253 681 läst ·
1 784 svar
254k läst
1,8k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Visste inte att man kunde begära pengarna tillbaka om man inte får leverans i tid (jag har Prime). Vart kan man se vilken tid som gäller? Är det detta?
Är för övrigt väldigt nöjd med Amazon och Postnords hemleverans till mig. Det enda är att emballagen kunde vara lite mer robusta i vissa fall. Jag har dock inte behövt returnerat/reklamerat något ännu så det återstår att se hur smidigt det går.
Är för övrigt väldigt nöjd med Amazon och Postnords hemleverans till mig. Det enda är att emballagen kunde vara lite mer robusta i vissa fall. Jag har dock inte behövt returnerat/reklamerat något ännu så det återstår att se hur smidigt det går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 925 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 925 inlägg
Det varierar över landet och andra saker. Rent allmänt, förutsatt att produkten är märkt medSSSS skrev:
Visste inte att man kunde begära pengarna tillbaka om man inte får leverans i tid (jag har Prime). Vart kan man se vilken tid som gäller? Är det detta?
[bild]
En hel del produkter saknar dock loggan och det står bara typ:
De har inte samma leveransgarantier enligt min erfarenhet.
Amazon har dock ändrat saker genom åren, och det är olika över landet, så det jag skriver är bara från mina egna erfarenheter i södra Norrland, inga absoluta sanningar.
Edit: grammatik
Redigerat:
Du menar som i Danmark där PostNord haft kvar sitt monopol hela tiden (med en liten liten möjlighet för vissa typer av brev via Dao)? Du vet väl om att "Posten" just lagt ner in postutdelning i Danmark?H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 563 inlägg
Hupp. Jag har haft ett de senaste åren och då får jag paket varje vecka.MultiMan skrev:
Touché! Syftningsfel när de är som bäst. 😂MultiMan skrev:
Verkar inte ha monopol sen 2024:Hep skrev:
”För den som vill skicka brev efter årsskiftet finns Dansk Avisomdeling (DAO), tidningsdistributören som började dela ut brev när den danska postmarknaden öppnades för konkurrens 2024. I och med det beslutet befriades Postnord från plikten att leverera post i hela Danmark.”
https://www.newsoresund.se/postnord-slutar-att-dela-ut-brev-i-danmark-paverkar-inte-sverige/
Om plikten även försvinner i Sverige, så gissar jag att sådana som @Frustrator (?), som bor långt ut i ingenstans, inte längre kommer att få något hemlevererat alls, om man inte betalar en rejäl summa?
Eller utdelning en gång i veckan, eller kanske varannan? Sverige är ju ett bra mycket större land till ytan.
Beslutet att släppa det fritt togs samtidigt som man beslutade att lägga ner brevutdelningen, vilket kanske inte är så konstigt.
Inte galet länge sedan de hade två postrundor på vardagarna och en på lördagar. Det svänger fort i hockey.
Inte galet länge sedan de hade två postrundor på vardagarna och en på lördagar. Det svänger fort i hockey.
Är hemskt när man bor där jag bor i alla fall — är i princip alltid snabbare och bättre att åka till en affär och köpa direkt än att bege sig till närmaste postställe mitt inne i centrum där man inte ens kan parkera bilen och det alltid är 5-10 minuters kö i postkassan.H HenrikHuslöse skrev:
Nåt jag fascinerats av är att det är möjligt för tre-fyra olika fraktbolag att konkurrera om att dela ut paket med gratis frakt på nätterna här på landsbygden. Man undrar ju om det över huvud taget blir några pengar kvar till chaufförerna?
Min erfarenhet efter några år med amazon är att det är ibland helt ologisk process och logistik. Flera produkter som tagit åtskilliga dagar att få iväg. Nån gång i olika paket och tillfälle, trots flera antal av samma artikel beställt vid samma inköpstillfälle.nino skrev:
Väldigt få av dessa har inte dykt upp alls.
Har du en problematisk deadline? Annars hade jag väntat.
Ja, är helt uppenbart att man inte betalar för självkostnaden i alla fall, men att de tar igen det på volymen. Dem har ju olika lager i Europa och Sverige, det verkar bara vara om man beställer från samma lager som de ens funderar på att slå ihop paket.M MasMats skrev:Min erfarenhet efter några år med amazon är att det är ibland helt ologisk process och logistik. Flera produkter som tagit åtskilliga dagar att få iväg. Nån gång i olika paket och tillfälle, trots flera antal av samma artikel beställt vid samma inköpstillfälle.
Min favorit är när jag beställde 24 st av denna kruka för typ 100 kr st 2021 (idag 139 kr st). Plötsligt ringde frugan å var galen för det stod 24 flyttlåds-stora kartonger på uppfarten med en kruka vägandes 800g i varje. I princip hade det gått en lastbil från Tyskland till Sverige för min beställning på 2000 kr.
Nej det har jag väl inte, onsdag v29 🙂M MasMats skrev:Min erfarenhet efter några år med amazon är att det är ibland helt ologisk process och logistik. Flera produkter som tagit åtskilliga dagar att få iväg. Nån gång i olika paket och tillfälle, trots flera antal av samma artikel beställt vid samma inköpstillfälle.
Men tänkte bygga lite inredning i bilen där den har en ganska central plats, sen ska vi iväg på lördag en kortis så hade varit roligt att prova batteri, kylbox och solpanel tillsammans.
Min första produkt som tagit mer än 5 dagar att få, trots att jag beställde ett batteri med över 30 dagars leveranstid som kom på mindre än en vecka
Beställde smart store och undrade varför coop kom med en pall.M Messier1994 skrev:Ja, är helt uppenbart att man inte betalar för självkostnaden i alla fall, men att de tar igen det på volymen. Dem har ju olika lager i Europa och Sverige, det verkar bara vara om man beställer från samma lager som de ens funderar på att slå ihop paket.
Min favorit är när jag beställde 24 st av denna kruka för typ 100 kr st 2021 (idag 139 kr st). Plötsligt ringde frugan å var galen för det stod 24 flyttlåds-stora kartonger på uppfarten med en kruka vägandes 800g i varje. I princip hade det gått en lastbil från Tyskland till Sverige för min beställning på 2000 kr.