1 203 796 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Båda paketen verkar ha med röret som matar olja till turbon .... Det stora paketet skickar med grenröret, det behöver troligen inte bytas...VidarH skrev:
Jag hade tittat ner i varje cylinder med endoskop för att vara säker att det ser fint ut där.VidarH skrev:
Jag uppskattar verkligen att du tror att jag vet vad du pratar om. 😂 Men jag tittar väl på lämplig Youtubevideo och lär mig något nytt...
Edit:
Nu vet jag vad det är för något. Verkar onekligen som att om något hamnat i motorn efter den så är det smått på riktigt. Blir väl att göra ett par oljebyten med väldigt kort intervall för att vara lite säkrare?
Tänk på att en turbo som havererar med en smäll kastar metallbitar åt alla håll. Inte ovanligt att metallbitar hittas i motorns luftfilter, de har alltså färdats mot luftens normala flödesriktning.
Så byt luftfilter. Rengör alla rör både före och efter turbon. Annars finns stor risk att skräp lossnar och slår sönder nya turbon också. Spola med vatten, dra ur med trasa.
Så byt luftfilter. Rengör alla rör både före och efter turbon. Annars finns stor risk att skräp lossnar och slår sönder nya turbon också. Spola med vatten, dra ur med trasa.
Jag tänkte gå över det mesta med en lagom stark magnet dessutom. Gissar att det är ferromagnetiskt material? Å andra sidan kanske inte? Har ju inte sett skadan själv ännu i verkligheten men det kommer väl. Även om jag kan ta en titt på hur forden ser ut. (är ju i stort sett samma motor)B Bjober skrev:Tänk på att en turbo som havererar med en smäll kastar metallbitar åt alla håll. Inte ovanligt att metallbitar hittas i motorns luftfilter, de har alltså färdats mot luftens normala flödesriktning.
Det är troligast omagnetiskt, någon aluminiumlegering.VidarH skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Börja med att plocka ner allt på insugssidan, och gör rent som @Bjober skrev .. sen är det nog bra att kolla avgassidan så gott det går genom grenröret, får jag gissa så är hålen för spridarna för små, så du kommer nog inte ner med kameran där....VidarH skrev:
En annan anledning till att turbon ger upp på det där sättet är ju att något främmande kommit dit, och bland det värsta kan ju vara en bit av en ventil eller en kolv..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Aluminium och inconel ofta i kompressur/turbinhjul så hade inte besvärat mig med magnet.VidarH skrev:
Ta loss och gör rent eventuella rör och ventiler som inte är nya som sitter utvändigt till turbon så räcker det nog som förebyggande jobb.
Nån som är en hejjare på det här med bilvård? Kanske inte helt klockrent enligt trådens ämne men hjulen sitter ju på bilen i slutändan.
Jag har aldrig riktigt intresserat mig för det men tänkte jag kanske skulle försöka ta lite bättre hand om kommande bil då den är ny
Fyndade en uppsättning vinterhjul till den härom veckan och med semester och väder som gör att man gärna håller sig i det svala garaget under dagtid tänkte jag att det kanske vore trevligt att göra rent dessa ordentligt och lägga på något. Jag vet däremot inte vad, eller vad som är vettigt att göra rent med.
Finns såklart tusentals videos på youtube men alltid trevligt med tips ändå.
Jag har aldrig riktigt intresserat mig för det men tänkte jag kanske skulle försöka ta lite bättre hand om kommande bil då den är ny
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FredrikR utmärkta https://www.byggahus.se/forum/threads/byggahus-bilvardstrad.413084/ bilvårdstråd innehåller mycket matnyttigt. Spontant tycker jag du ska använda kallavfettning och någon form av fälgrent/flygrostlösare utöver schampo.
Kallavfettning tar bort asfaltsprickar och flygrosten löser bromsdammet.
Är det riktigt smutsigt så behöver du nog skrubba med borstar/svamp för god effekt.
Eftervården är ännu mer tycke och smak men nuförtiden finns effektiva sprayer som ger snabbförsegling skydd över flera tvättar. Jag gillar Geyon Wet coat spray. Galet smidig.
Kallavfettning tar bort asfaltsprickar och flygrosten löser bromsdammet.
Är det riktigt smutsigt så behöver du nog skrubba med borstar/svamp för god effekt.
Eftervården är ännu mer tycke och smak men nuförtiden finns effektiva sprayer som ger snabbförsegling skydd över flera tvättar. Jag gillar Geyon Wet coat spray. Galet smidig.
Magkänslan säger spridare, har du kollat hur stor mängd som går tillbaka från returen från samtliga?Dan_Johansson skrev:
Vet inte hur mycket avstånd det är mellan varje kugg på dagens bilar, & nån givare borde kanske "se det", men en kugg felmonterad kamrem är en annan magkänsla.
Vad gäller vevhusventilationen, så säger inte din video så mycket.
Motorn går så "grovt" att oljelocket hoppar pga vibrationerna, men det finns väl någon backventil som du kan kolla/rengöra.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Har inte kollat mer än att lossa insuget och titta på turbon... Backventilen är rengjord, det såg fint ut... Lite oljigt kanske, men vem vet....J jawen skrev:Magkänslan säger spridare, har du kollat hur stor mängd som går tillbaka från returen från samtliga?
Vet inte hur mycket avstånd det är mellan varje kugg på dagens bilar, & nån givare borde kanske "se det", men en kugg felmonterad kamrem är en annan magkänsla.
Vad gäller vevhusventilationen, så säger inte din video så mycket.
Motorn går så "grovt" att oljelocket hoppar pga vibrationerna, men det finns väl någon backventil som du kan kolla/rengöra.
Kan man inte göra som på bensinbilar, lossa kontakten på spridaren och se om gången ändras?
Tershine är absolut det bästa på marknaden. Använder ingenting annat.Storsockret skrev:
Nån som är en hejjare på det här med bilvård? Kanske inte helt klockrent enligt trådens ämne men hjulen sitter ju på bilen i slutändan.
Jag har aldrig riktigt intresserat mig för det men tänkte jag kanske skulle försöka ta lite bättre hand om kommande bil då den är nyFyndade en uppsättning vinterhjul till den härom veckan och med semester och väder som gör att man gärna håller sig i det svala garaget under dagtid tänkte jag att det kanske vore trevligt att göra rent dessa ordentligt och lägga på något. Jag vet däremot inte vad, eller vad som är vettigt att göra rent med.
[bild]
Börja med att spola av hjulen från lös smuts , gå sen på med Iron remover och låt verka tills du löst all flygrost. Reagerar och blir lila. Spola av!
Gå sen på med Extract, gärna koncentrat om fälgen är riktigt smutsig. Annars spär du enl önskemål. 10-15% kör jag på mina fälgar/däck. Här ska du använda dig av en mjuk pensel och arbeta över hela fälgen. Däcksidan tar du med en däckborste. Allting finns hos Tershine.
Tvätta sen med valfritt schampoo , jag använder Purify! Jobbar också med mjuk pensel då.
Avsluta med deras refract , keramisk Quick coat! Helt fantastisk produkt!
Kolla på deras hemsida om du vill ha videos på hur man använder deras produkter , finns under varje produktsida.
Mekonomen är återförsäljare , om du hellre köper direkt över disk.