Den där siten har varnat för bostadsbubbla ganska länge nu, utan att vi sett skymten av en rejäl nedgång (ens under finanskrisen).

Å andra sidan finns det gott om ekonmoer som INTE tror det finns en bostadsbubbla.

Förra gången jag försökt slå vad om en whiskey blev jag stoppad, annars hade jag bett dig gissa vad huspriserna skulle vara om 2 år jämfört med idag. Nominellt, alltså.

P
Man kanske ska skilja på bostadsbubbla och bolånebubbla...

I så fall får du förklara vad du menar med bolånebubbla.

-MH- skrev:
Om vi nu ens har en bostadsbubbla...
nu är jag i branschen så jag är färgad, men på någon bubbla tror jag inte på. så länge jag har mäklat har det alltid varit prat om en bubbla. marknaden är fri på bostäder och då går den i cykler. populärt =höga priser; oro på marknaden =dämpade priser.
det går bara upp och ner och det är inte folk så jätte vana vid i andra marknader (jag exkluderar bensin, el och aktiemarknaden) samt det är högre belopp som folk inte är vana att hantera. det gör lätt att spekulera när priserna ändras med kanske upp till 300-400 tusen från vecka till vecka. utan att det är onormalt.

jag ser att t.ex. löpsedlarna påverkar antal besökare på visningen.
jag ser att vädret direkt avgör priset (rent generellt) osv osv.

det är oxå tacksamt att skriva artiklar om i jufspressen, skojbladet och dagens idioti samt andra medier.. en förändring på 300 tusen har ett nyhetsvärde jos allmänheten speciellt om det beror dvs är läsaren kan sätta sig in i det. det är oxå tacksamt att skriva om det när folk slänger på 50 tusen i ett bräde i budgivningen. (det är tom mer än två månadslöner netto för er som tjänar bra och amorterar 17´i månaden.) ord som bubbla, kris, panik, osv fångare läsarna. det säljer nr och få högre tittar antal. och "nyheten" är färgad beroende på vad man vill betona.

när man pratar om bubbla.. vad har ni för definition till det?

för mig har det varit bubbla när boo.com, framfab och icon medialab härjade som bäst. dvs it företag utan innehål var värda mer än SKF eller LKAB. på den tiden så jonas birgersson att man sätter värde på framtida förväntan och det var nog att kursen skulle upp.

oj.. nu kommer ni hugga helt vilt på mig :wow: ja komigen nu!!! ;)

Redigerat:
P
-MH- skrev:
I så fall får du förklara vad du menar med bolånebubbla.

Att bostadskrediterna ökar snabbare än vad som kan motiveras av fundamenta, t.ex. reallöneökningar, BNP-tillväxt m.m. Bopriserna måste inte nödvändigtvis öka bara för att bolånen och belåningsgraderna gör det.

-MH- skrev:
Den där siten har varnat för bostadsbubbla ganska länge nu, utan att vi sett skymten av en rejäl nedgång (ens under finanskrisen).

Å andra sidan finns det gott om ekonmoer som INTE tror det finns en bostadsbubbla.

Förra gången jag försökt slå vad om en whiskey blev jag stoppad, annars hade jag bett dig gissa vad huspriserna skulle vara om 2 år jämfört med idag. Nominellt, alltså.

vi hade en prisnedgång Q4 -08 med ca 25% detta dock var återhämtat under perioden Q1-Q3 -09 sedan var priserna högre än någonsin igen.

bra-byggare skrev:
Att bostadskrediterna ökar snabbare än vad som kan motiveras av fundamenta, t.ex. reallöneökningar, BNP-tillväxt m.m. Bopriserna måste inte nödvändigtvis öka bara för att bolånen och belåningsgraderna gör det.
Så om bubblan spricker kommer vad att inträffa?

Det är klart att det är en viss skildnad på bostad och bolåne men bolåne har ju lett fram till bostads.

P
-MH- skrev:
Så om bubblan spricker kommer vad att inträffa?
Är det ens en bubbla?

"Så om bubblan spricker kommer vad att inträffa?"

Troligen samma som i andra länder där det redan hänt. Bostadspriser sjuker långsamt över en längre period, bankerna kräver högre amorteringar eftersom säkerheten är värd mindre, lån som läggs om kommer till viss del bli blancolån eftersom det inte längre finns säkerhet för lånen, ökade lånekostnader ger minskad konsumtion för pengarna behövs till nödvändigare saker såsom ränta och amortering, vissa klarar det inte och banken kommer sälja huset, banken kanske inte får täckning för sina lån och får problem med folk som inte kan betala vilket några år efter bostadskrisen leder till bankkris som leder till nedgradering från Moody´s och räntan för bankerna går upp som gör att ränta på lån går upp och om igen och sen står IMF och knackar på dörren likt Grekland, Irland, Spanien, Italien osv.

Inte just så men något liknande.

timmelstad skrev:
Mängden medlemmar på forumet och mängden skrytmånsar är inte direkt jämnt överensstämmande. För egen del gör jag därigenom ett lugnt antagande om att den tysta majoriteten medlemmar här är mer överensstämmande med storkens beskrivning...:|
OK, jag köper det. Men då måste man också göra konstaterandet att i princip allt utökat konsumtionsutrymme hela tiden gått till att betala och låna mer för sin bostad. Ser vi på verkligheten så har bolåneräntorna sedan 2003 mestadels varit under 5%, och ibland under 3%, men ingen har ändå råd att försöka amortera bort lånen.

I princip alla villor med taxeringsvärde över en miljon har fått kraftigt sänkt fastighetsskatt, men trots det har man inte råd att amortera.

Förmögenhetsskatten har tagits bort liksom arvsskatten, så det finns inte längre någon anledning att trolla bort sin nettoförmögenhet med ett bolån.

Och som grädde på moset har regeringen sänkt skatten på normala löneinkomster en hel del, och infört RUT och ROT med generösa avdrag, men råd att amortera har man inte...

Swetrot skrev:
OK, jag köper det. Men då måste man också göra konstaterandet att i princip allt utökat konsumtionsutrymme hela tiden gått till att betala och låna mer för sin bostad. Ser vi på verkligheten så har bolåneräntorna sedan 2003 mestadels varit under 5%, och ibland under 3%, men ingen har ändå råd att försöka amortera bort lånen.

I princip alla villor med taxeringsvärde över en miljon har fått kraftigt sänkt fastighetsskatt, men trots det har man inte råd att amortera.

Förmögenhetsskatten har tagits bort liksom arvsskatten, så det finns inte längre någon anledning att trolla bort sin nettoförmögenhet med ett bolån.

Och som grädde på moset har regeringen sänkt skatten på normala löneinkomster en hel del, och infört RUT och ROT med generösa avdrag, men råd att amortera har man inte...
Man kan ju fråga sig om det KAN ha något samband med att Sverige varit ett av få länder som klarat sig tämligen bra under den globala finanskrisen...?

Svenska staten har inga höga skulder men svenska folket har enorma skulder. Så skilnaden från andra krisländer är att staten har ägt skulderna medans i sverige så har folket fått möjligheten att hålla sig skuldfria medans man istället har lagt pengarna på lån och konsumtion och vi nu har enorma skulder.

Så i slutändan så kommer staten få öka sin skuld för att rädda benker och privatpersoner som inte klarar av sina skulder.

Häromdagen sade Mäklarsamfundets
vd, Jeanette Gustafsdotter, att det
borde vara ett absolut krav för låntagarna
att amortera på sina bostadslån.
Det skulle minska det svenska
folkets farligt ökande skuldsättning och få folk
att förstå att ett lån är ett lån var argumentet.
I samma veva hamnade Sverige i toppskiktet
i tidskriften, The Economists, lista över
världens mest överhettade bostadsmarknader.
Bara omkörda av Hong Kong, Australien och
Frankrike.
Det är kanske inte så konstigt att många bedömare
anser att vi kommer allt närmare en
sprickande bubbla.
För det vittnar om att en vulgär spekulationsmentalitet,
i vilken pengar förlorat sitt
värde, har frodats när man måste förklara för
folk att ett lån är ett lån. Och nu talar vi framför
allt om storstadsregionerna med Stockholm
i spetsen där snittpriset per kvadratmeter
innanför tullarna låg på 57 898 kronor
jämfört med riket 21 680 kronor.
Visst ska en marknad vara dynamisk. Det
är de flesta politiska lägren överens om. Marknadsekonomins
fördelar kontra statliga ingrepp
har bevisats gång på gång och ska även
gälla för bostadsmarknaden.
Men frågan är om inte den extremt låga räntenivån
satt av Riksbanken i kombination med
bankernas frikostiga utlåning kan jämföras
med just det. För i stället för att en auktoritär
statlig arm pekar ut riktningen har man lurat
folk att tro att bara man klarar av att betala
räntan så kommer man undan med hur stora
lån som helst. Möjligheten att dra av räntekostnaderna
har sedan minskat intresset att amortera
på lånet ytterligare.
Den mentaliteten och de konstlade spelreglerna
har förvandlat bostadsmarknaden till en
börs, ett slags finansiellt spekulationsinstrument
som alltid ska ge avkastning vilket lett
folk att springa ett lopp där den som inte utnyttjar
situationen till max är dum.
Men även inträdesbiljetten till den här marknaden
är snedvriden. Det krävs kapital för att
kunna delta – kapital som bara kan uppstå av
en reavinst på en bostadsförsäljning. I stället
måste allt fler unga personer förlita sig på sina
föräldrar som tar lån på huset för att kunna ge
sina barn den eftertraktade inträdesbiljetten.
Nu samspelar dock ett antal farliga faktorer.
Räntan har börjat stiga. En storbank beräknar
till exempel att 50 procent av låntagarna kan få
det svårt att klara sina lån om räntan stiger ytterligare.
Om krisen i Europa utvecklas olyckligt
kommer det att påverka den svenska realekonomin
i form av arbetslöshet. Något som
kan verka osannolikt just nu när den svenska
ekonomin prisas internationellt, men man ska
komma ihåg att när väl Lehman Brothers föll
så gick det undan.
......

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.