När man gick till bilen igår, efter man hämtat en pizza

Tre bilar parkerade på en asfalterad yta nära en landsväg, omgivna av gröna fält och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det en induktiv givare törs jag påstå att den är paj om den visar 870 kΩ, den ska ligga nånstans runt 2-3.
Jag ska mäta den igen.

Är det en induktiv givare törs jag påstå att den är paj om den visar 870 kΩ, den ska ligga nånstans runt 2-3.
Nu har jag mätt igen.
870 kohm var genom min kropp då jag höll i kontakterna 🫣
Lyckades mäta direkt på kontakterna, ger inget utslag alls.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Kan gå att mäta spänning ca 0,5v växelspänning om du kör dem på starten brukar det vara. Med urkopplad kontakt. Men det verkar ju vara avbrott så om du känner för det går det ju att kolla efter byte.

Isakare Isakare skrev:
Nu har jag mätt igen.
870 kohm var genom min kropp då jag höll i kontakterna 🫣
Lyckades mäta direkt på kontakterna, ger inget utslag alls.
Då har den ju gått hädan, avbrott.

Då har den ju gått hädan, avbrott.
På Skruvat hittade jag en givare med fler uppgifter 🙂 Problemet är att det verkar finnas 2 olika med samma utseende.
På vissa när man kollar runt står det
"till årsmodell xx 2004" på andra står det
"2KD-FTV"
Vår är en 2006 och har 2KD-FTV, d.v.d D4D motorn med commonrail.
Sen är frågan vad man ska köpa, pris spannet är minst sagt utsträckt. 187:- för en Hella !! till 1080:- för en Valeo och ett gäng där emellan av okänt märke.
Produktbild av en impulsgivare från varumärket Meat & Doria, med rabatt på 10%, pris 308 kr, beställningsnummer 1451307.
Skapa konto

Inget partnummer på bef givare?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På Skruvat hittade jag en givare med fler uppgifter 🙂 Problemet är att det verkar finnas 2 olika med samma utseende.
På vissa när man kollar runt står det
"till årsmodell xx 2004" på andra står det
"2KD-FTV"
Vår är en 2006 och har 2KD-FTV, d.v.d D4D motorn med commonrail.
Sen är frågan vad man ska köpa, pris spannet är minst sagt utsträckt. 187:- för en Hella !! till 1080:- för en Valeo och ett gäng där emellan av okänt märke.
[bild]
Original då?

Storsockret
Har ett skorrande ljud vid acceleration, tror det bara är när motorn är kall men ska inte svära på det. Har inte tänkt så noga på varvtalet tyvärr. Någon med ett vasst öra som direkt har en gissning vad det kan röra sig om?

Bilen är en XC70 D5 AWD 2008.

Klipp nedan:

• Gilla
Svenn
  • Laddar…
Svårt att höra, men har motorn turbo eller lättrycksturbo och det händer när den går in (vet inte varvtalet på din motor men 1700-2000 någonstans) så kan du ha ett glapp i turbon.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
MultiMan
För många kaffemuggar i hållarna? På allvar låter det som koppar på en bricka.

I vilket fall tycker jag det är för mycket diskant för att vara något utanför kupén. Det är inte så att du fått vibrationer i bilen (allt från hjulobalans, bromsskivor, kardan/drivaxlar osv) och det i sin tur gör att något löst i inredningen börjat skaka vid vissa varvtal?

• Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
hsd
Bakdiffen

Storsockret
MultiMan MultiMan skrev:
För många kaffemuggar i hållarna? På allvar låter det som koppar på en bricka.

I vilket fall tycker jag det är för mycket diskant för att vara något utanför kupén. Det är inte så att du fått vibrationer i bilen (allt från hjulobalans, bromsskivor, kardan/drivaxlar osv) och det i sin tur gör att något löst i inredningen börjat skaka vid vissa varvtal?
Ja jag tycker också det låter lite som skakar i kupen, men jag har inget synligt löst iallafall så jag vet inte. Kanske skulle kunna vara någon sköld undertill kring avgasröret som lossnat också? Testade idag att varva upp på tomgång direkt vid första starten på dagen och jag tyckte mig inte höra det då iallafall.

hsd hsd skrev:
Bakdiffen
Kan detta uteslutas genom att rycka säkringen till fyrhjulsdriften? För det testade jag idag och det gjorde ingen skillnad.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Kan detta uteslutas genom att rycka säkringen till fyrhjulsdriften? För det testade jag idag och det gjorde ingen skillnad.
Ja om det är Haldex så frikopplas bakhjulen när systemet är spänningslöst.

Hur är det med mellanaxeln som binder ihop fördelningslådan med bakre diff? Vet att lagren i fästena kan bli kass på Saabar som har samma system (fast en tidigare version.)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Patrik440
I lördags var det dax att byta hjullager fram på min C30.
Man byter hjullager på en orange bil, står bredvid ett däck med verktyg och en katt syns ligga bredvid på marken.
Skapa konto

Jesko kollar så att jag lyfter bilen på rätt ställe.
En orange bil står på en domkraft utomhus, och en liten hund står bredvid och tittar på.
Skapa konto

Främre hjullager och bromsskiva avmonterade från en Volvo C30, uppställd på en pallbock under hjulbyte.
Skapa konto

Hjullager från Biltema för under 400:- styck.
Kan de vara sämre än mina 900 kronors hjullager från Skruvat.se som bara höll 3000 mil?
Bilen är upphissad för hjullagerbyte. Verktyg och delar syns runt hjulet; nytt hjullager är monterat. Arbetshandskar och verktyg synliga i bildens nederkant.
Skapa konto

Rosa kom ut å kikade lite då å då.
En hund sitter i en verktygskartong bredvid en bil, omgiven av verktyg för hjullagerbyte och en oljesprejflaska.
Skapa konto

• Gilla
Frasse99 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.