Nej. Det är bara blandat krafs från kinesiska tillverkare... Ganska svårt att sortera ut bra saker från dåliga, men de finns där....
Hemsk app med extremt jobbigt rabattsystem...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Första gången jag ”fastnade i tullen”.. med något jag beställt från Amazon..

Extremt fånigt.. paketet är sålt av tredjepart i kina och skulle ha levererats 19-20 maj typ.. men har varit på vift i några veckor..

Igår fick jag sms från PostNord att jag var tvungen att betala 175 kr för att de skulle upprätta en tulldeklaration.. för att kunna leverera mitt paket..

[bild]

Hur knasigt är inte det, jag ska uppenbarligen inte betala varken moms el tull… men ändå måste de öppna upp en tulldeklaration och ta betalt för att göra just det! 😳🤔
Det där har väl postnord kört med i några år? Du får handla på ställen som använder andra speditörer...

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Amazon handlar jag aldrig från om det ska skickas från Kina, då brukar jag använda AliExpress eller ibland Banggood. Temu har jag använt en gång. De var billigast för att jag var ny kund. Kollat dem ibland efter det, men allt jag kollat har varit billigare på AliExpress. AliExpress fastnar typ aldrig längre i tullen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där har väl postnord kört med i några år? Du får handla på ställen som använder andra speditörer...
AliExpress går oftast via PostNord, men fastnar ändå inte pga avtal så man betalar moms direkt vid köp. Ett litet paket fastnade för mig för kanske 2 år sedan. Vet inte om det var PostNords fel eller Ali. Jag struntade i att betala då värdet var för lågt, så det gick tillbaka, eller förstördes, vad de nu gör.

useless useless skrev:
Jag vet inte, det är första gången det händer mig iaf 🤔 ja, tullningen alltså.. jag har oftast hemleverans av PostNord)

Det ekonomiska har redan fixat sig (!) ..har redan fått betalt av säljaren (pengarna satt på kontot redan igår / samma dag) att lösa ut paketet och haft kontakt med amazon som lovat hjälpa ifall paketet hade problem när det kom fram (när det varit på vift i transportsystemet ett tag brukar de vara misshandlade - detta kan de dock hoppa på utan problem.. men är påsen trasig eller de skurit upp påsen kan problem ha uppkommit.. det är kuddöverdrag hehe)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
AliExpress går oftast via PostNord, men fastnar ändå inte pga avtal så man betalar moms direkt vid köp. Ett litet paket fastnade för mig för kanske 2 år sedan. Vet inte om det var PostNords fel eller Ali. Jag struntade i att betala då värdet var för lågt, så det gick tillbaka, eller förstördes, vad de nu gör.
Snigla Snigla skrev:
Jag vet inte, det är första gången det händer mig iaf 🤔 ja, tullningen alltså.. jag har oftast hemleverans av PostNord)

Det ekonomiska har redan fixat sig (!) ..har redan fått betalt av säljaren (pengarna satt på kontot redan igår / samma dag) att lösa ut paketet och haft kontakt med amazon som lovat hjälpa ifall paketet hade problem när det kom fram (när det varit på vift i transportsystemet ett tag brukar de vara misshandlade - detta kan de dock hoppa på utan problem.. men är påsen trasig eller de skurit upp påsen kan problem ha uppkommit.. det är kuddöverdrag hehe)
Ja, handlar man via någon som har tull-/momsavtal med Postnord så kostar det inget extra (och man betalar moms vid köpet). Och det är inte i första hand på grund av tull som PN tar ut sin avgift, utan det är för att säkerställa att momsen är betald. Avgiften kom till som ett svar på att myndigheterna krävde att transportbolagen ska se till att moms betalas på alla billiga småförsändelser. Tidigare hade man ett "olagligt" men inofficiellt sanktionerat undantag på saker under ett visst värde, men sen alla billiga kinesiska postordersidor poppat upp har staten insett att man går miste om en massa pengar...

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går dessa att jämföra med Amazon? Ärlig fråga utan värderingar för jag har aldrig handlat där och har överhuvudtaget ingen kunskap om dem.

Jag tänker på att hos Amazon brukar jag bland annat köpa kända kvalitetsmärken som exempelvis Bosch, Gardena, Varta, Hultafors och Knipex. Har TEMU ett liknande utbud?
Skulle säga NEJ rakt av på den..

Jag handlar en hel del på Temu också (övergick från Wish till Temu).. och jag har inga problem med det jag beställt - men det är inte samma sorts hm.. ”plattform” som amazon.. Temu har sina ”egna” grejer.. inga direkta ”kända märken” att välja på.. på amazon kan man välja lite var och vad (märkesmässigt) man vill köpa

Däremot lär man sig lite vad som är bra och dåligt överallt!

Det jag handlar på Temu är billigt (billigare än amazon) och lite mer krimskrams oftast 😱.. spritsar, plantgrejer, tygband, fejkblommor/dekoration, bakgrejer osv (de utmärkta plastburkar för matförvaring)..

Ska jag köpa en grill, matta verktyg osv.. då blir det icke Temu!

L Lilllen skrev:
För 10-15 år sedan handlade jag typ allt på alibaba o aliexpress .. importerade produkter o material till företag.. funkade förvånansvärt bra! Området var ganska nytt då.. och man hade ju kontakt med säljarna.. var lite läskigt 😜 de är (var) inte riktigt alltid så duktiga på engelska hehe.

Men jag tror inte det någonsin blev fel.. och leveranserna gick som de skulle .. (dock mer momsen osv som skulle bet) ..

