240 330 läst ·
1 644 svar
240k läst
1,6k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Brennenstuhl! Alla vanliga vindor jag har av det fabrikatet har funkat skitbra!Immobil skrev:
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-...0a82d&pd_rd_wg=X4KMf&pd_rd_i=B00E0LARJE&psc=1
Många potentiella problem;Mikael_L skrev:
- Risk att det skickas från utanför EU så att det fastnar hos Postnord och du får betala tull & moms (som du förvisso skall kunna kräva tillbaka genom Amazon, men ändå).
- Okänd leveranstid och leveransförmåga.
- Risk för blame-game om något blir fel (har själv råkat ut för detta).
- Du får inte fri frakt över 229 kr som ofta är det som gör att det verkligen blir billigt att handla genom Amazon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Det kan säkert stämma att du hittar skit där, men läser man på lite och inte väljer den billigaste varianten av samma produkt (dåligt monterad, med tveksamma komponenter) får du riktigt bra grejer. Framför allt den lite dyrare (mindre billigare) elektroniken. Klart billigare än Conrad på samma komponenter.Mikael_L skrev:
Jag har även märkt att frakt från Kina går via Luxemburg tullfritt om den inte tas från lager i Tjeckien eller Spanien.
P poba53 skrev:
Mikael_L skrev:
Ebay och till stor del Amazon består väl av fristående säljare som själva skickar prylarna med den speditör dom väljer?
Att en säljare strular eller skickar via postnord utan att redovisa momsen betyder ju inte att alla är lika dåliga.
Amazon jobbar på att sköta leveranserna själva från lokala lager, men av de prylar jag har varit intresserad av så är det i princip ingen som levereras av Amazon.
Jag har väl i princip gått över till Amazon. Frun ogillar det och ja jag ogillar det också. Ibland dyker det man behöver upp till lägre pris hos Toolab eller Duab, men det är allt mer sällan. Amazon är dock jäkla rörigt och har vissa förbluffande hål i sortimentet. Det handlar väl som vanligt att vara nogrann som sortiment och veta vart man ska köpa sina doningar: Slippapper från Toolabs reor, 216 mm klingor på Lidl, Stativ och tillbehör till Bosch på Duab...
Har blivit några köp från Amazon.se, utan konstigheter.
Som redan sagts kolla så varan säljs och fraktas av Amazon.se, detta för att undvika surt efter i form av tillkommande avgifter.
Som redan sagts kolla så varan säljs och fraktas av Amazon.se, detta för att undvika surt efter i form av tillkommande avgifter.
Vad för tillkommande avgifter? Amazon.se garanterar att moms och tull är betalda. Jag har inga som helst problem med detta oavsett vem som fraktar.FredrikR skrev:
Har väl varit lite problem när saker kommit från kina att det inte alltid varit betalt redan. Men av dom som skrivit här i tråden så har det bara varit att höra av sig till amazon så har dom betalat tillbaka beloppet för avgifterna.pacman42 skrev:
Samma med Wish, men då är det PostNord man skall kontakta. Om de nu svarar innan paketet åker i retur. Jag hann dock precis reda ut frågan innan det returnerades senast, men man blir ju rätt så less på att det skall strula.FredrikR skrev:
Och som van beställare så är det stora strulet Postnord inte Amazon, Wish, Fyndiq, Banggood, Aliexpress osv, de gör sällan fel eller strular.useless skrev:
Jag håller mig dock borta från eBay då det är många skumma typer där. Men de andra fungerar kalas.
Jag kan lägga till att jag av just denna anledning försöker att bara köpa saker som paketeras i Europa. Mitt senaste strul med Wish var för att de skickade paketet från UK.pacman42 skrev:
Tyvärr finns inte "småsaker" som nytt bröstband för pulsmätare och liknande till bra priser som skickas från Europa på Banggood, Aliexpress m.fl. För sådant är man begränsad till Wish, Fyndiq och Amazon. Och Amazon är den dyraste av dessa många gånger och utbudet där är sisådär på vissa saker, exempelvis ett nytt bröstband till min pulsmätare (som inte kostade skjortan) var svårt att hitta där.