C
M maglin skrev:
Har ringt dem och skickat mail men inget fungerar. Enligt postnord har paketet nått slutdestination och de påpekar att jag inte är deras kund.
Exakt samma sak hände mig härom månaden. Skickade tillbaka en trasig tonerkassett och returen fastnade i steget "mottagen" och "vi behöver mer information". Men kundtjänst kan inte svara på vilken information de behöver eller varför den stannat. De lyckades dock trycka igenom återbetalningen, även om det inte syns i returstatus.

Notera även att omleverans till synes inte existerar som alternativ, trots att kunden kan kräva detta enligt lag.

Diagram över returstatus för en produkt som visar steg från initierad till mottagen men återbetalning saknas, med text om problem med återbetalning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Keiller Keiller skrev:
Det är ju en liten tröst att Posten åtminstone svarade på din reklamation. Hoppas nu att Amazon kan hjälpa till i ärendet så du får dina grejer.
Behövde ju grejorna, så nu har jag beställt om dem. Så omleverans blir ju inte ett alternativ nu.
Men givet nivån på dialogen lutar det åt att jag får gå via ARN...

Löjligt, med en "normal" hantering hade detta varit löst på en kvart, typ.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Exakt samma sak hände mig härom månaden. Skickade tillbaka en trasig tonerkassett och returen fastnade i steget "mottagen" och "vi behöver mer information". Men kundtjänst kan inte svara på vilken information de behöver eller varför den stannat. De lyckades dock trycka igenom återbetalningen, även om det inte syns i returstatus.

[bild]

Behövde ju grejorna, så nu har jag beställt om dem. Så omleverans blir ju inte ett alternativ nu.
Jag har ändrat mitt köpbeteende så att minst en av tre villkor måste uppfyllas för att jag skall handla från Amazon:
1. Varan finns inte lokalt eller från andra internetleverantörer
2. Varan måste vara minst 20% billigare (och minst 200kr lägre)
3. Jag hinner inte få varan från någon annan leverantör i tid.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Jag köper bara "reservdelar" som gör att andra saker håller längre eller blir mer värda. I princip inget "nytt" överhuvudtaget, kvaliten på nytillverkat är så låg att man kan gråta.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Nä, nu f-n har det brunnit totalt där borta.
Beställde om prylarna eftersom inget händer. Givetvis med leverans till ombud denna gång.

Leveranshastighet och leveransmetod: Leverans till närmaste ombud.
Men tror ni inte på f-n:
Bild av meddelande: 'Levereras idag, Ditt paket har lämnats i brevlådan.'

På adresslappen står dessutom "Tilläggstjänst: Leverans till dörr".

De måste skämta med mig... Ja ja, denna gång var det ingen som snott paketet iallafall.

🤬

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, nu f-n har det brunnit totalt där borta.
Beställde om prylarna eftersom inget händer. Givetvis med leverans till ombud denna gång.

[bild]
Men tror ni inte på f-n:
[bild]

På adresslappen står dessutom "Tilläggstjänst: Leverans till dörr".

De måste skämta med mig... Ja ja, denna gång var det ingen som snott paketet iallafall.

🤬
Jo, precis så har det hänt för mig många gånger. Väljer aktivt att de ska ta mitt paket till utlämningsställe, men ändå körs det hem till mig. Nu har jag aldrig blivit av med något, och det brukar antingen hamna i min låsta brevlåda, eller på trappen om det är för stort, men väljer jag ombud så vill jag ju ha det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
L Lilllen skrev:
Jo, precis så har det hänt för mig många gånger. Väljer aktivt att de ska ta mitt paket till utlämningsställe, men ändå körs det hem till mig.
Ja misstaget jag gjorde i all hast var nog att kryssa i "leverans till närmaste ombud" istället för att välja ombudet som leveransadress som jag brukar göra. 😠

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
engs
Åkt på tull på en vara köpt på amazon.se. Har för mig jag läst att man ska kunna få igen dessa utlägg. Någon som testat och lyckats?

Inga stora pengar men en principsak, skickades från UK, men det är ju inget man kan veta när man beställer på .se.

engs engs skrev:
Åkt på tull på en vara köpt på amazon.se. Har för mig jag läst att man ska kunna få igen dessa utlägg. Någon som testat och lyckats?

Inga stora pengar men en principsak, skickades från UK, men det är ju inget man kan veta när man beställer på .se.
Inga problem. Bara att höra av dig till Amazon och berätta, så får handlkaren betala tillbaka.

