Storsockret
S Simonstahl skrev:
Vill du att jag ska påverka dig i valet av högtryck också? 🤣
Nej jag vill nog helst att du ska säga att allting kommer att bli bra och att det räcker alldeles utmärkt med Julas billigaste :P

Nä men skämt å sido så har jag inte för avsikt att tvätta hemma utan det är snarare lite tillbehör som passar i tvätthall som jag kommer sikta på lite senare i höst. Så om jag ska ha en högtryck hemma så är det egentligen bara för att spola av då och då. Och kanske för ändamål som detta med fälgarna.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Nej jag vill nog helst att du ska säga att allting kommer att bli bra och att det räcker alldeles utmärkt med Julas billigaste :p

Nä men skämt å sido så har jag inte för avsikt att tvätta hemma utan det är snarare lite tillbehör som passar i tvätthall som jag kommer sikta på lite senare i höst. Så om jag ska ha en högtryck hemma så är det egentligen bara för att spola av då och då. Och kanske för ändamål som detta med fälgarna.
Valet av högtryck står ju givetvis i förhållande hur du tänkt dig använda den. Men en högtryck är ju inte heller bara en investering till bilen. 😅

Tvätta altan , fasad , plattgångar etc. 🙂
Så enligt mig är det bättre att satsa på en rejäl från början , så slipper du snabbt byta upp dig när du blir besviken på de billigare alternativen.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Så om jag ska ha en högtryck hemma så är det egentligen bara för att spola av då och då.
Hur ofta tror du vi använder våra hötryckstvättar? 😅😚

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Tokslut Tokslut skrev:
Dygnet runt, årent runt utom på julafton?

Nå jag glömde lägga till "bilen" i den meningen, jag menade bara att jag inte har något annat upplevt behov. Men det kan man ju skaffa sig om man vill :D

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
2-3ggr i veckan är nog det normala , använde min vid 2 tillfällen igår bara 🤣

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
Tvätta bilen för hand utan högtryck finns inte på min skala.

• Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Jag tvättar bilen för sällan, 1-2ggr i månaden när det inte är risk för isbeläggning på marken av spolvattnet. Så där är min användningsfrekvens av hetvattentvätten, det gör ju iofs, att den håller länge :D (köptes 2008-2009)

Jag tvättade förra bilen kvartalsvis? Tvättade rutorna vid behov. Aka, pollensäsongen... Men den är ju champagnefärgad så skiten syntes inte. Senaste bilen är vit. Jag har tvättat den två gånger sedan jag skaffade den i februari? Så jag känner att jag inte har samma affinitet till att dra fram kemikalierna och högtryckstvätten som vissa andra här? Vattenslang på baksidan av bilen räcker långt. Högtrycken använde jag.. öhh.. för ett och ett halvt år sedan? (ska nog köra ett varv på trallen samt lägga upp lite mossmedel på taket om jag ids innan vintern)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag tvättade förra bilen kvartalsvis? Tvättade rutorna vid behov. Aka, pollensäsongen... Men den är ju champagnefärgad så skiten syntes inte. Senaste bilen är vit. Jag har tvättat den två gånger sedan jag skaffade den i februari? Så jag känner att jag inte har samma affinitet till att dra fram kemikalierna och högtryckstvätten som vissa andra här? Vattenslang på baksidan av bilen räcker långt. Högtrycken använde jag.. öhh.. för ett och ett halvt år sedan? (ska nog köra ett varv på trallen samt lägga upp lite mossmedel på taket om jag ids innan vintern)
Även om du inte ser skiten , så finns den.

Ingen bil mår bra av att aldrig spolas av ordentligt , dessutom så blir en bil snabbt tråkig i lacken om man inte tar hand om den.

C
S Simonstahl skrev:
dessutom så blir en bil snabbt tråkig i lacken om man inte tar hand om den.
Det är ju den bilvårdsintresserades mantra, men jag som sällan tvättar bilen skulle vilja påstå att kopplingen mellan tvättfrekvens och lackens skick ingalunda är självklar.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Utan någon som helst kunskap i ämnet tycker inte jag det låter så konstigt. Om nu t.ex vägsalt eller fågelskit är dåligt för lacken och får ligga kvar hela vintern så borde väl lacken må sämre? Sen hur lång tid det tar, hur stor påverkan är i relation till ansträngning att tvätta bilen, hur märkbart det är osv är väl kanske diskuterbart.

Sen kanske det beror på hur man tvättar, i vissa fall kanske avfettning och den mekaniska påfrestningen att tvätta ofta är skadligt för lacken, om man då inte också förseglar eller vad nu termen är.

Redigerat:
Utan någon som helst kunskap i ämnet tycker inte jag det låter så konstigt. Om nu t.ex vägsalt eller fågelskit är dåligt för lacken och får ligga kvar hela vintern så borde väl lacken må sämre? Sen hur lång tid det tar, hur stor påverkan är i relation till ansträngning att tvätta bilen, hur märkbart det är osv är väl kanske diskuterbart.

Sen kanske det beror på hur man tvättar, i vissa fall kanske avfettning och den mekaniska påfrestningen att tvätta ofta är skadligt för lacken, om man då inte också förseglar eller vad nu termen är.
Just avfettning, förtvätt etc känns som en påfrestning för lacken.

Vägsalt skapar problem , likaså gör ju fågelskit.
Sen är det ju viktigt att tvätta med rätt grejer , kallavfettning sommartid är ju helt onödigt enligt mig.

Kallavfettning tar ju petroleum baserade produkter , olja tex. Medans alkalisk avfettning tar organiskt.

Hur många tror du använder kallavfettning på tex sina fälgar året runt? Trots att det inte löser bromsdamm eller flygrost.

Min bil är keramiskt lackskyddad , något som underlättar enormt vid rengöring. Och märker ingenting på slitage pga det. Sen är det klart att jag väljer att polera min bil varje år , för en bra grund krävs för att underhålla resten av året.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om nu t.ex vägsalt eller fågelskit är dåligt för lacken och får ligga kvar hela vintern så borde väl lacken må sämre?
Använder man bilen dagligen så blir det ju salt på den hela vintern. Jag tror inte det är någon skillnad mellan en tvätt i veckan och en i månaden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Storsockret
useless useless skrev:
Använder man bilen dagligen så blir det ju salt på den hela vintern. Jag tror inte det är någon skillnad mellan en tvätt i veckan och en i månaden.
Förmodligen inte, men jag tror många låter bli att tvätta bilen på hela vintern. Det är kallt och om man inte torkar ordentligt blir det jobbigt, det är slaskigt så det är "ingen ide" osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.