Kostnaden för kapitalbindningen i bostaden kan man inte på
något sätt bli av med.

Om man har en obelånad bostad har man ändå en dold kostnad
för boendet i form av avsaknaden av avkastning på det bundna kapitalet.

Wizeguy skrev:
Helt rätt! Men pengar jag BETALAT av lånet med kan jag köpa bröd för, i form av mindre räntekostnad..
Faktiskt inte. Du kan inte betala något med en minskad utgift. Däremot kna du göra det med sparpengar

Förstår att man kan se en vinst med att spara lånade pengar (vilket man faktiskt gör) med dagens låga räntor... men som sagt, jag spelar inte gärna med min familjs ekonomi med framtida spekultationer.. Det KAN gå åt båda håll- men det är ett spel.
Har man sparade pengar och om man ser att det någon gång i framtiden ger bättre avkastning på att betala bolånet än på sparkonto, är det bara att amortera. Men nu när man tjänar pegnar på att spara, varför nite dra nytta av det?

För att återspegla Topic- så är juh frågan om man ska sätta sig, och sin familj i en sån sits att man räknar med att sin ekonomi ska fungera med bas att framtiden ska följa historian..
Med sveriges "lösa" regler är det ok"..
Det är naivt att tro att ett amorterat hus skulle på något sätt skydda dig och din familj mot framtiden. Att tokamortera är att satsa allt på ett kort.

Wizeguy skrev:
För att återspegla Topic- så är juh frågan om man ska sätta sig, och sin familj i en sån sits att man räknar med att sin ekonomi ska fungera med bas att framtiden ska följa historian..
Med sveriges "lösa" regler är det ok"..
Topic är nog kvar där den bör, om man bör amortera eller ej, och varför.

Med amortering ISTÄLLET för kapitalförvaltning eller sparande så låser du ditt kapital i bostaden.
Utan jobb och utan pengar så blir inte familjen gladare för att lånet är litet...

HusByggarTomten skrev:
Topic är nog kvar där den bör, om man bör amortera eller ej, och varför.

Med amortering ISTÄLLET för kapitalförvaltning eller sparande så låser du ditt kapital i bostaden.
Utan jobb och utan pengar så blir inte familjen gladare för att lånet är litet...
Har man amorterat en massa så kan man ju faktiskt belåna huset igen om man skulle behöva, så kapitalet är ju inte helt låst.

jhenrikj skrev:
Har man amorterat en massa så kan man ju faktiskt belåna huset igen om man skulle behöva, så kapitalet är ju inte helt låst.
Om man inte är arbetslös förstås. Eller om huspriset har sjunkit katastrofalt. Eller om man fått en betalningsanmärknig. Eller om banken inte är på det humöret.

Det är väl upp till var och en om man vill amortera eller inte, de allra flesta har säkert tänkt igenom noga vad som passar bäst för just dom. För mig passar det bättre att spara än att amortera då lånen är så stora att det inte känns som att amorteringen gör någon skillnad. Om räntorna går upp så påverkar ju det såklart mig mer, men då har jag en ordentlig buffert sparad att ta av om det skulle behövas.

-MH- skrev:
Faktiskt inte. Du kan inte betala något med en minskad utgift. Däremot kna du göra det med sparpengar.
ahh OK så du räknar med en inkost på sisådär 0 kronor. spetsdragning..
annars betalar jag heldre 2000kr mån i ränta än 4000kr mån..

-MH- skrev:
Har man sparade pengar och om man ser att det någon gång i framtiden ger bättre avkastning på att betala bolånet än på sparkonto, är det bara att amortera. Men nu när man tjänar pegnar på att spara, varför nite dra nytta av det?.
Japp, Precis som jag skrev är det fördelaktigt nu.. Läge att ta några millar i lån och placera pengarna?

-MH- skrev:
Det är naivt att tro att ett amorterat hus skulle på något sätt skydda dig och din familj mot framtiden. Att tokamortera är att satsa allt på ett kort.
Ett helt avbetalt hus gör det definitivt ;)

Min plan är den "långa" vägen.. Började med bostadsrätt- amoterade av den helt- sparade pengar- köpte kåk. Absolut inte min drömkåk på något sätt men i rimlig nivå av min ekonomi går med på.. Om 5år till är kåken betald. Sen ska jag spara slantar (ej lånade slantar;)) och bygga mig en ny kåk precis så som jag vill ha den och där jag vill ha den när ekonomin tillåter. Kommer väl landa på någon mille i lån efter det men det grejjar jag att amortera bort.. helt!

Kan såklart hända mycket på vägen men jag har åtmindstånde inte satt familjen på pottan..

Alternativet är juh den enkla vägen- Gå till banken, ta några millar i lån, sätta sig i soffan och hoppas allt går bra. Sitta med för stora lån för att det ska vara lönt att amortera men ett fint hus :)

Lite mer som norges variant med andra ord då de kräver lite kontant insats =) Förr i tiden fick man jobba sig upp lite på bomarknaden- börja längst ner och jobba sig upp.. Nu kan man hoppa över alla sunkiga lght och kåkar och gå på nybygget vid 25års ålder- inte alls svårt när det är så lätt att ta lån- som man dessutom inte behöver betala tillbaka.. banken bygger hyres villor.

hmm kan det vara mina 25% norrbagge gener :D

Wizeguy skrev:
Japp, Precis som jag skrev är det fördelaktigt nu.. Läge att ta några millar i lån och placera pengarna?
Definitivt! Been there, done that som de säger i utlandet.

