21 796 läst ·
193 svar
22k läst
193 svar
Amortera eller inte amortera det är frågan
Personligen tror jag privatekonomin i sig kommer påverkas ganska rejält i Sverige, men från som tidigare fastslaget redan höga nivåer. Det finnos således "konsumtionsmarginal" att ta av ett tag. Därför är jag inte särskilt förvånad över att se att sittande regering vill få till åtgärder som om de genomförs kommer motverka en sådan dämpning av svenskars privatekonomi, nämligen sänkt restaurangmoms och ytterligare jobbskatteavdrag. Det har varit tydligt tidigare att just den typen av konsumtion som t ex restaurangbesök är sånt gemene man snålar in på när konsumtionsmarginalerna sjunker.Beppo skrev:"Så om bubblan spricker kommer vad att inträffa?"
Troligen samma som i andra länder där det redan hänt. Bostadspriser sjuker långsamt över en längre period, bankerna kräver högre amorteringar eftersom säkerheten är värd mindre, lån som läggs om kommer till viss del bli blancolån eftersom det inte längre finns säkerhet för lånen, ökade lånekostnader ger minskad konsumtion för pengarna behövs till nödvändigare saker såsom ränta och amortering, vissa klarar det inte och banken kommer sälja huset, banken kanske inte får täckning för sina lån och får problem med folk som inte kan betala vilket några år efter bostadskrisen leder till bankkris som leder till nedgradering från Moody´s och räntan för bankerna går upp som gör att ränta på lån går upp och om igen och sen står IMF och knackar på dörren likt Grekland, Irland, Spanien, Italien osv.
Inte just så men något liknande.
Däremot tror jag inte på någon stor "landskris" likt PIIGS-ländernas nuvarande situation. Svenska banker ser även ut att jobba med minskad riskexponering mot dessa länder allt mer:
http://di.se/Default.aspx?pid=1259737__TelegramPageProvider&epslanguage=sv
http://di.se/Default.aspx?pid=1259737__TelegramPageProvider&epslanguage=sv
Däremot är det uppenbart att marknaden inte är lysande för bankernas verksamhet överlag, och jag tror nog att om prisdämpningen på den svenska bomarknaden fortsätter så kommer vissa små och nischbanker i Sverige få problem.
Om det verkligen blir en rejäl nedgång på bomarknaden (det som vissa populistiskt kallar KRASCH) så ska det bli väldigt intressant att följa vad som händer med SBAB...
SBAB är en tickande bomb för svenska skattebetalare om vi får en större nedgång på bostadsmarknaden. Helt sjukt att oppositionen stoppade utförsäljningen när det fanns chans att sälja och bli av med skräpet.timmelstad skrev:
Nej, huspriserna sjönk inte alls några 25%. Var har du hittat den siffran?storken skrev:
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____39169.aspx
Redigerat:
Låter som en helt vanligt lågkonjunktur?Beppo skrev:"
Troligen samma som i andra länder där det redan hänt. Bostadspriser sjuker långsamt över en längre period, bankerna kräver högre amorteringar eftersom säkerheten är värd mindre, lån som läggs om kommer till viss del bli blancolån eftersom det inte längre finns säkerhet för lånen, ökade lånekostnader ger minskad konsumtion för pengarna behövs till nödvändigare saker såsom ränta och amortering, vissa klarar det inte och banken kommer sälja huset, banken kanske inte får täckning för sina lån och får problem med folk som inte kan betala vilket några år efter bostadskrisen leder till bankkris som leder till nedgradering från Moody´s och räntan för bankerna går upp som gör att ränta på lån går upp och om igen och sen står IMF och knackar på dörren likt Grekland, Irland, Spanien, Italien osv.
Möjligen. Bara att nedgången sitter i bostaäder och inte IT-aktier denna gång.
Nu börjar ju tom gammelmedia basunera ut budskapet. Bostadsrätter störtdyker sades det på tv och radio igår och dom är ju inte kända för att vara först på bollen.
Nu börjar ju tom gammelmedia basunera ut budskapet. Bostadsrätter störtdyker sades det på tv och radio igår och dom är ju inte kända för att vara först på bollen.
-MH- skrev:
om jag säljer en villa för 2 mille och under/efter krisen säljer jag liknande villa för 1,5 så har det gått ner 25%
jag är mäklare och har koll på min marknad som jag hänvisade till. min källa är erfarenhet och egna upplevelse.
Dom är inte heller kända för att vara rätt på bollen... däremot är de kända för att överdriva och blåsa upp skitsaker på rent nonsensaktiga grunder.Beppo skrev:
Så det faktum att "gammelmedia" basunerar ut ett budskap betyder ingenting. Deras underlag skulle kunna vara att fråga tre pers på gatan om de tror att priser är på väg upp eller ner, 2 säger "ner" och då gör man en helsida på:
"en majoritet av det svenska folket tror att priserna är på väg ner!"
- expert kommenterar, "det är en klart oroande tendens, marknaden styrs mycket av förväntning, om majoritet tror på en nergång så kan det räcka för att skapa en nedgång."
- "DE BÄSTA TIPSEN FÖR ATT UNDVIKA ATT GÖRA FÖRLUST OM DU MÅSTE SÄLJA NU":
...och så vidare...
Det var väl inte alls det du frågade när du citerade mig? du frågade:-MH- skrev:
Sen undrar jag vad av mina inlägg:-MH- skrev:
ochbra-byggare skrev:
Fick dig att dra följande slutsats om det förekommer en bubbla eller ej:bra-byggare skrev:
?-MH- skrev:
Redigerat av moderator:
Okej, min källa är SCB:s sammanställning över huspriserna, de gick ner 4% ett kvartal och ner 3% nästa kvartal. Därefter upp igen. Enda nedgången för två år sedan.storken skrev:
Tre pers på gatan *i Stockholm*. Längre än så sträcker sig inte näsan.timmelstad skrev:Dom är inte heller kända för att vara rätt på bollen... däremot är de kända för att överdriva och blåsa upp skitsaker på rent nonsensaktiga grunder.
Så det faktum att "gammelmedia" basunerar ut ett budskap betyder ingenting. Deras underlag skulle kunna vara att fråga tre pers på gatan om de tror att priser är på väg upp eller ner, 2 säger "ner" och då gör man en helsida på:
Det flesta är väl väldigt överens om att amortering kommer bli ett krav.
Hur tror ni att detta kommer införas för att det inte ska bli katastrof för nuvarande låntagare?
Att lånen ska betalas på 60år?
En % sats på vad du lånat ska amorteras varje månad?
De som redan har lån nu slipper undan och alla nya låntagare får amorteringskrav?
Hur tror ni att detta kommer införas för att det inte ska bli katastrof för nuvarande låntagare?
De som redan har lån nu slipper undan och alla nya låntagare får amorteringskrav?
Jag skulle inte räkna med ett formellt reglerat krav än på ett tag. I och med bankföreningens överenskommelse får redan idag nytecknade lån amorteringskrav på det som överstiger 75%.Suhagg skrev:Det flesta är väl väldigt överens om att amortering kommer bli ett krav.
-MH- skrev:
ja du ser det man gjorde affär på. du ser inte vad folk har varit villiga att betala. dvs du ser inte marknaden. när jag sätter värde på en fastighet är utifrån vad marknaden betalar och inte vad marknaden BORDE betala. så prisraset har varit men man gjorde inte många affärer under perioden. de som gjorde affärer var i princip de centrala, havs och lyx boende som redan har köpt. de brukar drabbas svagare än andra.