Alfredo Alfredo skrev:
Ja, med Amazon. Inte med @cpalm

Ja absolut, men det förutsätter det jag skrev, en lösningsorienterad och inte så byråkratisk person. För en oengagerad kundtjänst som vill bli av med problemet på ett formellt korrekt sätt är det enklast att säga avtal saknas och ta nästa telefonsamtal...
Eller så ber man kundtjänst att koppla en vidare till sitt lokala postkontor, då blir kundtjänst av med problemet och man får större chans att få hjälp.

Eller så ser man till att ha en ingång i Posten "bakvägen" genom att ha god kontakt med brevbäraren där man bor som kan agera ombud vid krångel. Jag har det och i värsta fall kan jag åka till lokala postkontoret och be om hjälp. Fast sånt funkar väl bäst på landsbygden, antar jag.
 
C cpalm skrev:
Ja, min erfarenhet är också att de inte diskuterar reklamationer/efterlysningar med någon annan än avtalsparten/avsändaren, och det är också lite vad som uttrycks på deras hemsida:

[bild]

Men de kanske svängt i den frågan numera, eller så fick jag tag på någon lösningsorienterad, för nu har jag iallafall utrett så långt att de fotat paketen nere vid landsvägen vid brevlådan, trots att de uppger i spårningen att de levererats till dörren. Hade hoppats på att de bara kommit på avvägar, men tyvärr ser det ju inte bättre ut än att någon förbipasserande snott dem.

Återstår att utreda vem som anses ansvara för paketen i det läget. Enligt amazons villkor lämnar Postnord paketen på en "säker plats", och där kan man ju verkligen diskutera huruvida invid landsvägen är en sådan plats.
Får man fråga ungefär hur mycket pengar det rör sig om? Tänker att det är bra att veta var deras gränser går för att skicka ut sådana mail.
 
Keiller Keiller skrev:
Eller så ber man kundtjänst att koppla en vidare till sitt lokala postkontor, då blir kundtjänst av med problemet och man får större chans att få hjälp.
Ja om det är möjligt så visst. Jag hade ingen koll på att de erbjöd detta. Min erfarenhet av diverse kundtjänster är att det brukar vara nästintill omöjligt att få prata med någon som faktiskt har kunskaper om, och dessutom möjlighet/mandat att göra något åt, problemet.

Keiller Keiller skrev:
Fast sånt funkar väl bäst på landsbygden, antar jag.
Så är det antagligen.
 
C
L Lilllen skrev:
Får man fråga ungefär hur mycket pengar det rör sig om? Tänker att det är bra att veta var deras gränser går för att skicka ut sådana mail.
800 spänn, så jag tror inte det är beloppet som ställer till det utan att det handlar om "upprepade förseelser", dvs. att det handlar om tre paket.

Eller, det som egentligen ställer till det är nog att de har någon omdömeslös algoritm som triggar och flaggar mig som bedragare. Samt att jag tror mig förstått att deras kundtjänstpersonal hanterar alla ärenden som en återbetalning.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Eller så ser man till att ha en ingång i Posten "bakvägen" genom att ha god kontakt med brevbäraren där man bor som kan agera ombud vid krångel.
Jorå, pratade som sagt med henne i fredags, men hon visste inget. Även om hon säkerligen kunde ansträngt sig mer med att faktiskt kolla upp det i deras system.
 
C cpalm skrev:
Ja, min erfarenhet är också att de inte diskuterar reklamationer/efterlysningar med någon annan än avtalsparten/avsändaren, och det är också lite vad som uttrycks på deras hemsida:

[bild]

Men de kanske svängt i den frågan numera, eller så fick jag tag på någon lösningsorienterad, för nu har jag iallafall utrett så långt att de fotat paketen nere vid landsvägen vid brevlådan, trots att de uppger i spårningen att de levererats till dörren. Hade hoppats på att de bara kommit på avvägar, men tyvärr ser det ju inte bättre ut än att någon förbipasserande snott dem.

Återstår att utreda vem som anses ansvara för paketen i det läget. Enligt amazons villkor lämnar Postnord paketen på en "säker plats", och där kan man ju verkligen diskutera huruvida invid landsvägen är en sådan plats.
Var det tunga grejer du beställt och fått levererat vid postlådan? Vad jag förstår, har Posten en viktgräns på 20 kilo, vilket betyder att över 20 kg så kan de lämna av vid tomtgräns. Annars ska paket delas ut vid bostaden eller i kundens postlåda.

Om du inte har lådan vid tomtgräns eller det var större grejer än vad som får rum i lådan så har ju postisen gjort en riktig tavla.

Jag skulle polisanmäla stölden och sen kontakta både Amazon och Postnord så får de se till att lösa det här på ett för dig bra sätt.
 
