34 333 läst ·
320 svar
34k läst
320 svar
Allemansrätten och ridning, ny huvudregel?
Jasså.... så du tänker altså svara på frågor utgående från din egen tolkning som inte följer gällande lag och rättspraksis. Intressant vinkling........M Maijckel skrev:
Oavsett hur man kan välja att tolka hovrättens dom vågar jag påstå att vare sig kommuner eller Naturvårdsverket kommer att uppdatera några riktlinjer på det sättet du önskar förrän det finns rättsfall som explicit visar att ridning inte ingår i allemansrätten.
Du får helt enkelt se till att det kommer en sådan dom genom att börja anmäla alla ryttare du ser som du tycker rider där de inte har rätt att rida.
Du får helt enkelt se till att det kommer en sådan dom genom att börja anmäla alla ryttare du ser som du tycker rider där de inte har rätt att rida.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Förrädisk fetning, eftersom det inte står så i domen utan är din tolkning. I domen talas det som vi varit inne på flera gånger att det "framför allt" handlar om färdsel till fots. Det innebär inte exklusivt, samtidig som det rent statistiskt förstås är så att den absoluta majoriteten av allemansrättsligt utnyttjande sker till fots.M Maijckel skrev:
Så du menar att de har ingått, men att HD nu skrivit ut dem ur systemet? Utan att nämna dem?M Maijckel skrev:
Jo, men då tillhör du de som kan se viltstigar även där vi människor inte tar oss genom, tror inte du är i majoritet.😉Isakare skrev:
Jo, men de flesta stigar i skogen är gjorda av våra djur som lever där, t.o.m myrorna gör stigar.
Vi har en upptrampad stig här över en äng, från den går det en stig in i en skogsdunge, det är grävlingen som gör den ut till våran stig, även den går hellre på en stig än rakt genom terrängen.
Vi hade massa stigar här när jag var yngre på 60/70/80 talet som man gick och cyklade på, sen kom alla hästar, stigarna blev oanvändbara när de trampades sönder av hästar i blött väder, gick knappt att gå på de, än mindre att cykla på.
Där jag rensar en del av stigarna är det björnbärssnår och även slånbär, så vi har olika förutsättningar.😇
Ungefär som där det har avverkats, håller du inte gammal stig öppen hittar man inte den efter några år. Vi gjorde misstaget och trots att den finns med på 1800-talskartor som körväg, hittade vi den inte efter 2-3 år.
Jag får erkänna att jag inte förstår vad en väg som är en åker eller äng är.F FC_Bygg skrev:
Jag tolkade det som att, som idag, får du inte beträda odlade fält.
Jag tänker att det inte heller var särskillt svårt att gå bredvid? Så länge man var rädd om gärdsgårdarna.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Nej, veta kan man inte, men i och med att generativ AI jobbar med sannolikhet så kan man ju gissa själv med. Jag tror cpalm är ganska nära här:
Själv skulle jag dock gissa att det snarare står att man inte får ta väg (snarare än vägen) över åker eller äng. Väg får då ses i dess bildliga snarare än konkreta betydelse. Men det är som sagt bara antaganden. Vill man verkligen veta måste man förstås ha tillgång till källorna.C cpalm skrev:
Sådana vägar finns det gott om. Där man helt enkelt kör med traktor längs ett etablerat spår över åkern på årstider när ingenting växer där.M Mirkan skrev:
Förr då åkrarna var delade i smala tegar med olika ägare så fanns det massor av sådana vägrätter över granntegarna och de gällde under förutsättning att man inte förstörde grannens säd eller hö eller rovor.
Vintervägar är ett annat exempel. Sådana finns ju ännu i dag. De går ju vanligen över isen men ned till stranden kan de gå över en åker eller äng.
Och väg är ju faktiskt än i dag tvetydigt - en väg som en anläggning och en väg som en rutt, vare sig man färdas på en anlagd väg eller inte. Ligger väl nära tillhands att anta att den ursprungliga betydelsen är rutt och att väg som anläggning "lånat" ordet. Jämför "way" vs. "road".Nötegårdsgubben skrev:
TS resonemang bygger på att begreppet "till fots" inte skulle inbegripa ridning eftersom antagandet är att hästen inte har fötter.
En häst har fötter. Längst ut på foten finns en tå som kallas hov. Skulle man hårddra det som TS gör så skulle inte allemansrätten heller tillåta att man får gå på tå, utan bara sätta ner hela foten, vilket vore minst sagt bisarrt.
Här är en gammal diskussion från ett annat forum om huruvida en häst har fötter:
https://www.reddit.com/r/zoology/comments/28xoca/do_horses_have_feet_or_hooves/?tl=sv
En häst har fötter. Längst ut på foten finns en tå som kallas hov. Skulle man hårddra det som TS gör så skulle inte allemansrätten heller tillåta att man får gå på tå, utan bara sätta ner hela foten, vilket vore minst sagt bisarrt.
Här är en gammal diskussion från ett annat forum om huruvida en häst har fötter:
https://www.reddit.com/r/zoology/comments/28xoca/do_horses_have_feet_or_hooves/?tl=sv
Om TS är konsekvent så borde TS då även anse att hundar inte får medtas ifall man avser utnyttja allemansrätten. Eller så är det ok att leda hästar, men inte att rida på dem. Bara att inse att TS är ute och cyklar.Alfredo skrev: