Alfredo Alfredo skrev:
Jag är helt ense med dig om att det är omöjligt. Men jag förstår ännu mindre av vad du egentligen tycker att man ska göra.

Tycker du att man ska testa allt genom att skicka in för analys fast att du tycker att detta förfarande är helt omöjligt? 🤔
Hehe.. man bör välja det man tror på.. efter man läst omdömen.. kontrollerat kvaliten osv. Det går inte att eg lita på något.. varken det som säljs i Sverige eller i kina.. (så att säga).

Jag brukar hamna i långa diskussioner med många arga miner för att jag handlar saker från kina (och andra ställen i utlandet).. och DE tycker man måste skicka in saker för analys.. för allt är giftigt (kläder, plast, farliga verktyg,..osv osv)

.. och jag envisas med att säga att jag köper hellre billiga ”skitsaker” i utlandet än dyra ”skitsaker” i Sverige.. när jag ser att de kommer från samma ställe!

Bara för de säljs i Sverige är inte allt bra el svenskt..

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det bästa är att inte köpa billig skit överhuvudtaget.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
So true .. 😊 men ibland vill man ha lite kul skit för o testa - är det något man sen uppskattar och har använt mycket.. då kan man köpa lite dyrare sen (om ”skiten” går sönder) 😊

snaggletooth snaggletooth skrev:
Fast billigt skit blir inte bättre av ett högt pris...

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
DE tycker man måste skicka in saker för analys
Jag hänger fortfarande inte med. Vad finns det för typer av analyser som är realistiska för en privatperson att använda i dessa situationer?

Vilka företag utför dessa analyser?
Vad analyseras?
Vad kostar det?

L Lilllen skrev:
Jo, det är klurigt att veta vad man kan lita på. Men det känns ändå som chansen är större om det finns ett svenskt företag som ställer sitt rykte på spel när de säljer saker. De har ju även möjligheten att faktiskt testa för olika kemikalier, mjukgörande som kan vara hormonstörande etc. Jag har också sett att vissa grejer ser precis likadana ut i endel svenska butiker som i kinesisk webhandel. Är det något kroppsnära, så tänker jag just att det då finns risk att de köpt den direkt från Kina utan några egna tester/krav, särskilt om det är en mindre butik, och därför låter jag bli att köpa även i den svenska butiken. När det gäller mat har vi här hemma gjort det enkelt. De flesta matlådor är numera av glas. Bara locket är av plast. Men ska man ta med sig så har de förstås nackdelen att vara tunga och sköra, så då åker ibland en gammal plastbytta fram ändå.
Jag kan rekommendera ikeas rostfria matlådor, de väger mycket mindre än glaslådorna och använder samma lock.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast billigt skit blir inte bättre av ett högt pris...
Kanske skulle skrivit enbart "skit" som ett förtydligande.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hänger fortfarande inte med. Vad finns det för typer av analyser som är realistiska för en privatperson att använda i dessa situationer?

Vilka företag utför dessa analyser?
Vad analyseras?
Vad kostar det?
Finns nog inte så mycket rimligt/enkelt sätt.. (än iaf) men betalar man för det finns det säkert mer.. då får man ”jaga” lite..

Inget används lätt.. men finns ställen att söka/prata med.. om man vill ! Kan tänka mig att skolor (universitet) också kan vara ställen att prata med om man vill försöka analysera nått.

Med tanke på vad det kostar att testa sig själv (utanför allmän sjukvård). så är det nog inte helt billigt.. (om de inte mot förmodan skulle ha någon egennytta i testet..;

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bara för att saker ser "lika ut", betyder inte att de är det. Kina är världsmästare på att tillverka kopior som ser äkta ut, men av sämre funktionalitet, kvalitét eller innehållande hälsovådliga ämnen. En av många artiklar om ämnet.

[länk]
Jo, men problemet är ju att man som köpare inte alltid vet vad som är vad… pga att de testar inte allt - de gör bara stickprover på material.. och det kan skilja både mellan var företag handlar sina saker under ett o samma år!

.. och kina älskar att göra ”billiga kopior” på allt typ.. och mindre företag som inte har helt egna produktioner (full kontroll på företaget som tillverkar materialen).. som inte köper stora kvantiteter .. köper på samma ställen som vissa andra

Utbudet är stort på saker i kina (och angränsande länder).. i Sverige går inte allt att få tag i lokalproducerat (så att säga).

Men för att det ska gå att säga vad som eg är briochebröd dåligt, måste varje leverans från alla företag ”stickprovas”

.. nu vet man ju eg inte!

Därför dessa nyhetsartiklar dyker upp med jämna mellanrum.. när någon faktisk testat.. (både mat o saker).. då hittar de ”nytt” .. som blir nyheter - fast det troligen inte är några ”nyheter”.. (Bara brist på tester.. och ingen vet om vad de sätter på sig, köper el äter)

Va fasiken..
De vill ha betalt.. men nu verkar de inte kunna göra en tulldeklaration..

Ger mig tusan på att de haft bort mitt paket (i Sverige)/..

Väntat sedan igår morse på att de ska ”öp0na” ärendet (när jag anmälde att så skulle göras)

Har tidsgränser för betalningar och returer att tänka på oxå .. *mummel*

Hur svårt kan det vara!?..

Lär väl inte bli några återbetalningar utanför USA kan man gissa, men bra de får ett rapp på fingrarna iaf. :D

Tokslut Tokslut skrev:
Lär väl inte bli några återbetalningar utanför USA kan man gissa, men bra de får ett rapp på fingrarna iaf. :D

[media]
Det roliga är att jag fick tillbaka pengar när Amazon hade överklagat Kindle klassificeringen av tullverket. Det var rätt mycket pengar som de satte in på mitt kort. ntyp 90 dollar

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Med tanke på att Clas Ohlson sänker lönerna för sin lagerpersonal trots att man gör 1,2 miljarder i vinst.

Så har jag nu fått full bekräftelse i att mitt Amazon beroende inte kan bytas ut mot nått "bra svenskt bolag".

Bojkottar med glädje CO framgent när man behandlar sin personal illa samtidigt som ledningen har skyhöga löner. För besparingen rör såklart bara lagerpersonalen och inte ledning/styrelse. (VD har 20,2 miljoner i årslön exempelvist)

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Hur mycket har Amazons VD i årslön?

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.