blackarrow blackarrow skrev:
Hur mycket har Amazons VD i årslön?
365000 usd före skatt förra året i lön. (Och massa mer ersättning förutom lönen.)
 
S Svante Svenson skrev:
365000 usd före skatt förra året i lön. (Och massa mer ersättning förutom lönen.)
Diagram som visar Andy Jassys årliga ersättning från 2022 till 2024, där ersättningen ökar från $33,2M till $40,1M, trots minskade aktieantal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
C cpalm skrev:
Lade en beställning i veckan som Amazon delade upp i fyra försändelser.
I torsdags plingar det till i inkorgen att tre av paketen levererats, men inga paket vid dörren och Postnords bil har inte synts till.
En liten uppdatering hur det till slut gick med detta.

För att sammanfatta:
- Amazon ansåg att de levererat 3 paket till dörren men några paket hade inte synts till.
- Efter en mängd underliga turer med spännande inslag som bedrägerianklagelser från "kontospecialister" och utredning hos PostNord stod det klart att Amazon inte tänkte ersätta den uteblivna leveransen trots att PostNord tagit på sig ansvaret.

I slutänden ledsnade jag och reklamerade korttransaktionen hos banken istället, och efter utredning där fick jag hela beloppet återbetalt. Ingen reaktion från Amazon som hade möjligheten att invända. Troligen tittade de inte ens på ärendet kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Tack för uppdateringen, men absolut bedrövligt beteende av Amazon! Är ju dock inte förvånad med tanke på vad jag råkat ut för tidigare.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En liten uppdatering hur det till slut gick med detta.

För att sammanfatta:
- Amazon ansåg att de levererat 3 paket till dörren men några paket hade inte synts till.
- Efter en mängd underliga turer med spännande inslag som bedrägerianklagelser från "kontospecialister" och utredning hos PostNord stod det klart att Amazon inte tänkte ersätta den uteblivna leveransen trots att PostNord tagit på sig ansvaret.

I slutänden ledsnade jag och reklamerade korttransaktionen hos banken istället, och efter utredning där fick jag hela beloppet återbetalt. Ingen reaktion från Amazon som hade möjligheten att invända. Troligen tittade de inte ens på ärendet kan jag tänka mig.
Bra med en uppdatering och bra tips om att reklamera korttransaktionen om man själv skulle råka ut för nåt liknande.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
bra tips om att reklamera korttransaktionen
Och ett ytterligare tips är att se till att använda ett kort som ger den möjligheten, vilket exempelvis ett kreditkort ger.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Och ett ytterligare tips är att se till att använda ett kort som ger den möjligheten, vilket exempelvis ett kreditkort ger.
I mitt fall var det faktiskt bara ett vanligt betalkort. Så ingen reklamationsrätt enligt kreditköpslagen.
Dock kan man fortfarande reklamera själva transaktionen. Var tveksam till att det skulle gå vägen, men banken landade uppenbarligen i att Amazon under omständigheterna inte hade rätt att debitera mitt kort.

Annars är det ju bara att inse att Amazon, precis som många andra stora företag, ur kundens synvinkel bara är en maskin bestående av en massa applikationer och script. Det finns förvisso en mänsklig kundtjänst där, men de kan i princip bara stå bredvid dig och hjälpa dig med att trycka på rätt knappar eller ge dig upplysningar som du troligtvis själv kan läsa på hemsidan.

Så det handlar egentligen bara om att vara "street smart" och lära sig vilka "buggar" som finns i maskineriet och hur man kan komma runt dem på enklaste sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde några hylsor till spärrskaftet från Amazon.com och tänkte att det kommer väl ett litet paket med dem eftersom alla skulle skickas från Amazon. De väljer att skicka dem en hylsa i taget från USA med några dagars mellanrum. Den sista borde komma snart.

Mycket kostnadseffektivt.
 
  • Haha
  • Ledsen
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Som motvikt till alla problem kan jag nämna att jag gjort tio köp from Amazon.se senaste tre månaderna och samtliga har kommit inom utlovad tid utan några problem. Väljer ofta utlämningsställe då det normalt går en dag snabbare men även hem i brevlådan ett par gånger. Mest småsaker där frakten om man skickat grejorna själv skulle kostat nästan lika mycket som grejen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Som motvikt till alla problem kan jag nämna att jag gjort tio köp from Amazon.se senaste tre månaderna och samtliga har kommit inom utlovad tid utan några problem.
Såvitt jag minns har alla mina köp kommit fram som de ska. Minst 90 procent på utlovad dag eller tidigare, och några få något försenade. Jag har haft några få reklamationer/garantiärenden som samtliga har hanterats utan anmärkning. Jag kanske också har haft tur.

I några få fall har paketet hamnat på ett helt annat utlämningsställe än avtalat, men det är nog det enda negativa jag upplevt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Appendix Appendix skrev:
Med tanke på att Clas Ohlson sänker lönerna för sin lagerpersonal trots att man gör 1,2 miljarder i vinst.

Så har jag nu fått full bekräftelse i att mitt Amazon beroende inte kan bytas ut mot nått "bra svenskt bolag".

Bojkottar med glädje CO framgent när man behandlar sin personal illa samtidigt som ledningen har skyhöga löner. För besparingen rör såklart bara lagerpersonalen och inte ledning/styrelse. (VD har 20,2 miljoner i årslön exempelvist)
Kollade igår om det går att avsluta co kontot enkelt... Det verkar vara krångligt. Ska kolla närmare på den saken i det helgen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Fram till för en månad sedan hade jag bara gott att säga om Amazon och deras leveranser. Får ofta kostnadsfri hemleverans, vanligen är det Airmee och där jag bor fungerar det 👌

Men det kanske är därför det blivit så stor kontrast till senaste beställningarna…. Beställde jeans, plastpåsen de låg i var felmärkt så jag fick helt annan storlek. Beställde set med två bakpenslar i trä, påsen de låg i var öppen och en saknades. Beställde bok till sonen och fick fiskleverolja/omega3 kapslar 🤯. Och beställde två borstar + lampor till hundens koppel och de väntar jag fortfarande på när de skulle levererats i onsdags men nu kanske kommer på måndag….

Detta är helt annorlunda, tidigare har det varit något enstaka problem men att de lyckats fela sig vid 3 efterföljande beställningar ?!?!?
De har en bra kundtjänst och hittills har det gått lätt att lösa problemen men något är annorlunda.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Fick endast en av två varor nyligen som skulle levereras samtidigt men inget problem att få dom att skicka varan som saknades. Däremot Airmee har väldigt ojämn kvalitet, dom har slarvat bort en försändelse för mig, inte dykt upp när dom aviserat och ofta pratar dom ju heller inte Svenska och förstår att dom måste ringa på porttelefonen så att jag kan öppna fast jag inte är hemma så en gång sket dom bara i att leverera då jag inte ville gå ner och öppna, vilket är svårt när man inte är hemma.
 
Har beställt 3 grejer vid olika tillfällen men samma dag, har valt leverans till ombud på måndag istället för hemleverans idag fredag då jag är borta.
Idag har 2 av paketen levererats hem 😄
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Däremot Airmee har väldigt ojämn kvalitet
Jag har aldrig varit i kontakt med dessa och ju mer jag läser om dem ju gladare blir jag av att jag slipper...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.