Skall man inte behöva betala tull och straffavgift när man handlar av Amazon.se?

M Mickebandsåg skrev:
Skall man inte behöva betala tull och straffavgift när man handlar av Amazon.se?
Nej, det ingår i priset. Det har nämnts flera gånger i tråden redan.

pacman42 pacman42 skrev:
Ni som letar efter billigare alternativ, både Banggood och AliExpress har numera en del varor till salu med skeppning från Europa (de skickas från Kina till Europa där de får ny adressetikett innan de skickas till Sverige).
Det funkar sådär, beställde några lampor för en månad sedan från Aliexpress.
Ompackade i Holland och utan synbara spår på paketet att det ursprungligen kom från Kina åkte jag ändå på tull och moms.

Raskus Raskus skrev:
Det funkar sådär, beställde några lampor för en månad sedan från Aliexpress.
Ompackade i Holland och utan synbara spår på paketet att det ursprungligen kom från Kina åkte jag ändå på tull och moms.
Men då tar de ju på sig kostnaderna...

pacman42 pacman42 skrev:
Men då tar de ju på sig kostnaderna...
Nej Aliexpress gör inte det mig veterligen.
Amazon däremot.

Raskus Raskus skrev:
Amazon däremot.
Jag har beställt flera gånger från både Aliexpress och Banggood utan problem.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har beställt flera gån
Vet inte om jag vill kalla tull och moms för problem.... dock är det inte det lättaste att göra rätt för sig i alla lägen

Raskus Raskus skrev:
Amazon däremot.
Kollade just vad det står om European Warehouse på Aliexpress:
For quite some time now, AliExpress has warehouses all over Europe and America, so you can buy the best Chinese and international ones by receiving your order in record time and without customs. You only have to filter your search by choosing the country from which you want to receive your product. Remember that the European Union is a free trade area and all shipments are customs-free.

Det var som fasen, då är det troligen skillnad på om sakerna packats om i Europa, sånt genomskådar tullen bevisligen, och på om sakerna skickats inom Europa.

Raskus Raskus skrev:
Det var som fasen, då är det troligen skillnad på om sakerna packats om i Europa, sånt genomskådar tullen bevisligen, och på om sakerna skickats inom Europa.
Som jag tolkar det så importeras varorna Till EU och avgifterna (från 1/1 så skall allt import deklareras i EU) hanteras, varefter varorna skickas vidare.

T Taxture skrev:
Vet inte om jag vill kalla tull och moms för problem.... dock är det inte det lättaste att göra rätt för sig i alla lägen
Från de 1:a januari så skall allt miljödeklareras också.
Edit: tydligen från 1/10-2020

T Taxture skrev:
Tull och moms, fine.

Men Postnords egenpåhittade och hutlösa avgift samt den oändligt långsamma hanteringen när du väl betalt den är under all kritik.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Men Postnords egenpåhittade och hutlösa avgift samt den oändligt långsamma hanteringen när du väl betalt den är under all kritik.
Det borde finnas bättre lösningar..... wish var ju snabba på att ta den hanteringen själva

Ett problem är att man ibland inte har en aning om varifrån sakerna kommer och om man ska betala tull och moms eller inte........

Raskus Raskus skrev:
Tull och moms, fine.

Efter lite efterforskning så verkar det som att det är kontrollavgift för kemikalieskatten du åkt på, de som packade om dit paket har inte deklarerat den som de ska.

Kan man byta språk till engelska på .se-sidan?
Är ju inte lätt att hitta det man söker med denna katastroföversättning.

Använder .de frekvent och där har jag aldrig problem att hitta om jag söker på engelska men på .se känns det som en gissningslek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.