21 795 läst ·
193 svar
22k läst
193 svar
Amortera eller inte amortera det är frågan
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Well - för det första är sällan villaägare "medelinkomstatagare". Och har man en villa som medelinkomstatagre (säg 27 brutto) så lär man inte vara den som amorterar 17 kkr/månstorken skrev:
Och dessutom nämnde Sailfast i tidiager inlägg att han jobbar inom IT/Datanörd - en bransch där man definitivt ligger över medianlönen, även om man inte tjänar "fanatastiskt".
Om dina kunder är IT-konsulter eller systemutvecklare och inte tjänar mer än 25kkr/mån brutto, så har dom fel arbetsgivare, eller så tycker dom jobbet är så roligt att dom tar en lägre lön - men då är det ett val man gjort
/K
Redigerat:
oj det är idag de är just överbelånade. många som köpte sin bostad så där -07 och fram till -10 har betalat riktigt mycket för de. efter krisen senast sjönk värde på bostäder, sedan gick de upp lite och nu tycks de gå ner igen eftersom folk inte får låna pengar.HusByggarTomten skrev:
så exempel ur ingenstans är att en person köper en lgh/hus runt sommaren 08 för 2´´ . idag kanske skulle ett sådant hus säljas för 1.7 och då har vi problem för de som måste sälja. under tidiga sommaren och framåt har jag flera kunder som var just i en sådan sits. men det kan mycket väl ändras bara bankerna lånar ut igen och folk får lite mer tillit till marknaden.
Swetrot skrev:Medellönen hos företag som Volvo LV, Volvo PV och SKF ligger en bit över 400kkr/år. Det betyder naturligtvis inte att alla tjänar de pengarna, men en skiftgående metallarbetare brukar hamna över 30 kilopix i månaden, och inte sällan bortemot 35.
En sjuksköterska utan specialistkompetens i Göteborg ligger på en grundlön av 23.700kr. Vårdbiträden i hemtjänsten tjänar runt 17.600kr, personliga assistenter runt 19.000kr och inom handels område tjänar butiksanställda c:a 20.000kr. Till detta skall läggas tillägg för eventuellt arbete på kvällar, nätter och helger. Lönerna bygger på heltid.
så min känsla var på något så där rätt att vanliga människor får runt 20. jag som bor i gbg trakten ser oxå att de som tjänar bättre än mängden jobbar oftast just på volvo eller skf.
kilopix var riktigt bra ord!
klaskarlsson skrev:Well - för det första är sällan villaägare "medelinkomstatagare". Och har man en villa som medelinkomstatagre (säg 27 brutto) så lär man inte vara den som amorterar 17 kkr/mån
Och dessutom nämnde Sailfast i tidiager inlägg att han jobbar inom IT/Datanörd - en bransch där man definitivt ligger över medianlönen, även om man inte tjänar "fanatastiskt".
Om dina kunder är IT-konsulter eller systemutvecklare och inte tjänar mer än 25kkr/mån brutto, så har dom fel arbetsgivare, eller så tycker dom jobbet är så roligt att dom tar en lägre lön - men då är det ett val man gjort
/K
precis det jag försöker få fram! det är knappt några som kan amortera 17 kilopix i månaden (trots att det är teoretiskt möjligt i vissa fall)
hur stor del av befolkning jobbar inom IT/Datanörd branschen? det är inte direkt representativ grupp. den vanligaste i mina ögon är en "industri kille" och en "vårdtjej" och tillsammans har de runt 550 om året. där hamnar jag oftast när jag gör kalkylerna.
Amortering är ett sätt att minska räntekostnaderna, genom att minska alternativintäkterna.Niclas Jonsson skrev:
Skapar inte så mycket utrymme för framtida konsumtion, ofta tvärt om (om alternativintäkterna är högre).
om mäklaren är duktig på att intervjua sina kunder vilket han/hon borde vara. enl FML så måste vi göra ett bokalkyl till köparna, där kommer frågan om inkomsten. de flesta struntar i det och vid granskning blir de varnade.Nyfniken skrev:
se ränta som pris på pengar. är det brist på pengar så går räntan upp och är det gott om pengar går räntan ner. (i princip)
hur som så är det en kostnad att låna kapital. ju mindre kostnader dess bättre är det? eller hur?
att amortera är ett sätt att få ner sina kostnader. ett annat är att ha tillit till värdeökningen och räkna att man gör vinst när man säljer vilket "kan" motsvara eller "kan" vara högre/lägre den kostnaden som räntor utgör.
jag räknar inte amorterat utrymmet eftersom det är dina pengar.
man kan leva snålt och amortera för att minska kostnaden för räntan eller så lever man med sina status symboler och hoppas på vinst den dagen man säljer.
hur många är det som inte håller med mig?
hur som så är det en kostnad att låna kapital. ju mindre kostnader dess bättre är det? eller hur?
att amortera är ett sätt att få ner sina kostnader. ett annat är att ha tillit till värdeökningen och räkna att man gör vinst när man säljer vilket "kan" motsvara eller "kan" vara högre/lägre den kostnaden som räntor utgör.
jag räknar inte amorterat utrymmet eftersom det är dina pengar.
man kan leva snålt och amortera för att minska kostnaden för räntan eller så lever man med sina status symboler och hoppas på vinst den dagen man säljer.
hur många är det som inte håller med mig?
Jag förstår. Det är med andra ord människor i låglöneyrken med ganska tråkiga utsikter till god löneutveckling med kort eller ingen utbildning utöver gymnasium och som löper relativt stor risk för arbetslöshet som skuldsätter sig för 2,5 - 3 miljoner för att köpa ett radhus på 100m2? Låt mig då gissa att de allra flesta har fått skrapa rätt ordentligt för att få ihop till 15% kontantinsats, och sedan har man 10% som topplån på 15 års avbetalning och resten ligger amorteringsfritt?storken skrev:precis det jag försöker få fram! det är knappt några som kan amortera 17 kilopix i månaden (trots att det är teoretiskt möjligt i vissa fall)
hur stor del av befolkning jobbar inom IT/Datanörd branschen? det är inte direkt representativ grupp. den vanligaste i mina ögon är en "industri kille" och en "vårdtjej" och tillsammans har de runt 550 om året. där hamnar jag oftast när jag gör kalkylerna.
Till råga på allt så är man knappast någon drömkund för banken och det kan bli jobbigt att få några särskilt stora ränterabatter från listpriset.