svesse84 svesse84 skrev:
Har gjort så här på följande bilar:
Renualt Zoe
Peugout Partner 2019
Peugout E208 2022

Låtit handbromsen vara i,
Skruvat loss elmotorerna från bromsoken.
Backat skruven där elmotorn ansluts
Demonterat oket
Pressat tillbaka kolven i oket

Renualt har sedan inte reagerat alls när man startat den.
Båda Peugouterna har larmat "HANDBROMS UR FUNKTION SERIVCE KRÄVS"
Har dock räckt att lägga ur och i handbromsen ett par gånger så försvinner det.
Härligt, då ska jag nog våga testa till helgen

Har du åkt runt med fälgar som blir varma kan du budgetera för nytt hjullager inom kort.. 😉

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Frerider
M Makondele skrev:
Hej alla bilnördar.

Har en Peugeot 308 sw från 2020.
Det är något som kärvar med mitt bromsok på höger bak. Gnisslar och fälgen blir varm, så misstänker att det kanske är smuts i oket. Bytte belägg och skivor för mindre än ett år sedan på verkstad i samband med storservice. Tänkte därför börja med att demontera och rengöra.

Detta är min första bil med elektronisk handbroms. Har ingen läsare för att sätta den i serviceläge. Har förstått det som att jag då kan:

1. Släppa handbromsen på något sätt när tändningen är på (ska gå att lura den så den inte kopplar på automatiskt när tändningen slås av)
2. Skruva loss elmotorn på fälgen.
3. Backa axeln i motorn med en torx
4. Pressa in kolvarna som vanligt (som man hade gjort utan elbroms)
5. När allt är återmonterat kalibrerar den sig själv när jag bromsar?

Lite funderingar:
Klarar jag detta själv utan att förstöra handbromsen? Känns lite onödigt att lämna in den, men kanske underskattar komplexiteten?

Behöver jag koppla ur bromsen på bägge sidor för att systemet ska kunna kalibreras eller räcker det med den sidan jag jobbar på?

Tack på förhand för eventuell input
Jag brukar använda ett 9V- batteri för att backa den elektroniska handbromsen, tycker det är lättare än att skruva loss.

Denna visar lite mer detaljerat:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G
Angående kärvande bromsar. När man byter bromsbelägg måste man ofta fila ner öronen på beläggen så att de inte tränger i hållarna. Beläggen ska i stort sett falla på plats utan ansträngning, annars slits de och även skivorna ojämnt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du åkt runt med fälgar som blir varma kan du budgetera för nytt hjullager inom kort.. 😉
Det lär väl bli så, men väljer nog att köra huvudet djup ner i närmsta sandstrand till att börja med

Tja, det brukar inte gå att smörja upp kärvande ok heller, så jag hade rivit av allt på en gång, men det är ju jag som är van mekare...

• Gilla
Makondele
  • Laddar…
Fila och smeta lite värmebeständigt fett på ytorna där klossarna vilar brukar funka.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det brukar inte gå att smörja upp kärvande ok heller, så jag hade rivit av allt på en gång, men det är ju jag som är van mekare...
Van mekare? Du bygger ju bara helt plana bord… 🤪

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
G
pjgb pjgb skrev:
Fila och smeta lite värmebeständigt fett på ytorna där klossarna vilar brukar funka.
Fett på glidytorna blir snabbt en deg av fett och sand. Jag har slutat med det och kör metall mot metall numera.
Edit / Men å andra sidan ska det bara röra sig nån tiondels millimeter, så det kanske gör mer nytta än skada, vem vet.

Redigerat:
Jag tror jag hade metallfri pasta från biltema sist, har funkat fint i 4-5000 mil.

Ikväll vart det hjullagerbyte

1787861786639.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1787861832500.png
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Returen/garantin sket sig tror jag 🤣 5.6kg...

1787864714364.png
Skapa konto

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.