MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser det som vilken shop som helst. Hittar jag det jag vill ha till rätt pris där så är det där jag lägger ordern. Har blivit ett par stycken hittills och det har fungerat smärtfritt.

I några fall tycker jag mig se att utbudet är lite större/annat dock utan att ha mer än magkänsla för det verkligen är sant - senaste exemplet var kabelvindor för väggmontage där jag hittade mitt favoritfabrikat som annars är svårt att hitta i sverige. Ett annat exempel kan vara borrsatser, finns rätt mycket att välja på i olika prisklasser. Dett är förstås bara enstaka exempel som inte ger någon helhetsbild.
Vad var det för kabelvinda? Jag är på jakt efter en sådan.

F fredl skrev:
Se inlägg #647 ;)

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Vad för tillkommande avgifter? Amazon.se garanterar att moms och tull är betalda. Jag har inga som helst problem med detta oavsett vem som fraktar.
Stämmer tyvärr dåligt med det löftet. Har beställt från Amazon marketplace (alltså ej Amazon själva som säljare) 10 ggr senaste dryga halvåret.

5 order blev strukna av säljaren (3 från Italien, 2 från England), utan förklaring.

2 st från England fastnade i tullen och jag tvingades lösa ut den ena och krångla med Amazon för att få tillbaka pengarna, den andra struntade jag i då PostNord hade totalt feldeklarerat värdet och jag hade ingen lust att betala 3 ggr det egentliga beloppet och krångla med Amazon igen.

2 st från Kina där den ena kom fram utan problem och den andra försvann (fick återbetalt beloppet)

1 st från Tyskland som fungerade felfritt.

Inte många rätt alltså. Om jag jämför med när jag började handla av Amazon för rätt många år sedan tycker jag det fungerar mycket sämre.

Det som både säljs och skickas av Amazon själva fungerar bättre men även där har jag en felprocent runt 20% senaste året, med försvunna paket både i Sverige och Tyskland, samt andra olika problem relaterat till beställningar och prenumerationer. T ex har order fastnat utan förklaring (ej betalningsrelaterat) och aldrig skickats så jag tvingats ringa för att få leverans. Hände aldrig förr.

För närvarande kommer jag vara mycket sparsam med beställningar eftersom det inte är värt besväret. Som sagt fungerade det överlag bättre för några år sedan. Tyska säljare är annars normalt sett pålitliga, engelska var det tidigare men Brexit satte käppar i hjulet, rejält.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fredl skrev:
Den är länkad lite längre upp!

MultiMan
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

"Amazon öppnar nu för direkt marknadsföring till tidigare kunder. Registrerade varumärken kommer via Amazons plattform kunna skicka nyhetsbrev till kunderna om exempelvis ett nytt produktsläpp. Den nya funktionen går under namnet “Manage Your Customer Engagement” och avslöjas i en video från Amazon."
Ingen fara, det hamnar rakt i skräpposten ändå.

MultiMan
Faktura är tillbaka på svenska Amazon igen, fast nu med obligatorisk BankID-koll. I övrigt ser det ut att vara samma bank (Arvato) och inbetalningsuppgifter som tidigare. Allt som köps en månad förfaller den 15e följande månad.

Kan tipsa om Ajax rengöringsservetter som är nersatta igen, nu till 13,42kr, men max köp 10 av var sort. Rekommenderas!

• Gilla
iwe och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kan tipsa om Ajax rengöringsservetter som är nersatta igen, nu till 13,42kr, men max köp 10 av var sort. Rekommenderas!
Och "veganmärkta" :surprised::dizzy: är de också, perfekt om man blir lite sugen, eller... :thinking::geek:

• Haha
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Alfredo I stort sett allt verkar gå att veganmärka nuförtiden, även det mest osannolika. Allt som kan tänkas locka nya köpargrupper används som marknadsföring, precis som vanligt.

Edit: Dryga 3 timmar för att skicka våtservetterna! Bra jobbat, snabbaste leveransen hittills.

Redigerat:
Jonas Persson
MultiMan MultiMan skrev:
@Alfredo I stort sett allt verkar gå att veganmärka nuförtiden, även det mest osannolika. Allt som kan tänkas locka nya köpargrupper används som marknadsföring, precis som vanligt.
Antar att det är vanlig grön Bosch och inte blå Bosch som blir veganmärkt:mad:

Vicken tur att man gillar kött:D

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Faktura är tillbaka på svenska Amazon igen, fast nu med obligatorisk BankID-koll. I övrigt ser det ut att vara samma bank (Arvato) och inbetalningsuppgifter som tidigare. Allt som köps en månad förfaller den 15e följande månad.

Härligt att höra!
Faktura ftw!

MultiMan
Logistikexperterna hos Amazon tycker tydligen att exakta leveranstider är överskattat. Beställt idag, men angiven fraktfri leverans 12 maj. Resultat:

Skärmdump av beställning med leveransdatum och produktbild på verktygssats.

• Haha
  • Wow
MasMats och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har chattat med Amazon nu som bekräftar det leveransfönstret trots en vara som är i lager. Helt galet faktiskt och man måste undra hur sådant går till. Synd att vi inte har en svensk representant i forumet, för detta är knappast vägen till framgång på den svenska marknaden. Ger det 3 dagar, sedan avbeställer jag och handlar från svenskt företag.

C
MultiMan MultiMan skrev:
Helt galet faktiskt och man måste undra hur sådant går till.
Skumt, och naturligtvis helt värdelöst. Tycker ändå Amazon har varit bra med att annonsera "slutsåld, beräknas åter i lager XXX", till skillnad mot den vanliga lögnen om att varorna alltid finns i lager. Är det möjligen så att du är med och fajtas om de sista exen på hyllan? Fick själv "upp till" 4 veckors leveranstid på en grej och Amazons förklaring var att de fanns på ett lager i Kina, men i ditt fall är det ju löjligt.

Med tanke på att det ju nu gått ett halvår sedan lanseringen i Sverige, så förvånar det mig att man inte kommit till rätta med en del av alla inkörningsproblem och barnsjukdomar..

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.