det låter nästan som att denna personen bara vill bråka och känna sig viktig.
Det verkar inte bättre.
Han har ju däremot hängt ut mig på Facebook nu, och nu verkar folk som läst det han skrivit anmält annonsen till tradera, som stöldgods då antar jag.

Helt otroligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.