Tror maken beställer ibland från aliexpress nu oxå.. han föredrar det framför många andra.. själv har jag inte handlat av dem på många år.. inget spec skäl eg bara att det finns många aktörer på marknaden idag..😳 (fler än det fanns då)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
MultiMan
Weiligu. Mycket bra kinesiskt märke inom skruvmejslar, mina favoriter numera:

Ett exempel på deras 30 cm långa varianter, normalpris runt 50kr:

Två Weiligu skruvmejslar 30 cm långa med gröna handtag ligger på ett träbord.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
bakgrejer osv (de utmärkta plastburkar för matförvaring)
Personligen har jag undvikit att köpa syntetiska produkter från Kina, som kommer i kontakt med hud eller livsmedel. Jag litar inte på att grejerna inte innehåller något skadligt. På senare tid har det ju även varit skriverier om detta när det gäller kläder.

• Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Personligen har jag undvikit att köpa syntetiska produkter från Kina, som kommer i kontakt med hud eller livsmedel. Jag litar inte på att grejerna inte innehåller något skadligt. På senare tid har det ju även varit skriverier om detta när det gäller kläder.
Man ska vara restriktiv och inte lita på att allt är ok (gäller i Sverige med, då man återfinner dessa grejer även här)

Ser många av sakerna jag beställer här.. i restaurangers packmaterial runt om också. Man får ha koll på stämplar och design på märkningarna både när man köper och får levererat.

De får stämpla snarlikt.. men inte så de ”bryter mot reglerna”.. (det många reportage handlat om på tv.. CE märkning t ex..)

Jag har observerat även identiska KAK/godisförpackningar på konditorier osv.. där de är identiska med det jag beställt.. så man undrar ju var de köpt sitt hehe

Det var nada skillnad på mina askar till praliner t ex gentemot den jag köpt på ett exklusivt chokladställe.. enda som skiljde var etiketten o snöret vi dekorerat med (pappform alltså, inte plast)

Precis som jag importerade saker till mitt företag förr.. så gör ju svenska företag det nu oxå.. och de köper inte alltid där man tror och får inte alltid andra varor än en själv nu..

Som jag brukar säga.. man bör testa allt man köper.. från alla ställen! Alla länder inkl Sverige.. (alla har inte alla delar av sitt utbud lokalproducerat)

Svårt det där.. även när man köper livsmedelgodkänt.. så ja.. vem litar man på? 🤔😳

Snigla Snigla skrev:
man bör testa allt man köper.. från alla ställen!
På vilket sätt menar du att man bör testa? Vad ska man rent praktiskt göra?

Snigla Snigla skrev:
Man ska vara restriktiv och inte lita på att allt är ok (gäller i Sverige med, då man återfinner dessa grejer även här)

Ser många av sakerna jag beställer här.. i restaurangers packmaterial runt om också. Man får ha koll på stämplar och design på märkningarna både när man köper och får levererat.

De får stämpla snarlikt.. men inte så de ”bryter mot reglerna”.. (det många reportage handlat om på tv.. CE märkning t ex..)

Jag har observerat även identiska KAK/godisförpackningar på konditorier osv.. där de är identiska med det jag beställt.. så man undrar ju var de köpt sitt hehe

Det var nada skillnad på mina askar till praliner t ex gentemot den jag köpt på ett exklusivt chokladställe.. enda som skiljde var etiketten o snöret vi dekorerat med (pappform alltså, inte plast)

Precis som jag importerade saker till mitt företag förr.. så gör ju svenska företag det nu oxå.. och de köper inte alltid där man tror och får inte alltid andra varor än en själv nu..

Som jag brukar säga.. man bör testa allt man köper.. från alla ställen! Alla länder inkl Sverige.. (alla har inte alla delar av sitt utbud lokalproducerat)

Svårt det där.. även när man köper livsmedelgodkänt.. så ja.. vem litar man på? 🤔😳
Jo, det är klurigt att veta vad man kan lita på. Men det känns ändå som chansen är större om det finns ett svenskt företag som ställer sitt rykte på spel när de säljer saker. De har ju även möjligheten att faktiskt testa för olika kemikalier, mjukgörande som kan vara hormonstörande etc. Jag har också sett att vissa grejer ser precis likadana ut i endel svenska butiker som i kinesisk webhandel. Är det något kroppsnära, så tänker jag just att det då finns risk att de köpt den direkt från Kina utan några egna tester/krav, särskilt om det är en mindre butik, och därför låter jag bli att köpa även i den svenska butiken. När det gäller mat har vi här hemma gjort det enkelt. De flesta matlådor är numera av glas. Bara locket är av plast. Men ska man ta med sig så har de förstås nackdelen att vara tunga och sköra, så då åker ibland en gammal plastbytta fram ändå.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt menar du att man bör testa? Vad ska man rent praktiskt göra?
Skicka in för analys.. precis som de testar (stickprov) saker som importeras.. för höga halter av ”förbjudna ämnen”

Enligt mig helt omöjligt .. men enda chansen att veta - allt annat tror man ju bara (hoppas) 🌸

Snigla Snigla skrev:
Som jag brukar säga.. man bör testa allt man köper.. från alla ställen!
Snigla Snigla skrev:
Skicka in för analys
Snigla Snigla skrev:
Enligt mig helt omöjligt
Jag är helt ense med dig om att det är omöjligt. Men jag förstår ännu mindre av vad du egentligen tycker att man ska göra.

Tycker du att man ska testa allt genom att skicka in för analys fast att du tycker att detta förfarande är helt omöjligt? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.