Cheesen
C cpalm skrev:
Här går det inte lika bra. Nu är paketet helt borta och amazon vet inte ens om de har skickat det eller inte, än mindre när det kommer fram, så de har initierat en återbetalning istället.
pacman42 pacman42 skrev:
Det händer ibland. Även här imponerar Amazon. Du får pengarna tillbaka medan de utreder vad som hänt. Har hänt mig ett par gånger. Eftersom snabb leverans är viktigt för kunderna så inser de att snabb återbetalning också är viktigt.
Har fått pengarna tillbaka och hunnit få min ersättningsvara som jag beställde för mina återbetalda pengar... (som dessutom var nedsatt med 15% när jag beställden den andra gången)... under tiden så letar Amazon upp mitt paket på en lagercetral nånstanns i danmark... skapar retur därifrån (Jag ser ju detta i både Amazons system och i Brings system).. Men så plötsligt en dag tre veckor senare står Bringbudet bakom dörren och plingar på med headsetet jag har i öronen sedan nån månad tillbaka...

• Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Det händer ibland. Även här imponerar Amazon.
Delar inte riktigt den bilden. Det tar 3-5 vardagar att "processa" återbetalningen, och det är tydligt att de använder anullering/återbetalning som en bekväm utväg så fort det strular med en beställning. Dessutom har det hänt mig flera gånger att återbetalningen "fastnar" i processen, så de gäller att bevaka så att man verkligen får pengarna. Så visst, det kan kanske uppfattas som "generöst", men jag hade ju mycket hellre velat att de löste problemet.

C cpalm skrev:
Delar inte riktigt den bilden. Det tar 3-5 vardagar att "processa" återbetalningen
Är inte det ganska snabbt?

C cpalm skrev:
så de gäller att bevaka så att man verkligen får pengarna.
Det gäller väl alltid?

C cpalm skrev:
men jag hade ju mycket hellre velat att de löste problemet.
Ja självklart men det strular ibland för alla företag och hur bra det hanteras är det stora skillnader med. Min, dock ganska ringa, erfarenhet av strulhantering säger att Amazon hör till de bättre här.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte det ganska snabbt?
Det är väl ganska normalt skulle jag säga, bemötte mer det @pacman42 skrev att man får tillbaka pengarna under tiden de utreder - det är ju en sanning med modifikation eftersom det troligen är utrett och klart sedan länge innan man väl har pengarna i handen.

Visst skall man väl alltid ha koll på sina pengar, men i praktiken får jag erkänna att jag normalt litar på att sånt bara fungerar. Amazon är nog de enda jag någonsin haft att göra med där pengarna inte kommit tillbaka efter beslut om återbetalning. Och detta vid flera tillfällen. Så bara ett tips för den som inte kollar kontot.

Det funkar toppen när det funkar, men för mig strular amazon överlägset mest av de jag handlar av. Både vad gäller strulfrekvens och goddag yxskaft-faktorn när enkla problem skall redas ut.

C cpalm skrev:
Det är väl ganska normalt skulle jag säga, bemötte mer det @pacman42 skrev att man får tillbaka pengarna under tiden de utreder - det är ju en sanning med modifikation eftersom det troligen är utrett och klart sedan länge innan man väl har pengarna i handen.

Visst skall man väl alltid ha koll på sina pengar, men i praktiken får jag erkänna att jag normalt litar på att sånt bara fungerar. Amazon är nog de enda jag någonsin haft att göra med där pengarna inte kommit tillbaka efter beslut om återbetalning. Och detta vid flera tillfällen. Så bara ett tips för den som inte kollar kontot.

Det funkar toppen när det funkar, men för mig strular amazon överlägset mest av de jag handlar av. Både vad gäller strulfrekvens och goddag yxskaft-faktorn när enkla problem skall redas ut.
Min erfarenhet av problem med andra marknadsplatser är att det kan ta ett par veckor där man väntar ut PostNords utedning innan man ens får beslut om att få pengarna tillbaka. Jag har aldrig haft problem med att få igen pengarna på Amazon.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Min erfarenhet av problem med andra marknadsplatser är att det kan ta ett par veckor där man väntar ut PostNords utedning innan man ens får beslut om att få pengarna tillbaka.
Nä, det är ju inte heller något kul läge 🤥

Min poäng/erfarenhet dock lite att med amazon blir det aldrig någon utredning hos t.ex. Postnord. Det ligger utanför deras rutiner att ha någon kontakt med transportören utöver vad de kan se i EDI-gränssnittet/spårningen, dvs. samma information som du själv kan se. Även om du själv initierar en utredning (vilket amazon uppmanar till) är de inte intresserade att ta del av resultatet. Utan det är avvakta och/eller återbetalning som är rutinen.

Och det kan ju så klart vara ett plus för kunden i vissa fall. I andra fall inte. I mitt fall lite förvånad över att de inte ens vet om de har skickat grejorna eller inte.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fråga.

Beställde precis som mång andra lite Bosch på Primeday.

Fick nu ett mail:
Vi har mottagit varan som listas nedan och utfärdat din återbetalning. Tack för att du skickade tillbaka varan. Din retur är nu slutförd.

Och samtidigt ett till:
Vi skriver till dig för att meddela dig om att din beställning XXX kan komma fram 1-2 arbetsdagar senare än förväntat på grund av en försenad leverans.

Paketet finns inte kvar i Postmord appen.

Vad har jag att förvänta mig tro? Kommer det nån Bosch (som givetvis ju var bra mycket billigare än vanligt)? Vill ju inte beställa igen dyrt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.