Är detta alltså de regler som gäller i allmänhet? (Max) 30 års amortering, krav på minst 10% insats.)?jonpalm skrev:Eftersom jag är svensk medborgare, över 34, inte har BSU(bara för dom under 34), inte har borgenärer(dom måste vara norska medborgare dom också) och lägenheter i Oslo kostar mer än 2,5 * min årsinkomst så har jag inga möjligheter att få 100% lån. Jag fick snällt spara i 4 år till 10% kontantinsats innan jag kunde köpa.
Och det är inte så att man kan välja att amortera. Man kan få amorteringsfritt 5 (och tydligen nu också 10 hos Nordea) år av lånetiden. Men lånet går inte i all oändlighet. Max lånetid på dessa lånen är 30år(har aldrig sett längre lånetid).
Jag tror dock att reglerna i Sverige blivit lite tuffare under det senaste året.jonpalm skrev:Och visst får man låna 100% i Sverige. Det gjorde min syster för ett par veckor sen.
Jag har aldrig påstått att man inte kan flytta när man inte amorterar. Jag menar bara att om man lånar 100% och inte amorterar så kan man inte byta upp sig(större, bättre,=dyrare hus). Man köper och säljer ju i samma marknad.
Det är klart att detta inte är ett problem om man har landat i "sista" huset. Själv är jag på andra lägenheten nu(vill gärna ha hus) så för mig är det viktigt att amortera så jag kan komma vidare.
Jag tror att Jon syftar på de amorteringsfria lån som ibland erbjuds.lekkamraten skrev:
Jag googlade på førstehjemslån och hittade följande sida: https://www.dnbnor.no/seg-markets/person/lan/forstehjemslan/ Ta en titt till höger på på denna sida, under rubriken "Priseksempel":
75% av bostadsvärdet, 20 års löpetid (är det amorteringstid?) och 3,3%
ränta. Är det verkligen så illa, Jon?
Visst är det trevligt med generösa låneregler, men om det leder till stigande bostadspriser kan man fråga sig om förstagångsköparna vinner så mycket på det.
Nå, den som amorterar har ju också hjälp av inflationen. Den som amorterar 2% varje år blir av med lånet snabbare, det kan man inte komma ifrån. Med 2% inflation är mer än halva lånevärdet kvar efter 30 år om man inte amorterar. Dessutom är det inte säkert att vi får så hög inflation, under de senaste åren har inflationen varit lägre.daviden skrev:
Enligt min erfarenhet så hör de kommunala bolagen till de bättre.klaskarlsson skrev:
Det stämmer att inflationen i perioder varit mindre än 2 procent, men över tid har inflationen i praktiken betalat tillbaka ganska många bolån. Åtminstone har det varit så tidigare. Hur det blir i framtiden vet man förstås inte.
Den som amorterar riktigt mycket är förstås en lite bättre människa än vi sluskar som sover gott trots dryga bolån. :blushing: Även om sluskarna kanske har lite pengar på börsen.
Den som amorterar riktigt mycket är förstås en lite bättre människa än vi sluskar som sover gott trots dryga bolån. :blushing: Även om sluskarna kanske har lite pengar på börsen.
KPI inflation gör ju bara saker dyrare, för att kunna "tjäna" på det (urholka lånen) måste lönerna följa med, s.k pris/lönespiral. Ibland funderar jag på om tillgångspriser bör räknas med på något vis, det är oftast dit de nyskapade pengarna går . Exempel 10-20 % prisökning på bostäder per år. Kul för de som är inne på marknaden, surt för de som försöker spara och komma in. På vissa håll i Sverige tjänar man mer på värdeökningen på bostaden än på arbetet :S
Att göra som i bostadsrätter/fastighetsbolag tycker jag är rimligt, dvs. skriva av huset med någon procent per år. Att amortera av hela skulden är inte nödvändigt enligt mig, dock skulle det vara skönt att äga och vara skuldfri. Någonstans vid 70-75 % belåning tycker jag är på smärtgränsen.
Att göra som i bostadsrätter/fastighetsbolag tycker jag är rimligt, dvs. skriva av huset med någon procent per år. Att amortera av hela skulden är inte nödvändigt enligt mig, dock skulle det vara skönt att äga och vara skuldfri. Någonstans vid 70-75 % belåning tycker jag är på smärtgränsen.
Sedan kan väl även inflationen ses som en tvångsamortering eftersom även räntor följer med upp. Ränta 6% ingen amortering på 1 Mkr = 60 000Kr/år (utan jämkning) 4,5% Inflation
Låg ränta och valfri amortering. Ränta 1,5% + 4,5% amortering på 1 Mkr = 60 000Kr/år. (15 000Kr + 45 000Kr). utan jämkning
Same same but different
Låg ränta och valfri amortering. Ränta 1,5% + 4,5% amortering på 1 Mkr = 60 000Kr/år. (15 000Kr + 45 000Kr). utan jämkning
Same same but different
Artikel i DI idag: Onödigt att bli skuldfri
Och jag håller med i att man får väga nyttan av att dö med obelånad bostad (och möjligen onödigt rik) mot konsumtionen i livet.
Och jag håller med i att man får väga nyttan av att dö med obelånad bostad (och möjligen onödigt rik) mot konsumtionen i livet.
I den allmänna debatten tycks det bara förekomma två alternativ. Antigne spara och gneta och dö skuldfri (och lycklig?) eller köpa platt-tv, märkesklöder till böbisarna, och åka Thailand 4veckor per år (och vara lycklig?).Lekkamraten skrev:
Men det finns ett tredje alternativ, spara och/eller investera. Är svenskens fantasi så begränsad, att det bara finns lön den 25:e och konsumera överskottet?
2 miljoner i dagens penningvärde motsvarar 405 tkr i 1975 år penningvärde. Hur framtiden blir med inflation etc vet vi förstås inte men att kalla inflationens effekt på bolån en myt känns tveksamt. Visst har villkoren under epoken har annorlunda med perioder av hög inflation och även hög ränta men också fördelaktigare ränteavdragsvillkor.Nyfniken skrev: