Isakare Isakare skrev:
Känns som Adeblue rinner rakt igenom på firmabilen.
Nu har jag noterat miltalet, en 10a ska räcka 380 mil enligt displayen, vi får se om det bara är en känsla, jag har ju senaste veckornana bla varit i Skellefteå, Västerås, Västervik, Göteborg mm
Så det kan ju vara att att jag åkt en bit ner än normalt 😉
Jag har gjort av med ca 50 liter på 3500 mil, så 38 mil/liter låter lite tycker jag? Men det verkar vara stor variation mellan olika bilar/motorer.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
B Bjober skrev:
På nyare fordon ska det inte gå att starta efter ett tag om inte adbluesystemet fungerar . Bilen mäter avgasvärden före och efter avgasreningen så den märker direkt om något inte funkar eller adbluen är ersatt med vatten. Är vätskan utspädd så försöker systemet öka doseringen till önskad effekt uppnås så man vinner ingenting på att späda adblue med vatten.
Tanken töms tills några liter återstår för att systemet aldrig ska bli torrt. Ett system som av olika orsaker blivit helt tomt kommer att få adbluekristaller i sig med stor risk för att aldrig kunna fås att fungera igen. Då blir det otroligt dyrt om man måste reparera . Jag hade aldrig chansat med att koppla ur systemet om man inte senare är beredd på att fullständigt reparera eller skrota bilen om man måste.
Jag har min adblue bort programmerat , inga felkoder och bilen fungerar precis som vanligt med partikelfilter fortfarande aktivt. Går igenom besiktningen också.

hade liksom inget val när org delar inte finns tillgängligt.

N Niq skrev:
Det och se att luftmängdmätaren rör sig som den ska. Det är väl den som har en stor "tallrik" som påverkas av luftflödet?
Jag tror att den består av en laddning trådar som värms upp och sedan kör lite eftertemperatur på trådarna. Har rengjort den och den går som skit om jag kopplar ur den. Så den verkar göra nåt.
Jag är otroligt fundersam eftersom bilen(Atraktorn) går så bra annars, hittade att man måste varva minst 2400 ibland för att luftmängdmätaren ska gå igenom nåt självreningsprogram, men det sker dagligen numera.

V Ville_Vessla skrev:
Nån som har några ideer, har en B230FK, alltså 940 med lättrycksturbon. Den sitter i en Atraktor och drar vansinnigt med bensin, typ 3 l milen. Den körs på 2:an på runt 1900 varv vid 30.
Den andra Atraktorn drar typ 1,3 l milen med en B230F och samma förutsättningar vilket känns rimligt.
940:n går bra , stabil tomgång , luktar inget vid normal körning och inga synliga avgaser men varvar man upp den kommer det ett kolsvart rökmoln, vilket avtar efter några varvningar.
Hur regleras bränsletrycket?
Är det regulator på fuelrailen och vacuumslang till insuget så kommer trycket att vara för högt om slangen läcker eller regulatorn är trasig. Jag är inte säker på hur det blir på en turbo, men så länge det inte laddar borde det vara liknande.

V Ville_Vessla skrev:
Nån som har några ideer, har en B230FK, alltså 940 med lättrycksturbon. Den sitter i en Atraktor och drar vansinnigt med bensin, typ 3 l milen. Den körs på 2:an på runt 1900 varv vid 30.
Den andra Atraktorn drar typ 1,3 l milen med en B230F och samma förutsättningar vilket känns rimligt.
940:n går bra , stabil tomgång , luktar inget vid normal körning och inga synliga avgaser men varvar man upp den kommer det ett kolsvart rökmoln, vilket avtar efter några varvningar.
På denna generation motorer är det enkelt att mäta upp signalen från lambdasonden. Den ska svänga mellan 0,2 till 0,8-1,0 volt ungefär om motorn får rätt bränsleblandning. Mäter man låga värden får motorn för lite bränsle och mäter man närmare 1 volt så får den för mycket bränsle. Vid full gas är det normalt med höga värden men annars ska signalen röra sig runt 0,5 volt upp och ner med ca 1 sekund mellan svängningarna.
Ett väldigt enkelt och billigt test som ger full koll på hur motorn går.
Klipp bara kabeln till lambdasonden och skarva ihop med sockerbit/wago eller liknande så man enkelt kan ansluta mätinstrument. Försök INTE får en helt tät skarv med krympskarv , lödning eller liknande. Har någonstans hört att sonden behöver mikroskopiskt små mängder referensluft som den kan ta igenom kablaget så en tät skarv kan förstöra den möjligheten. Trådarna är dessutom rostfria så en öppen skarv överlever länge ändå. Väderskydd med eltejp duger gott.

Du har förmodligen 4 trådar , 2st är 12V elvärme till sonden med tändning på och 2 är signalen du ska mäta. På andra fordon , 80,90 tal kan det vara 1 , 2 eller 3 trådar men de funkar typ lika dant. 1 tråd är bara signal och man mäter andra polen mot jord.
Men endera googlar man vilka trådar som är vad eller så provar man sig fram med mätinstrumentet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
För att koppla till Dans eventuella problem med turbon så kan jag ju meddela att min turbo har lagt av ganska märkbart... Husfrun hade gäster på besök så hon tog v70n då de är långa människor, och jag fick låna en Opel Corsa för att träffa barnet och min mor över lunch.
Fick samtalet om vilket försäkringsbolag jag hade tecknat? I alla fall så bärgades bilen till Vara och nu har verkstan återkommit med en kostnad på 22.000;- för att fixa iordning. Är ju lite otrevligt med tanke på att bilen är värd nånstans ~35.000;- och det är ju närheten av 75% av värdet...
Någon som har koll på en 2010 1.6 DrivE (i stort sett samma motor som Ford/Renault) och kan ge förslag på vad som är rätt väg att gå?
Närbild på en bilmotor med synliga skador och oljeläckage, vilket illustrerar problem med turbon i en Opel Corsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Wow
Bjober och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
För att koppla till Dans eventuella problem med turbon så kan jag ju meddela att min turbo har lagt av ganska märkbart... Husfrun hade gäster på besök så hon tog v70n då de är långa människor, och jag fick låna en Opel Corsa för att träffa barnet och min mor över lunch.
Fick samtalet om vilket försäkringsbolag jag hade tecknat? I alla fall så bärgades bilen till Vara och nu har verkstan återkommit med en kostnad på 22.000;- för att fixa iordning. Är ju lite otrevligt med tanke på att bilen är värd nånstans ~35.000;- och det är ju närheten av 75% av värdet...
Någon som har koll på en 2010 1.6 DrivE (i stort sett samma motor som Ford/Renault) och kan ge förslag på vad som är rätt väg att gå?
[bild]
Det är nog inte en renault motor utan en PSA 1,6l spis? Botten samma men det finns massa olika varianter med olika insug/turbo etc.

VidarH VidarH skrev:
[bild]
Är det bara turbon så kan den ju inte vara så blodigt dyr...

En naken turbo går på 3.500;- och fullt paket ligger på 6.500;- enligt autodoc. Det är pengar jag kan lägga. Frågan är väl hur den gamla havererade. Det är ju ointressant att köpa en turbo om det hamnat delar av den inne i motorn. Vilket jag inte har någon som helst aning om. Men de lyckades ju i alla fall köra fram till närmaste ficka innan de stannade och stängde av motorn, så jag gissar att det inte är något som hade gått så bra om det var skrot i motorn? Eller?

Börja med att plocka ner allt och se, det mesta lär väl sitta i intercoolern?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
En naken turbo går på 3.500;- och fullt paket ligger på 6.500;- enligt autodoc. Det är pengar jag kan lägga. Frågan är väl hur den gamla havererade. Det är ju ointressant att köpa en turbo om det hamnat delar av den inne i motorn. Vilket jag inte har någon som helst aning om. Men de lyckades ju i alla fall köra fram till närmaste ficka innan de stannade och stängde av motorn, så jag gissar att det inte är något som hade gått så bra om det var skrot i motorn? Eller?
Det vanligaste är dåligt oljeflöde eller egensatt oljeanslutning till turbon

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Börja med att plocka ner allt och se, det mesta lär väl sitta i intercoolern?
Jag uppskattar verkligen att du tror att jag vet vad du pratar om. 😂 Men jag tittar väl på lämplig Youtubevideo och lär mig något nytt...

Edit:
Nu vet jag vad det är för något. Verkar onekligen som att om något hamnat i motorn efter den så är det smått på riktigt. Blir väl att göra ett par oljebyten med väldigt kort intervall för att vara lite säkrare?

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det vanligaste är dåligt oljeflöde eller egensatt oljeanslutning till turbon
Jag menar egentligen -hur- i formen "vart alla delar tog vägen", även om det är bra att veta varför det blev ett så stort hål i den.
Hur långt kommer man med ett litet respektive stort paket som typ det här för att få bukt med problem du nämner? Bild av en turboladdare med tillhörande delar som packningar, bultar och en slang för montering.
Skapa konto

Bild av olika motordelar, inklusive ett turboaggregat, packningar och kopplingar, markerad som ett exempel i inlägget om byggpaket.
Skapa konto

N
Vad har ni för erfarenhet av aeromotors leveranstider?

Storsockret
N Niq skrev:
Vad har ni för erfarenhet av aeromotors leveranstider?
Det beror lite på vad du beställer, vissa delar har ju olika pris för olika sändningsdatum men ca 3-4 arbetsdagar har det tagit när det väl är skickat. Paket brukar ta en dag extra upp till oss.

Senaste beställningarna:

2025-06-09 (måndag) beställt
2025-06-11 (onsdag) leverans påbörjad
2025-06-16 (måndag) finns på utlämningsställe

2025-05-11 (söndag) beställt
2025-05-13 (tisdag) leverans påbörjad
2025-05-16 (fredag) finns på utlämningsställe

2025-04-20 (söndag) beställt
2025-04-22 (tisdag) leverans påbörjad
2025-04-25 (fredag) finns på utlämningsställe

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.