252 827 läst ·
1 776 svar
253k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Skall man inte behöva betala tull och straffavgift när man handlar av Amazon.se?
Det funkar sådär, beställde några lampor för en månad sedan från Aliexpress.pacman42 skrev:
Ompackade i Holland och utan synbara spår på paketet att det ursprungligen kom från Kina åkte jag ändå på tull och moms.
Kollade just vad det står om European Warehouse på Aliexpress:Raskus skrev:
For quite some time now, AliExpress has warehouses all over Europe and America, so you can buy the best Chinese and international ones by receiving your order in record time and without customs. You only have to filter your search by choosing the country from which you want to receive your product. Remember that the European Union is a free trade area and all shipments are customs-free.
Som jag tolkar det så importeras varorna Till EU och avgifterna (från 1/1 så skall allt import deklareras i EU) hanteras, varefter varorna skickas vidare.Raskus skrev:
Det borde finnas bättre lösningar..... wish var ju snabba på att ta den hanteringen självaRaskus skrev:
Ett problem är att man ibland inte har en aning om varifrån sakerna kommer och om man ska betala tull och moms eller inte........
Efter lite efterforskning så verkar det som att det är kontrollavgift för kemikalieskatten du åkt på, de som packade om dit paket har inte deklarerat den som de ska.Raskus skrev:
Kan man byta språk till engelska på .se-sidan?
Är ju inte lätt att hitta det man söker med denna katastroföversättning.
Använder .de frekvent och där har jag aldrig problem att hitta om jag söker på engelska men på .se känns det som en gissningslek.
Är ju inte lätt att hitta det man söker med denna katastroföversättning.
Använder .de frekvent och där har jag aldrig problem att hitta om jag söker på engelska men på .se känns det som en gissningslek.