Att inflationen är en dold amortering är ju just det jag försökt berätta när du förklarat för mig att det är en "myt". Nu förstår jag inte riktigt hur du menar ?

Ränteavdragen är fortfarande fördelaktiga men inte på långt när så fördelaktiga som för 20-30 år sedan.

Det är inte inflationen som amorterar. Det är du. Via räntan, som blir betydligt högre.

Du är inte hjälpt av en hög inflation, den gör bara att du själv inte kan påverka amorteringens storlek. Dessutom är det extra illa om det är kostnadsdriven inflation, då priserna på övriga varor och tjänster stiger mer än lönen.

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Det är inte inflationen som amorterar. Det är du. Via räntan, som blir betydligt högre.

Du är inte hjälpt av en hög inflation, den gör bara att du själv inte kan påverka amorteringens storlek. Dessutom är det extra illa om det är kostnadsdriven inflation, då priserna på övriga varor och tjänster stiger mer än lönen.
Fast faktumet att iom inflationen så stiger dina inkomster, men lånet och räntekostnaden liggar kvar (i stort sett) gäller ju fortfarande.

Så även om du fortfarande, givet konstant ränta, betalar säg 6000 kr/mån på ditt lån om 20 år för att du inte har amorterat, så är de 6000 kr värda mindre...

/K

Jag har aldrig påstått att man är hjälpt av hög inflation. Jag har sagt att historiskt sett så inflationen i kombination med ränteavdrag i praktiken betalat tillbaka många bolån.

daviden skrev:
Jag har aldrig påstått att man är hjälpt av hög inflation. Jag har sagt att historiskt sett så inflationen i kombination med ränteavdrag i praktiken betalat tillbaka många bolån.
Bra, då är vi överens.

Inflation, huspriser, arbetsmarknaden, räntor, sjukskrivningar mm mm... Det är mycket man inte kan styra över.

Det jag reagerar över i mångas resonemang är att man litar blint på att det ska lösa sig.. För det har det alltid"" gjort förr- (förutom några små missöden i historien :D Men det kommer ingen ihåg)

Personligen tycker jag den moderna ekonomiska historian i sverige är allt för kort för att kunna blicka bakåt.. 50-60år? Hur mycket har inte hänt sedan dess och hur mycket kommer inte hända närmaste 10åren?

Kanske inget alls- kanske väldigt mycket... Men jag vågar inte chansa med min familj som insats.

Vi amorterar HÅRT (över 20procent av våra rena slantar in), dels för att trygga vår framtid, oavsett om vi båda blir arbetslösa behöver vi inte lämna hus, skolor osv. Och dels för att i framtiden kunna flytta till något finare.

Om du amorterar istället för att spara eller investera sätter du din tilltro till att bankerna alltid finns där för att låna ut pengar till dig, och att dessa pengar kan köpa dig bröd och värme i framtiden.

Om du inte litar på dagens ekonomiska situation, så skall du givetvis INTE amortera, utan spara/investera i sådant som är användbart.

Du litar även på att obelånade hus inte kommer utsättas för beskattning någon gång i framtiden.

Nyfniken skrev:
Likadant som förra gången förmodligen ;)
Tur man slipper uppleva det

-MH- skrev:
Om du amorterar istället för att spara eller investera sätter du din tilltro till att bankerna alltid finns där för att låna ut pengar till dig, och att dessa pengar kan köpa dig bröd och värme i framtiden.
.
Precis tvärt om! Amorterar jag NU när jag/vi faktiskt har pengar så slipper jag det i framtiden.. Det är DÅ jag slipper låna pengar för bröd och värme i framtiden.. :P
Det är juh lån i framtiden jag vill slippa..

-MH- skrev:
Du litar även på att obelånade hus inte kommer utsättas för beskattning någon gång i framtiden.
Så du menar att jag ska ta lån idag, för att det i framtiden kan komma skatt på obelånade hus :D Ska fråga min bankkvinna om jag får låna lite cash till den framtida kostnaden.. hur mycket tror du räcker? 200k? :S

-MH- skrev:
utan spara/investera i sådant som är användbart..
Det som är mest användbart för min familj är nog trots allt ett boende..

Redigerat:
Wizeguy skrev:
Precis tvärt om! Amorterar jag NU när jag/vi faktiskt har pengar så slipper jag det i framtiden.. Det är DÅ jag slipper låna pengar för bröd och värme i framtiden.. :P
Pengar du betalar av på lånet är pengar du inte kan köpa bröd för.

Pengar du sparar är pengar du kan köpa bröd för.

Amortering försämrar din likviditet.

Wizeguy skrev:
Vi amorterar HÅRT (över 20procent av våra rena slantar in), dels för att trygga vår framtid, oavsett om vi båda blir arbetslösa behöver vi inte lämna hus, skolor osv.

Amorterar jag NU när jag/vi faktiskt har pengar så slipper jag det i framtiden.. Det är DÅ jag slipper låna pengar för bröd och värme i framtiden.. :P
Det är juh lån i framtiden jag vill slippa..
..
Om ni inte har jobb och ett hus belånat till hälften, hur mycket bröd kan du köpa då?

Om ni inte har jobb, ett hus belånat till 80% och 200.000 på banken kan du köpa betydligt fler bröd vill jag påstå..

Redigerat:
-MH- skrev:
Pengar du betalar av på lånet är pengar du inte kan köpa bröd för.
.
Helt rätt! Men pengar jag BETALAT av lånet med kan jag köpa bröd för, i form av mindre räntekostnad..

Med dagens räntor är det inte såå mycket pengar.. men hur ser det ut om tio år? Vet du? 20år?

Förstår att man kan se en vinst med att spara lånade pengar (vilket man faktiskt gör) med dagens låga räntor... men som sagt, jag spelar inte gärna med min familjs ekonomi med framtida spekultationer.. Det KAN gå åt båda håll- men det är ett spel.

För att återspegla Topic- så är juh frågan om man ska sätta sig, och sin familj i en sån sits att man räknar med att sin ekonomi ska fungera med bas att framtiden ska följa historian..
Med sveriges "lösa" regler är det ok"..

Amorterar gör man väl med den delen av buffertkontot som överskrider 100' eller 50', var man nu vill lägga sig. Att amortera sina sista pengar varje månad blir ju farligt för likviditeten, inte f-n vill jag låna upp 25' akut vid en skada.

GustavW skrev:
Amorterar gör man väl med den delen av buffertkontot som överskrider 100' eller 50', var man nu vill lägga sig. Att amortera sina sista pengar varje månad blir ju farligt för likviditeten, inte f-n vill jag låna upp 25' akut vid en skada.

Absolut!! En ordentlig buffert ska man alltid ha! (om man skulle få dåligt med bröd i framtiden eller hur det nu var :D)..

Ligger aldrig under 100k.

Buffert, amortering och sparpengar håller jag isär.

Lekkamraten skrev:
Artikel i DI idag: Onödigt att bli skuldfri

Och jag håller med i att man får väga nyttan av att dö med obelånad bostad (och möjligen onödigt rik) mot konsumtionen i livet.
Här är ett svar på den artikeln: http://www.hurjagblevrik.se/idioti/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.