Kan såklart hända mycket på vägen men jag har åtmindstånde inte satt familjen på pottan..
Skall de äta huset ni bor i? Trodde pepparkakshus bara fanns i sagorna. :)

Alternativet är juh den enkla vägen- Gå till banken, ta några millar i lån, sätta sig i soffan och hoppas allt går bra. Sitta med för stora lån för att det ska vara lönt att amortera men ett fint hus :)
Då har du inte lyssnat på vad jag sagt. Alternativet är att spara och investera. Detta oavsett om man har lånat 1 eller 10 "millar".

-MH- skrev:
Då har du inte lyssnat på vad jag sagt. Alternativet är att spara och investera. Detta oavsett om man har lånat 1 eller 10 "millar".
meh.. Alternativet var juh till att bygga sig sin egen bostadsstege.. Och skillnaden blir ränta... massor av ränta. Har du 1mille i lån kan du spara och investera mera än om du har 10millar i lån.

-MH- skrev:
Skall de äta huset ni bor i? Trodde pepparkakshus bara fanns i sagorna. :)
".
Sagor? :D Pepparkakshus är väl ganska vanligt på julen lr? ;)

Vi får väl odla potatis och slakta katten.. Gör väl alla som inte har lån och inte jobb:) Därför det är vanligt med katter i hyreslägenheter :D

Att vi har en låg belåningsgrad som nämns i ett tidigare inlägg är väl inte så konstigt. Skulle man däremot skikta dessa lån och dela upp dem på 40-talister resp 70-talister så kommer nog sanningen vara en helt annan. Tror de flesta 40-talister inte har en aning om vilka kostnader yngre lägger på sitt boende.

En 40-talist har varit inne på marknaden länge, först hade de hjälp av den höga inflationen på 70-80-talet där de t om mer eller mindre tjänade på att ha lån. Sedan kom då boomen på 2000-talet med låga räntor. Givetvis har de dock fått lägga pengar på underhåll genom åren. I det läget är det inte svårt att komma med någon miljon i handen vid köp av nytt hus.

En 70-talist måste däremot köpa in sig på marknaden vid någon tidpunkt (vilket de flesta har gjort under 2000-talet) och kommer då att ligga högt i låneandel.

Dock så kan du ju sitta som miljonär i Sthlm men du realiserar inte vinsten förrän du flyttar ut från storstan till ett område med lägre priser så för den som är inne på storstadsmarknaden är det egentligen ett status quo.

Bostadskris? Hur ofta inträffar det? Och vem säljer sin bostad i en bostadskris? (om man inte är illa tvungen)

Jag köpte min lya för x kronor för 6 år sedan. Den har dubblats ganska exakt under denna tid(galet men sannt). När jag säljer min bostad så kan jag lösa in nästan hela lånat eller kanske hela till och med. Så varför betala ränta när jag som halvfattig har mer nytta av pengarna i min egen ficka :-D

Har man pengar liggandes på baknen till ingen nytta så är det smart att amortera av på lånet eftersom man spar i regel mer på detta än att ha pengarna liggandes på banken (eftersom sparräntan är otroligt låg och låneräntan vanligtvis betydligt högre)

I sanning intressanta synpunkter på vad som kan vara vettigare än att amortera.

Precis som jonpalm höjer vi här i Finland ögonbrynen när många svenskar låter bli att amortera på lånen. Detta eftersom gemene mans uppfattning är att målet med lånen är att slippa dom så småningom. Fenomenet är sgs obefintligt här, lånar man så amorterar man också, punkt slut. Inte för att man räknat desto mera på vad som lönar sig bäst, utan för att denna uppfattning råder. Handelsbanken introducerade 60-åriga bostadslån för något år sedan, vilket låter väldigt länge (och vettlöst), men amorteringsfria, det är det sannerligen ingen som har. Bygger man har man dock under byggtiden möjlighet att ha amorteringsfritt eftersom man kanske samtidigt bor på hyra.

Har själv ett 200 m2 hus under uppbyggnad. Planerna är nog att ha sparande vid sidan om, leva någorlunda sparsamt och amortera så mycket som möjligt på lånet. Synen på konsumtion är också annorlunda, svenskens konsumtionsbudget är nog större i snitt.

Gör som Stefan Ingves vill, amortera.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2010%255c02%255c11%255c370415%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

"På åtminstone en punkt har han sin uppfattning klar.

”För min egen del tycker jag inte det är orimligt att man amorterar på sina lån”, säger Stefan Ingves."

Men självklart har alla en egen syn på detta och även en egen ekonomi som finns som underlag för sina beslut.
Det viktigaste är väl att man är engagerad och har en plan som man tror på.

Å får Annika Falkengren så kommer vi inte få hjälp av inflationen
http://di.se/Avdelningar/DI/artpopup.aspx?art=di-20100211-00006004

Redigerat:
Bruce71 skrev:
En 40-talist har varit inne på marknaden länge, först hade de hjälp av den höga inflationen på 70-80-talet där de t om mer eller mindre tjänade på att ha lån.
Det var ränteavdragen de hade hjälp av. Inte inflationen! :S

(man har förvisso samma hjälp nu, men inte i samma omfattning) :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.