Du har fortfarande inte svarat på mina frågor om varför det är att "slänga" pengarna i sjön.achilleas71 skrev:Amortera på ens hus är fortfarande för mig att "slänga" pengarna i sjön, så detta ät mitt resonemang
fortfarande, att det finns vissa motståndare som bor i mindre orter etc har jag full förståelse för.
Men bor man i storstäder där man vet historiskt hur det sett ut inom fastigheter och har en bra belåningsgrad så kommer amortering aldrig ske.
Är det meravkastningen på Avanza Zero jämfört med bolåneräntan som du anser att man slänger i sjön eller är det amorteringsbeloppet som du anser går förlorade eller vad menar du egentligen?
Du har heller inte svarat på frågan vad det är för livskvalitet du uppnår med att låsa pengarna i investeringar istället för att låsa de med amorteringar?
cecar: man värderar om huset allt eftersom man renoverar lite, och iom att man gjorde ett "bra" köp som det visade sig så är läget väldigt simpelt som jag beskrivit:
Nee exakt är vinstskatt på 22% EFTER alla avdrag gjorda .
Men 2Mkr bruttovinst på flosklerna som du nämner!
Du är rolig kille från Halland du, hur som helst är detta fakta, behöver itne sitta här och göra mig til för okända människor.
Utan berätta mer om min fakta och hur jag ser på saken gällande amortering.
Kommer aldrig amortera "what so ever" på mitt boende sålänge jag bor i STHLM och har BRA belåningsgrad.
Men förstår dig som bor i Halland att du kan tänkas vilja amortera på ditt boende var det nu är för något.
Mvh
Achilleas
Nee exakt är vinstskatt på 22% EFTER alla avdrag gjorda .
Men 2Mkr bruttovinst på flosklerna som du nämner!
Du är rolig kille från Halland du, hur som helst är detta fakta, behöver itne sitta här och göra mig til för okända människor.
Utan berätta mer om min fakta och hur jag ser på saken gällande amortering.
Kommer aldrig amortera "what so ever" på mitt boende sålänge jag bor i STHLM och har BRA belåningsgrad.
Men förstår dig som bor i Halland att du kan tänkas vilja amortera på ditt boende var det nu är för något.
Mvh
Achilleas
Bra byggare: Som jag tidigare nämnt orkar INTE definiera ordet INVESTERING, det får du slå upp själv i ordboken.
Låsa pengarna i investeringar?
En investering är en investering då den gör en avkastning, gärna på månadsbasis om så är fallet.
Amortering för min del är HELT uteslutet.
Scrolla upp för svar.
Sitter med 60% belåningsgrad i storstad, och priserna lär knappast ramla ner i dom nivåerna på länge, och om du nu skulle göra något sådant så lär det vara temporärt.
SÅ ÅTER IGEN, ska jag låsa mina pengar med amortering som kommer leda till en marginell sänkning av boendekostnaden efter 10ÅR.
ELLER ska jag arbeta med pengarna som dom kan ge en avkastning SAMT gör dom det månadsvis så JA DU FÅR BÄTTRE LIVSKVALITET med mer PENGAR.
Kanske inte i din värld men i min och många andras så är likviditet kopplat till bättre kvalitet i livet.
Mvh
Achilleas
En investering är en investering då den gör en avkastning, gärna på månadsbasis om så är fallet.
Scrolla upp för svar.
Sitter med 60% belåningsgrad i storstad, och priserna lär knappast ramla ner i dom nivåerna på länge, och om du nu skulle göra något sådant så lär det vara temporärt.
SÅ ÅTER IGEN, ska jag låsa mina pengar med amortering som kommer leda till en marginell sänkning av boendekostnaden efter 10ÅR.
ELLER ska jag arbeta med pengarna som dom kan ge en avkastning SAMT gör dom det månadsvis så JA DU FÅR BÄTTRE LIVSKVALITET med mer PENGAR.
Kanske inte i din värld men i min och många andras så är likviditet kopplat till bättre kvalitet i livet.
