1 203 410 läst ·
17 139 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag såg faktiskt häromdagen ett YT klipp där dom visade en person som försökte ta bort hjulet när bilen stod på marken. Kanske dom hade rådfrågat någon AI.C cpalm skrev:
Skulle börja med motortempgivaren, ska inte förväxlas med givaren till tempmätaren.V Ville_Vessla skrev:Nån som har några ideer, har en B230FK, alltså 940 med lättrycksturbon. Den sitter i en Atraktor och drar vansinnigt med bensin, typ 3 l milen. Den körs på 2:an på runt 1900 varv vid 30.
Den andra Atraktorn drar typ 1,3 l milen med en B230F och samma förutsättningar vilket känns rimligt.
940:n går bra , stabil tomgång , luktar inget vid normal körning och inga synliga avgaser men varvar man upp den kommer det ett kolsvart rökmoln, vilket avtar efter några varvningar.
Om boxen tror motorn är kall fast den är varm fetar den på extra soppa hela tiden.
100 år sen jag var under huven på en sån där, så jag har inga tips om var den sitter eller dess värden.
Känns som Adeblue rinner rakt igenom på firmabilen.
Nu har jag noterat miltalet, en 10a ska räcka 380 mil enligt displayen, vi får se om det bara är en känsla, jag har ju senaste veckornana bla varit i Skellefteå, Västerås, Västervik, Göteborg mm
Så det kan ju vara att att jag åkt en bit ner än normalt 😉
Nu har jag noterat miltalet, en 10a ska räcka 380 mil enligt displayen, vi får se om det bara är en känsla, jag har ju senaste veckornana bla varit i Skellefteå, Västerås, Västervik, Göteborg mm
Lite nyfiken. Vad händer när det är slut? Vägrar bilen köra? Om den gör det räcker det bara att hälla vatten i adblue-tanken. Annars kan man ju strunta i adblue ifall man inte är så petig med avgasregler (Till besiktningen krävs väl dock en påfyllning).Isakare skrev:
Känns som Adeblue rinner rakt igenom på firmabilen.
Systemet känner väl av att det är kopiss i genom att den leder en viss mängd ström.L lbgu skrev:
Bra tips, jag vet var den sitter, helt oåtkomligt under insuget på 3:ans cylinder. Ja det är väl bara kavla upp ärmarna och gå igenom allt. Jag hade ju hoppats att mina B230-meckardagar var över men så blev det inte.Isakare skrev:
Inget med bilar men en förklaring, en kollega har sagt att mina döttrar lindar mig runt lillfiingret, näe tyckte väl jag. Dom gillar hästar, kollegan sa du kommer köpa hästar, aldrig, jo det gjorde vi och hade dom stallade på annan plats. Kollegan sa , du kommer bygga stall, aldrig sa jag, vi har stall för våra ponnies nu. Nu har dom varsin Volvo 740 och 940 Atraktor, helt otroligt att det finns inga delar på skroten längre, allt är dammsuget upp.
Likadant på min Franska Opel. Det ska gå att nödstarta ett begränsat antal gånger med nån speciell kommandorörelse om man får slut på vätskan ute i Afrikas vildmarker och har långt till civiliserade nejder.nino skrev:
Det och se att luftmängdmätaren rör sig som den ska. Det är väl den som har en stor "tallrik" som påverkas av luftflödet?V Ville_Vessla skrev:
På nyare fordon ska det inte gå att starta efter ett tag om inte adbluesystemet fungerar . Bilen mäter avgasvärden före och efter avgasreningen så den märker direkt om något inte funkar eller adbluen är ersatt med vatten. Är vätskan utspädd så försöker systemet öka doseringen till önskad effekt uppnås så man vinner ingenting på att späda adblue med vatten.L lbgu skrev:
Tanken töms tills några liter återstår för att systemet aldrig ska bli torrt. Ett system som av olika orsaker blivit helt tomt kommer att få adbluekristaller i sig med stor risk för att aldrig kunna fås att fungera igen. Då blir det otroligt dyrt om man måste reparera . Jag hade aldrig chansat med att koppla ur systemet om man inte senare är beredd på att fullständigt reparera eller skrota bilen om man måste.