C
En liten uppmaning till alla att dubbelkolla att ni verkligen fått tillbaka pengarna vid retur!

Råkade ut för en lite märklig situation i veckan. Hade härom månaden returnerat en grej som var trasig vid leverans och fått mejl om att returen är mottagen och bearbetas och återbetalning kommer att ske inom 5-7 dagar.

Av en händelse gick jag in och kollade returen på amazon.se och det visade sig att den fastnat i tillståndet "retur mottagen" och att "vi behöver ytterligare information från dig för att behandla returen, kontakta kundtjänst". Inget utskick har gjorts om detta.

Vid kontakt med kundtjänst hade de ingen aning om vilken information de behövde. Förklaringen varför den fastnat var att Postnord hade slarvat bort paketet, trots att returen stod som mottagen både i returcentret och spårningen. Utan det behövdes tydligen bara att kundtjänst tryckte på någon knapp så det skulle gå vidare till utbetalning.
Den konspiratoriske kan ju ha vissa funderingar kring detta... 🤔

För övrigt vägrade de omleverans eftersom artikeln inte såldes av amazon (dock skeppades av amazon), utan returnera och beställa igen var det alternativ som erbjuds.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Har en retur nu, står att utbetalning ska utfärdas 1/5 sen ska mitt Amazon konto debiteras 2 eller 3 maj.
Skickade tillbaka den utan förklaring så får se vad som händer.
Anledningen var att jag beställt fel, tog en regulator utan blåtand och dongeln kostar typ lika mycket, men regulatorn med blåtand kostar 100:- mer.
Nu kanske dongel har ännu mer funktioner om man har flera victron prylar men det har jag inte planerat för

• Gilla
Klabbarparns
  • Laddar…
Unikt namn
Jag gjorde en retur och tänkte att pengarna snabbare skulle komma som ett tillgodokvitto så jag lite snabbt kunde beställa igen och få en hel vara i lotteriet.
Så blev det inte, nästan tvärt om faktiskt.

Det tog 14 goda dagar från att jag skickat in varan innan det dök upp något "presentkort".
Dessutom är de inlåsta tills jag bekräftar min identitet genom att skicka in pass körkort m.m. vilket tar åtminstonde ytterligare 5 arbetsdagar. Som lök på laxen "kan det kan krävas ytterligare information" som de inte förfrågas i ursprungsformuläret.
💩💩
Två bajskorvar får detta skitföretag.
🤮
Varningsmeddelande om att bekräfta identitet för att använda presentkortssaldo på Amazon, beskriver processen och skäl för krav på identitetsverifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag gjorde en retur och tänkte att pengarna snabbare skulle komma som ett tillgodokvitto så jag lite snabbt kunde beställa igen och få en hel vara i lotteriet.
Så blev det inte, nästan tvärt om faktiskt.

Det tog 14 goda dagar från att jag skickat in varan innan det dök upp något "presentkort".
Dessutom är de inlåsta tills jag bekräftar min identitet genom att skicka in pass körkort m.m. vilket tar åtminstonde ytterligare 5 arbetsdagar. Som lök på laxen "kan det kan krävas ytterligare information" som de inte förfrågas i ursprungsformuläret.
💩💩
Två bajskorvar får detta skitföretag.
🤮
[bild]
Jag har upplevt fantastiskt bemötande från dem på sistone. Satte ihop en ny PC med delar köpta från diverse ställen inkl. Amazon.
1. Moderkortet, typ 3000 kr, fick jag inte att funka. Moderkortet pekade ut CPU eller DRAM som problem. Chattade med MSI (moderkortsfabrikatet) och efter några tester sa de att kan vara skadade CPU-pinnar eller något annat, returnera till säljaren. La upp ett returärende till Amazon, fick retursedel och skickade in det. Efter några veckor kom pengarna tillbaka på kreditkortet.
2. M.2 SSD disk på 4 TB, också typ 3000 kr. Öppnade försändelsen en söndag när det var dags att fortsätta installationen av nya PC'n med ett nytt moderkort. Originalkartongen var tom trots att plomberingen var obruten! Ingen disk i.
Chattade då med kundtjänst och beskrev vad som hänt.
Svaret var; det är oacceptabelt. Vill du ha en ny disk eller pengarna tillbaka?
Ny disk skrev jag och den kom efter en vecka.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag har upplevt fantastiskt bemötande från dem på sistone.
Jag har enbart haft några få returärenden men samtliga har hanterats oklanderligt av Amazon.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Samma här.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har enbart haft några få returärenden men samtliga har hanterats oklanderligt av Amazon.
Instämmer, inga bekymmer.