Mvh
Achilleas
Avanza Zero måste vara ett skämt igen bra_byggare nee tror jag lägger ner det här för det är barnnivå på det hela nu.
Avanza zero den var i paritet till det förra inlägget som sa: Jag vet inte varför jag amorterar , kanske för banken tycker det ser bättre ut så hahahaha.
Ne ni är skojiga, ingen som säger något om ni är villiga att "slänga" iväg pengar på ert boende och ni är säkra att era barnsbarnbarb ska bo kvar i det huset/lägenheten.
Pengar är till för att tjänas mer pengar med, speciellt skattade sådana som ni ska SLÄNGA in i en fastighet och SPECIELLT om ni även har bra belåningsgrad på det i en STORSTAD.
I mindre orter med små lån förstår jag Er fullständigt. Och även dom 30% stackare som använt sitt boende som bankomat med.
Men resterande med hyffsad koll på ekonomi, NOPE!!
Mvh
Achilleas
Avanza zero den var i paritet till det förra inlägget som sa: Jag vet inte varför jag amorterar , kanske för banken tycker det ser bättre ut så hahahaha.
Ne ni är skojiga, ingen som säger något om ni är villiga att "slänga" iväg pengar på ert boende och ni är säkra att era barnsbarnbarb ska bo kvar i det huset/lägenheten.
Pengar är till för att tjänas mer pengar med, speciellt skattade sådana som ni ska SLÄNGA in i en fastighet och SPECIELLT om ni även har bra belåningsgrad på det i en STORSTAD.
I mindre orter med små lån förstår jag Er fullständigt. Och även dom 30% stackare som använt sitt boende som bankomat med.
Men resterande med hyffsad koll på ekonomi, NOPE!!
Mvh
Achilleas
Cecar33: En grundgenomgång:
Inköpt 2006 95% belåning 2.7Mkr
Säljs 2012 4.8Mkr
4.8 - 2.7 = 2.1Mkr -minus arvode försäljning och andra handlingar
2Mkr BRUTTO
Utlägg totalt med pantbrev etc inkl. 680.000:
SUMMA SUMMARUM:
Hoppas jag förtydligade siffrorna åt dig nu, vad som stämmer för dig i Halland är totalt ointressant.
Du kan lägga ner dina spydigheter och ditt avund och lägga ner det i form av energi för att tillfredställa någon(t) annat.
Mvh
Achilleas
Mvh
Achilleas
Inköpt 2006 95% belåning 2.7Mkr
Säljs 2012 4.8Mkr
4.8 - 2.7 = 2.1Mkr -minus arvode försäljning och andra handlingar
2Mkr BRUTTO
Utlägg totalt med pantbrev etc inkl. 680.000:
SUMMA SUMMARUM:
Hoppas jag förtydligade siffrorna åt dig nu, vad som stämmer för dig i Halland är totalt ointressant.
Du kan lägga ner dina spydigheter och ditt avund och lägga ner det i form av energi för att tillfredställa någon(t) annat.
Mvh
Achilleas
Mvh
Achilleas
bra byggare:
För att säkra mitt boende, därför har jag inte gått och belånat mer i mitt boende.
Samt att jag driver ett företag idag och därmed inte behöver någon form av lån.
Men du försöker spela smart där, förstår dig.
Kolla tidigare inlägg!
Är man en utav dom 30% som använt sitt boende som bankomat och har HÖG belåningsgrad, ja då förstår jag ens oro och varför man amorterar.
MEN har man relativt LÅG så varför??
Mvh
Achilleas
För att säkra mitt boende, därför har jag inte gått och belånat mer i mitt boende.
Samt att jag driver ett företag idag och därmed inte behöver någon form av lån.
Men du försöker spela smart där, förstår dig.
Kolla tidigare inlägg!
Är man en utav dom 30% som använt sitt boende som bankomat och har HÖG belåningsgrad, ja då förstår jag ens oro och varför man amorterar.
MEN har man relativt LÅG så varför??
Mvh
Achilleas
Lite information om huspriserna sen 1975 iof bara till 2009, men kan vara välbehövlig fakta för en del.
http://research.handelsbanken.se/Speakers-corner/Klas-Granlund/Bubbla-i-svenska-huspriser/
Mvh
Achilleas
http://research.handelsbanken.se/Speakers-corner/Klas-Granlund/Bubbla-i-svenska-huspriser/
Mvh
Achilleas
förlåt men lånar tråden till ytterligare ett inlägg för dom intresserade av prisutvecklingen.
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH_kap1.pdf
Mvh
Achilleas
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH_kap1.pdf
Mvh
Achilleas
Du är uppenbart ett troll...achilleas71 skrev:Bra byggare: Som jag tidigare nämnt orkar INTE definiera ordet INVESTERING, det får du slå upp själv i ordboken.
Scrolla upp för svar.
Mvh
Achilleas
bra_byggare: Slog du upp ordboken efter all kritik man fått under en längre tid här nu av dig.
Vad fick du fram i ordet INVESTERING, låt höra nu.
Stod det Avanza zero där och 10 år?
Sluta upp med dom där barnlekarna är du snäll, antingen pratar vi seriöst om vi vill veta om hur folk ställer sig för och emot amorteringar eller så lägger man ner.
Du är för amortering, som en viss kille till här som bor i Halland, jättebra tycker jag och ber er lycka till.
Men jag kommer aldrig amortera om det inte är en nödvändighet, när det blir det är upp till en själv att avgöra.
Med 60% aldrig i helvete att man gör det, men bor man i mindre ort och liten belåning eller alternativt bankomathusägarna med extrem höga belåningar (c:a 30%) ja då håller jag med ER.
Då ska man amortera!!
Mvh
Achilleas
Vad fick du fram i ordet INVESTERING, låt höra nu.
Stod det Avanza zero där och 10 år?
Sluta upp med dom där barnlekarna är du snäll, antingen pratar vi seriöst om vi vill veta om hur folk ställer sig för och emot amorteringar eller så lägger man ner.
Du är för amortering, som en viss kille till här som bor i Halland, jättebra tycker jag och ber er lycka till.
Men jag kommer aldrig amortera om det inte är en nödvändighet, när det blir det är upp till en själv att avgöra.
Med 60% aldrig i helvete att man gör det, men bor man i mindre ort och liten belåning eller alternativt bankomathusägarna med extrem höga belåningar (c:a 30%) ja då håller jag med ER.
Då ska man amortera!!
Mvh
Achilleas
Man kan ju räkna lite..
Antag 5% ränta på 1 000 000 och 30 år.
Om jag inte amorterar kostar räntan 1 800 000 kr, dvs 1 260 000 efter skatt. (Och jag är fortfarande skyldig 1 miljon..)
Amorterar jag annuitetslånet kostar detta 1 932 558 före skatt, 1 652 791 efter. (Sedan är jag skuldfri)
Skillnaden i kassaflöde är alltså 392 791 kr, dvs 13 093 kr/år, eller ca 1 000 kr/månad.
Så jag investerar denna tusenlapp.
För att täcka miljonen som inte betalas av så måste min investering ge 9% i genomsnitt FÖRE SKATT i 30 år. Och då ha jag bara gått +/- noll.
Skall det bli någon livskvalitet av det hela får man nog hitta något som konsistent ger 12-15% per år under 30 år..
Antag 5% ränta på 1 000 000 och 30 år.
Om jag inte amorterar kostar räntan 1 800 000 kr, dvs 1 260 000 efter skatt. (Och jag är fortfarande skyldig 1 miljon..)
Amorterar jag annuitetslånet kostar detta 1 932 558 före skatt, 1 652 791 efter. (Sedan är jag skuldfri)
Skillnaden i kassaflöde är alltså 392 791 kr, dvs 13 093 kr/år, eller ca 1 000 kr/månad.
Så jag investerar denna tusenlapp.
För att täcka miljonen som inte betalas av så måste min investering ge 9% i genomsnitt FÖRE SKATT i 30 år. Och då ha jag bara gått +/- noll.
Skall det bli någon livskvalitet av det hela får man nog hitta något som konsistent ger 12-15% per år under 30 år..