253 173 läst ·
1 782 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
PostNord håller inte med dig. Jag har aldrig testat själv, så skjut inte mig om det inte går.RoTe skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=GCtRMadGlbo
Ja alltså hemleverans är Airmee (som inte funkar) men till ombud är alltid Postnord.TeroM skrev:
Jo jag vet hur man gör och det funkar fint när man beställer från normala svenska webshoppar, oftast.Hep skrev:
Nej, det förstod jag och hade inte en tanke på att returnera. Jag visste bara inte att det gick att få återbetalning pga försenad leverans.MultiMan skrev:
Du ska inte returnera. Du ska tala om för dem att paketet inte har kommit på den sista utlovade dagen och därför vill ha pengarna tillbaka, enligt Amazons eget meddelande. Väljer du retur kommer du behöva skicka tillbaka, iaf normalt sett om kundtjänst eller AI-boten inte gör ett annat val beroende på vilka varor det gäller.
Vad som gäller för dig där du bor gäller inte nödvändigtvis för andra på andra orter. Jag får nog oftast hemleverans från Amazon men det varierar en hel del och jag har ingen statistik över hur de olika leveransmetoderna brukar vara fördelade.RoTe skrev:
Har säkert beställt ett 20-tal gånger från Amazon och Airmee skötte sig så dåligt att jag alltid beställer till ombud nu och jag har aldrig sett något alternativ om paketbox. Däremot köpte jag en grej från Ginza i december och då fick jag möjlighet att välja paketbox i Postnords app. När jag köper bildelar kan dom också levereras till paketbox, men det var nästan ett år sen sist.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Man slipper ju få hem en budbil och budbilschaufför. Jag har ingen lust att få hem löst folk.Alfredo skrev:
Tjejen i kassan brukar säga till när jag har fått paket. Vete fåglarna hur hon har koll på det.
Jag upplever det också som väldigt slumpmässigt och ologiskt vilka leveransalternativ som kan väljas. Ibland kan jag exempelvis välja mellan tre helt likvärdiga paketboxleverantörer, ibland finns ingen möjlighet alls till boxleverans.RoTe skrev:
Antar att det finns en logik som fraktköparen förstår men för mig som slutkund är det mest rörigt.
Det bästa vore ju om man kunde ha ett standardval vad gäller leverantör och betalningslösning på alla internetköp, oavsett webshop, så man kunde ha det som fungerar bäst.Alfredo skrev:
Jag upplever det också som väldigt slumpmässigt och ologiskt vilka leveransalternativ som kan väljas. Ibland kan jag exempelvis välja mellan tre helt likvärdiga paketboxleverantörer, ibland finns ingen möjlighet alls till boxleverans.
Antar att det finns en logik som fraktköparen förstår men för mig som slutkund är det mest rörigt.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Det kan man säga... Nu beställde jag från en annan svensk bildelsfirma och fick direkt upp att jag kunde välja alternativ för leverans i Postnords app, men förvalt var ett ombud över två km bort, mitt närmaste som är 500 meter går inte att välja, däremot finns paketboxar som alternativ, men jag vet att mitt paket är för stort för dom så jag får åka över 2km bort till ombudet... Snacka om total idioti detta.Alfredo skrev:
Jag upplever det också som väldigt slumpmässigt och ologiskt vilka leveransalternativ som kan väljas. Ibland kan jag exempelvis välja mellan tre helt likvärdiga paketboxleverantörer, ibland finns ingen möjlighet alls till boxleverans.
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
2 km till ombudet är ju j-ligt nära, jag har ~20 km till mitt "bra" ombud, på väg hem från jobbet en jobbdag, men ibland går det inte att välja och det förvalda utgående från postnummer ligger 20 km åt fel håll.