Dock ska tilläggas att det var något år sedan, om något har försämrats senaste tiden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Instämmer, inga bekymmer.

Dock ska tilläggas att det var något år sedan, om något har försämrats senaste tiden.
Instämmer med er ovan. De fåtal ärenden som gått fel har hanterats bra. Kan tycka att det ibland kan vara "svårt" att navigera till kundrjänst eller chat men där är dom nog inte sämre än andra nätsäljare..

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Kan tycka att det ibland kan vara "svårt" att navigera till kundrjänst eller chat men där är dom nog inte sämre än andra nätsäljare..
Nej många verkar gör allt för att dölja hur man hittar dit. Jag brukar ofta använda Google med "site-prefixet" och lämpliga sökord. Går faktiskt ofta snabbare än att leta direkt på sajten.

• Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Instämmer med er ovan. De fåtal ärenden som gått fel har hanterats bra. Kan tycka att det ibland kan vara "svårt" att navigera till kundrjänst eller chat men där är dom nog inte sämre än andra nätsäljare..
Nej, de vill ju verkligen att man inte ringer utan gör vad man nu vill själv. Men fördelen med det är att när man väl hittar hur man får prata med någon så är det i regel ingen kö alls, och som sagt så hanterar ju deras kundservice saker snabbt och bra. Alternativet lätt att hitta telefonnummer, skitlång kö och sen nån som inte kan något och inte kan göra något är ju helt klart sämre.

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
de vill ju verkligen att man inte ringer utan gör vad man nu vill själv.
Jag har för mig att jag hittade ett alternativ "Ring mig" en gång, klickade på det och min telefon ringde inom mindre än 30-sekunder. Finns det alternativet kvar eller blandar jag ihop Amazon med någon annan kundtjänst?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har för mig att jag hittade ett alternativ "Ring mig" en gång, klickade på det och min telefon ringde inom mindre än 30-sekunder. Finns det alternativet kvar eller blandar jag ihop Amazon med någon annan kundtjänst?
Det finns och har funnits hela tiden. I princip det enda jag använder. Ingen väntetid att tala om, aldrig varit det. Väljer oftast engelsk kundtjänst då kompetensen är mycket högre där.

Har ringt frekvent senast veckorna då Amazon fortsätter välja Bring som struntar i att köra ut paketen. Är nog uppe i 75-80% av leveranserna där jag får pengarna tillbaka pga "Unable to deliver". Obegripligt att de inte gör något åt det trots att jag kontaktat Amazon ett otal gånger sedan Bring började användas, dvs många år nu, men problemet har eskalerat pga troliga besparingar så PostNord används i princip bara till varubrev nu. PN missar aldrig en leverans här, Bring för det mesta.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns och har funnits hela tiden. I princip det enda jag använder. Ingen väntetid att tala om, aldrig varit det. Väljer oftast engelsk kundtjänst då kompetensen är mycket högre där.

Har ringt frekvent senast veckorna då Amazon fortsätter välja Bring som struntar i att köra ut paketen. Är nog uppe i 75-80% av leveranserna där jag får pengarna tillbaka pga "Unable to deliver". Obegripligt att de inte gör något åt det trots att jag kontaktat Amazon ett otal gånger sedan Bring började användas, dvs många år nu, men problemet har eskalerat pga troliga besparingar så PostNord används i princip bara till varubrev nu. PN missar aldrig en leverans här, Bring för det mesta.
Men, man tar väl aldrig hemleverans från Amazon? Klarar inte Bring att hitta till sina utlämningsställen?

Hemleverans av småpaket är ju bara irriterande och saknar helt fördelar. Det är enklare att hämta grejerna på utlämningsstället när man själv har tid och möjlighet än att man ska sitta hemma en hel dag och passa på budbilen eller riskera att dom lägger paketet ute i regnet.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Märkligt vilka experter på hur andra bör leva sina liv som det finns på Byggahus!

Jag får varorna gratis för närvarande eftersom fraktaren inte uppfyller Amazon Prime:s leveransvillkor + ungefär 3 dagar. Det gör mig ingenting i princip, men jag har ringt både Bring och lokala åkeriet många gånger också för att de ska få möjlighet att göra rätt.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.