Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, vad säger den samlade forummenigheten om Amazon, nu när den varit igång ett tag här i landet?
Jag är ...nästan.. på väg att göra en beställning ...
Men det inbegriper även en registreringsprocedur, sånt är jag lite lätt allergisk emot.
Brukar undvika så länge jag inte ser en bra uppsida, jag vill inte vara registrerad på allsköns ställen och bli floodad med en massa skitpost etc.

Så innan jag går vidare, ge mig några fördelar och nackdelar med Amazon, som jag kan tugga på en stund!
Fördelar:
Utbudet, finns många udda grejer som är mer eller mindre omöjliga att köpa i Sverige, kundservicen (Amazons egen kundtjänst), i vissa fall priset.

Nackdelar:
Extrem rörig hemsida, obegripliga beskrivningar, många oseriösa säljare som skyller på Godzilla, Corona, tågkrash vid minsta lilla problem, långsam frakt/hantering, tveksam affärsmodell med dåliga arbetsvillkor (dock oklart hur bra/dåliga villkoren är här i Sverige).

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Jag har köpt mycket från Amazon.de tills ett köp spårade ur efter två felleveranser av samma vara. Efter 20 pingpong chattar/e-post så fick jag mina pengar tillbaks efter 42 dagar så inga mer köp där.

Men eftersom Amazon säljer vissa Bosch blå till halva priset jämfört svenska återförsäljare så har jag fortsatt med Amazon.se. Alla leveranser har varit snabba och korrekta så för närvarande mycket nöjd

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ...nästan.. på väg att göra en beställning ...
Kör hårt och var noga med att bara hålla dig till prylar som "fraktas av Amazon".
Kan man bara stå ut med att produktbeskrivningarna och sökmöjligheterna är ett stort j-vla skämt, och det är verkligen ett otroligt frustrerande skämt, så har resten funkat klockrent för mig.

• Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
A
Haha,verkligen!,man hade hellre kunnat skita i Svenskan och kört engelska,hade varit mer begripligt kanske:) är ju ibland hopplöst att hitta det man söker....

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, vad säger den samlade forummenigheten om Amazon, nu när den varit igång ett tag här i landet.
...
Helt kass, får jag säga!
Har knappt hittat något som är billigare än svenska verktygsshoppar. Hittar jag något som det finns behov av och är billigare, går det inte att leverera till Sverige. Till slut återstår uddagrejerna som man inte hittar någon annan stans. Billiga prylar jag får dåligt samvete av att beställa. Momshanteringen är under all kritik och funkar i princip aldrig.
Sista (sista!) grejen jag beställde genom Amazon var små runda vattenpass för 85:-/5 st. Fick kvitto med moms från Amazon som står som leverantör. Den egentliga leverantören i Kina har troligtvis gjort som han har blivit tillsagd, men sakerna hamnar ändå hos tullen efter 6 veckor. 86:- till. Kontaktar både säljaren och Amazon som inte förstår någonting (vill inte kännas vid problemet) och skyller på alla möjligt. Leverantören skickar en ny omgång eftersom hen har uppfattat att försändelsen har förkommit. Nu skiter jag i detta med Amazon.

Skall jag köpa elektronik från Kina väljer jag helst Banggood. Verktyg köper jag av svenska handlare.

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så innan jag går vidare, ge mig några fördelar och nackdelar med Amazon, som jag kan tugga på en stund!
Jag ser det som vilken shop som helst. Hittar jag det jag vill ha till rätt pris där så är det där jag lägger ordern. Har blivit ett par stycken hittills och det har fungerat smärtfritt.

I några fall tycker jag mig se att utbudet är lite större/annat dock utan att ha mer än magkänsla för det verkligen är sant - senaste exemplet var kabelvindor för väggmontage där jag hittade mitt favoritfabrikat som annars är svårt att hitta i sverige. Ett annat exempel kan vara borrsatser, finns rätt mycket att välja på i olika prisklasser. Dett är förstås bara enstaka exempel som inte ger någon helhetsbild.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Till slut återstår uddagrejerna som man inte hittar någon annan stans. Billiga prylar jag får dåligt samvete av att beställa.
För mig är saken så, att jag beställde ett par sådana här från ebay, en gång i tiden.
Har varit utmärkta och fungerat utmärkt:
100w-mini-bluetooth-5-0-digital-power.jpg
Och nu behöver jag en till, och det har kommit en ny modell, som jag vill ha/prova:
https://www.amazon.se/Nobsound-Bluetooth-förstärkare-HiFi-förstärkare-strömadapter/dp/B0716C2FFY