C
Keiller Keiller skrev:
Var det tunga grejer du beställt och fått levererat vid postlådan?
Nä, det var småpryttlar.
Tror inte PN i sig gjort bort sig, amazon använder nog Postnords tilläggstjänst "Leverans utan kvittens" och då verkar det ingå att paketet kan levereras till postlådan. Fast, som sagt, det är inte jag som beställt frakten, så jag kan ju inte annat än att förhålla mig till vad amazon utlovar gentemot mig. Enligt deras villkor:

Text beskriver PostNords leveranssätt, inklusive sms och e-postmeddelanden, samt alternativ som dörrleverans och ändring av leveransdatum.
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GNWCU626A4NXEEGJ&qid=1748253840516
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Dom brukar väl fota när dom lämnat
 
nino nino skrev:
Dom brukar väl fota när dom lämnat
Inte allt, en del paket läggs i postlådorna och då fotas inget.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K
Är ju väldigt spännande hur de kan lämna och fota vid brevlådor och sen hävda leverans till dörren.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle nog ha kontaktat Posten redan samma dag som det blev fel, är ju trots allt de som gjort fel. Tror inte att Amazons kundtjänst kontaktar Posten för att reda ut det.
För att utveckla detta lite öppnade Postnord iallafall ett reklamationsärende och efter en vecka återkopplar deras reklamationsavdelning:

"Tack för att du kontaktat oss.
Det är avsändaren som vi har fraktavtalet med och som har anlitat oss för transport av försändelsen.
Vänligen kontakta avsändaren för reklamation och ge dem ärendenummer xxx."

Så, föga förvånande, kan de inte gå vidare med ärendet utan att avsändaren är inblandad.
Huruvida jag kommer att få med amazon på det tåget känns rätt tveksamt i nuläget. Korrespondensen med deras "kontospecialist" är en riktig goddag-yxskaft-konversation där mina meddelanden bemöts med färdigkomponerade malltexter.
 
  • Ledsen
  • Arg
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
mina meddelanden bemöts med färdigkomponerade malltexter.
Kanske fungerar bättre att ringa?
 
Amazon är designad för att inte kunna hantera problem utanför deras mallar och det har gjort dem helt värdelösa på sistone. Jag reklamerade en produkt som var trasig. Fick en qr-kod till PostNord för retur samt en ny produkt skickades till mig. Så långt gick det bra. Jag skickade tillbaka den söndriga produkten och fick ett elektroniskt kvitto. Fick påminnelse om att de inte fått produkten och då började den inteligensbefriade processen. Jag hävdar att jag skickat tillbaka produkten och menar att de har all information om ärendet. Jag erbjuder att skicka över inlämningskvittot men de behöver en incidentrapport. Incidentrapporten innehåller 4 frågor som jag skall besvara.

Incidentrapport:

1. Beställningsnummer: _______________.
2. Dagens datum. (DD-MM-ÅÅÅÅ): _______________.
3. Spårningsnummer för retur: __________________
4. Namn på artikeln som du har ett problem med (ange specifika detaljer för artikeln, t.ex. namn, färg, storlek och antal): _______________.

Beställningsnummret finns i mailet lite högre upp, datumet i mailet också, spårningsnummret har de skapat och kopplat till beställningsnummret och artikeln finns också med i mailet de skickade till mig. Jag kan inte bidra med någon ny information som de inte redan har, vilket jag påpekar men de envisas med att incidentrapporten skall in. Produkten har 5 års garanti.

Har ringt dem och skickat mail men inget fungerar. Enligt postnord har paketet nått slutdestination och de påpekar att jag inte är deras kund.
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske fungerar bättre att ringa?
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För att utveckla detta lite öppnade Postnord iallafall ett reklamationsärende och efter en vecka återkopplar deras reklamationsavdelning:

"Tack för att du kontaktat oss.
Det är avsändaren som vi har fraktavtalet med och som har anlitat oss för transport av försändelsen.
Vänligen kontakta avsändaren för reklamation och ge dem ärendenummer xxx."

Så, föga förvånande, kan de inte gå vidare med ärendet utan att avsändaren är inblandad.
Huruvida jag kommer att få med amazon på det tåget känns rätt tveksamt i nuläget. Korrespondensen med deras "kontospecialist" är en riktig goddag-yxskaft-konversation där mina meddelanden bemöts med färdigkomponerade malltexter.
Det är ju en liten tröst att Posten åtminstone svarade på din reklamation. Hoppas nu att Amazon kan hjälpa till i ärendet så du får dina grejer.
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske fungerar bättre att ringa?
Det går inte att ringa deras "kontospecialist", enda kontaktvägen är via deras formulär.

Samt:
"Vår kundtjänst kan inte upphäva det här beslutet eller ge mer information om detta. De kan enbart bekräfta att det här meddelandet har skickats och hjälpa dig med tekniska problem."
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.