MultiMan
engs engs skrev:

Hep Hep skrev:
Inga problem. Bara att höra av dig till Amazon och berätta, så får handlkaren betala tillbaka.
Detta stämmer inte längre på alla de varor som numera är märkta med följande skylt, och ofta brittiska varor:

Skärmbild från Amazon med text om separata villkor och tullar för köp, samt knappar för "Lägg till i kundvagn" och "Köp nu".

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GH9K5JWN3ADFZV45

När du köper internationella produkter bekräftar du att (1) de internationella produkterna ännu inte har importerats till EU vid inköpstillfället; och (2) försäljningen sker utanför EU och att du importerar produkterna till EU för personligt bruk (eller för att ge till en annan person som gåva endast för dennas personliga bruk) och inte för återförsäljning eller kommersiellt bruk, vilket kommer att återspeglas i tulldokumentationen. Amazon Business-kunder kanske inte får importdokumentation för dessa produkter. Du kommer att listas som den registrerade importören och fungera som deklarant för tulländamål. Amazon kan behöva tillämpa lokal moms på din beställning. Du är ansvarig för att betala alla skatter, tullavgifter och avgifter som tas ut av tullmyndigheterna (”Importtullar och skatter”) som uppstår på grund av din import av internationella produkter till EU.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=TZrzSPOs7wztT6Vmuu

A-Z garantin gäller inte då och du kan inte hävda pengar åter för tullar.

Vad säger man? Det var bättre förr, och det gäller Amazon i synnerhet.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Detta stämmer inte längre på alla de varor som numera är märkta med följande skylt, och ofta brittiska varor:

[bild]

[länk]

När du köper internationella produkter bekräftar du att (1) de internationella produkterna ännu inte har importerats till EU vid inköpstillfället; och (2) försäljningen sker utanför EU och att du importerar produkterna till EU för personligt bruk (eller för att ge till en annan person som gåva endast för dennas personliga bruk) och inte för återförsäljning eller kommersiellt bruk, vilket kommer att återspeglas i tulldokumentationen. Amazon Business-kunder kanske inte får importdokumentation för dessa produkter. Du kommer att listas som den registrerade importören och fungera som deklarant för tulländamål. Amazon kan behöva tillämpa lokal moms på din beställning. Du är ansvarig för att betala alla skatter, tullavgifter och avgifter som tas ut av tullmyndigheterna (”Importtullar och skatter”) som uppstår på grund av din import av internationella produkter till EU.

[länk]

kan man inte klicka i vilken region man vill handla ifrån? Det har man kunnat på eBay i flera år

C
MultiMan MultiMan skrev:
Verkar som att de snabbt är på väg att växla över från en "ta marknadsandelar till varje pris"-fas till ett lönsamhetsfokus. Kanske inte jättetaktiskt att göra det genom att slira på villkoren i marginalen, situationer där kunden troligen har rätt.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

[bild]

[länk]

[länk]

Tack för varningen. Och rättelsen.

Första gången jag ”fastnade i tullen”.. med något jag beställt från Amazon..

Extremt fånigt.. paketet är sålt av tredjepart i kina och skulle ha levererats 19-20 maj typ.. men har varit på vift i några veckor..

Igår fick jag sms från PostNord att jag var tvungen att betala 175 kr för att de skulle upprätta en tulldeklaration.. för att kunna leverera mitt paket..

Deklarationsavgift från PostNord för ett paket, 175 kr totalt med moms, utan tull- och importmomsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur knasigt är inte det, jag ska uppenbarligen inte betala varken moms el tull… men ändå måste de öppna upp en tulldeklaration och ta betalt för att göra just det! 😳🤔

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
MultiMan
Jag har mestadels gått över till TEMU, av flera olika anledningar som jag inte vill redogöra för här, men där kvittar det hur mycket du köper, de har avtal med tullen och allt förtullas. Dock utan kostnad för kunden.

Och nej, det mesta är inte skräp.

Edit: Köper jag något från Amazon är det utan undantag FBA, Fullfilled By Amazon, dvs från ett Amazon-lager inom EU (om du handlar på svenska sidan). Med reservation för Amazons nytillkomna texter från lager inom UK t ex.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har mestadels gått över till TEMU
Går dessa att jämföra med Amazon? Ärlig fråga utan värderingar för jag har aldrig handlat där och har överhuvudtaget ingen kunskap om dem.

Jag tänker på att hos Amazon brukar jag bland annat köpa kända kvalitetsmärken som exempelvis Bosch, Gardena, Varta, Hultafors och Knipex. Har TEMU ett liknande utbud?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.