Och nu när ebay är sabbat av postnord/staten, så må jag finna en annan inköpskälla

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skall jag köpa elektronik från Kina väljer jag helst Banggood.
De dyker ju upp titt som tätt i sökresultat, men innan jag vågade beställa så kollade jag, och de verkar ju ha rätt spretiga omdömen, bra förr, men numera verkar många tycka de är skit, vilket får mig att avhålla mig från att chansa:
https://se.trustpilot.com/review/www.banggood.com

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
och var noga med att bara hålla dig till prylar som "fraktas av Amazon".
Ja ibland står det så, ibland att det fraktas av någon annan.
Vad är problemet med andra avsändare?

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig är saken så, att jag beställde ett par sådana här från ebay, en gång i tiden.
[bild]
Och nu behöver jag en till, och det har kommit en ny modell, som jag vill ha/prova:
[länk]

Och nu när ebay är sabbat av postnord/staten, så må jag finna en annan inköpskälla

De dyker ju upp titt som tätt i sökresultat, men innan jag vågade beställa så kollade jag, och de verkar ju ha rätt spretiga omdömen, bra förr, men numera verkar många tycka de är skit, vilket får mig att avhålla mig från att chansa:
[länk]
Vad är det för grunka,är det att jämföra med en bluetooth högtalare?

T
Jag föredrar andra webbshoppar av många anledningar, men ibland handlar jag från amazon.se eller amazon.de om jag hittar det jag vill ha och priset är bra. Prylar som levereras direkt från Kina är lite lotteri om de fastnar i tullen, men än så länge har jag alltid fått Postnordavgiften återbetald via Amazons kundtjänst. Returer har varit problemfria också, även ett paket jag trodde jag lämnat in men hittade under sängen en månad efter att senaste returdatum passerats.

Man får vara uppmärksam på vem som levererar, om det tillkommer frakt och vilket leveransdatum som nämns. En trist grej sen amazon.se öppnade är att man får betala extra för leverans till dörren. Från amazon.de verkar det inte vara ett alternativ alls numera, tidigare kom allt direkt hem med UPS.

T
Handyman 1 skrev:
Det är en liten förstärkare med helt ok ljud och analog eller BT-ingång. Hade man kunnat byta BT-namn på dem på ett enkelt sätt hade jag köpt fler direkt.

Mikael_L
Handyman 1 skrev:
Jooo, men man kan välja vilka högtalare man vill, dvs kan ha bra högtalare till ...
Eller för att man har någon annan anledning. Kanske vill ha högtalarna på en plats och förstärkaren/BT-mottagaren på en annan.

Sen har den USB-ljudkort så den går att ansluta till dator, samt en analog ingång för 3,5mm stereoplugg, som kanske börjar kännas lite passé idag ...

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jooo, men man kan välja vilka högtalare man vill, dvs kan ha bra högtalare till ...
Eller för att man har någon annan anledning. Kanske vill ha högtalarna på en plats och förstärkaren/BT-mottagaren på en annan.

Sen har den USB-ljudkort så den går att ansluta till dator, samt en analog ingång för 3,5mm stereoplugg, som kanske börjar kännas lite passé idag ...
Jag har en sån i gymmet till ett par Dali Spektor 1, körde först med en stereoplugg pga urgammal dator men sedan jag bytte till en modernare kör jag ljudet via BT. Fungerar alldeles utmärkt, så länge jag låter bli att koppla flera enheter till den (t ex mobilen).

Mikael_L
Nu åkte jag ner i träsket, min första amazon-beställning.
Inte gott att veta var detta kommer sluta ... :surprised:

Kan väl än så länge sammanfatta med att det inte var speciellt annorlunda eller krångligare än andra e-handels-siter jag nyttjat - i snitt.
Dvs jag har haft med både krångligare och lättare ställen att göra.
Allra simplast och trevligast har varit ställen där man bara matar in en leveransadress och sen väljer att swicha beloppet, t.ex. skalhuset.se och 24.se tror jag att jag swishat till. Perfekt om man inte ska handla regelbundet, att slippa kontoregistrering.

(Jag fick brottas lite med amazons site vs min script-blockerare, då amazon verkar använda sig av andra url's för ingång till bankens betalningssystem etc ...)

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
[länk]

[länk]
Jag har just köpt en sådan från Amazon.se och det fungerade kalas. Levererad vid dörren på två dagar.

Edit: jag har den för att mata en gammal stereo från 50-talet med modern musik i såväl innehåll som utförande (Bluetooth).

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.