34 326 läst ·
320 svar
34k läst
320 svar
Allemansrätten och ridning, ny huvudregel?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Ja, det är intressant. Jag tänker spontant att man (i vart fall till fots) får färdas på alla vägar (röra sig fritt överallt), så länge det inte utgör hemfridsbrott eller är förbjudet av andra orsaker... Men det är en intressant gränsdragning du är inne på, vad som är "naturen" och som kan omfattas av allemansrätten och vad som bara inte är förbjudet, helt enkelt...C cpalm skrev:Menade mer allmänt, oavsett färdmedel. Tänker på att en väg t.ex. "bryter" hemfridszonen när den passerar precis invid ett bostadshus. En plats som inte annars anses omfattas av allemansrätten. Plus det faktum att vägtrafik är detaljreglerat i lag, även för den som cyklar, rider, och i viss mån även går till fots.
En del bönder har åkrar en bit hemifrån så då kan de köra någon km längs vägen. Själv ser jag sådant på vägen mycket oftare än någon hästskit i vägrenen. Och jag har inget problem med det, reagerar bara på att en del verkar tycka att just hästar har frikort på att skita ned, men det verkar snarare gälla all trafik.pacman42 skrev:
Om ridning eller cykling orsakar påtaglig skada så faller det inte under allemansrätten. De flesta inser väl att dessa aktiviteter både kan ske på ett sätt som medför skada men också på sätt som inte medför skada.
Ridskolor osv har ett särskilt ansvar, man kan inte bara ge sig ut var som helst utan att fundera över konsekvenserna, men på samma sätt kan inte markägaren kategoriskt säga nej till all ridning.
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/organiserad-verksamhet/
Ridskolor osv har ett särskilt ansvar, man kan inte bara ge sig ut var som helst utan att fundera över konsekvenserna, men på samma sätt kan inte markägaren kategoriskt säga nej till all ridning.
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/organiserad-verksamhet/
i grund och botten håller jag helt med om att hur hästar framförs överallt idag är ett problem och vi har en gammal ålderstigen regel och lagbok som inte på nåt vis vettigt idag begränsar ridning pga att mycket av dessa regler är från tiden när hästen var det enda färdmedlet och det som transporterade allt båda i stad och landsbyggd..innan bilar och lastbilar var vanliga...
Idag är hästen till 99% ett nöje och inte nåt som används för huvudsaklig transport
hur vettigt är det att rida i stan och att det helt saknas krav på trafiksäker häst och van ryttare och vettig ålder på ryttare. idag skickas det ju ut inte sällan så små barn som man inte ens skickar ut på cykel ut i trafiken men hästryggen är ok..
Nu menar jag inte att det ska vara totalförbud mot all ridning utanför ridbana / ridanläggning men kanske vore läge för lite regelskärpning och nåt utbildningskrav och ålderskrav för att rida ute bland bilar och trafik..
Ja menar skulle hästen uppfinnas idag så skulle den knappast vara helt utan regler och få framföras av vem som helst oavestt ålder och utbildningsgrad
Idag är hästen till 99% ett nöje och inte nåt som används för huvudsaklig transport
hur vettigt är det att rida i stan och att det helt saknas krav på trafiksäker häst och van ryttare och vettig ålder på ryttare. idag skickas det ju ut inte sällan så små barn som man inte ens skickar ut på cykel ut i trafiken men hästryggen är ok..
Nu menar jag inte att det ska vara totalförbud mot all ridning utanför ridbana / ridanläggning men kanske vore läge för lite regelskärpning och nåt utbildningskrav och ålderskrav för att rida ute bland bilar och trafik..
Ja menar skulle hästen uppfinnas idag så skulle den knappast vara helt utan regler och få framföras av vem som helst oavestt ålder och utbildningsgrad
Nyfiken.
Allemansrätten ger tydligen rätt att rida, men hur fort. Vilken hastighetsgräns gäller vid ridning?
Vad gäller för hästar i trafik på allmän väg?
År det tillåtet att rida snabbare än moped, A-traktor och bil där?
Vad gäller på skogsvägar, stigar och i väglös natur?
Allemansrätten ger tydligen rätt att rida, men hur fort. Vilken hastighetsgräns gäller vid ridning?
Vad gäller för hästar i trafik på allmän väg?
År det tillåtet att rida snabbare än moped, A-traktor och bil där?
Vad gäller på skogsvägar, stigar och i väglös natur?
Transportstyrelsen har svar på alla dina frågor.
Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet.
Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen. Att gå, rida eller cykla anses ingå i allemansrätten. Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
Det sker nog ytterst sällan att ett hästekipage går snabbare än moped, A-traktor och bil. Jag red häromdagen på en riktigt snabb häst och vi klockade 40 km/h som snabbast, men sådär rider man inte om man inte har kontroll och vet att det är fritt fram.Bönhas skrev:
Transportstyrelsen skriver:
"Hastigheten får aldrig vara högre än att du behåller kontrollen över hästen och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, till exempel
- - där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön."
Tja, för mig som oinsatt så skulle jag gissa att man kan utgå från bashastighet även för häst? Gäller ju för cyklar så varför inte liksom? Så 70 km/h ute på bygden och 50 annars. Om det nu inte finns skyltning som säger annat, exempelvis Gångfartsområde. Eller finns det något liknande en typbesiktning som anger en konstruktionsmässig hastighet? Som på mopeder ungefär.
Ett visst mått av ironi förvisso, men jag är nyfiken på om det är närmare sanningen än jag hoppas?
Ett visst mått av ironi förvisso, men jag är nyfiken på om det är närmare sanningen än jag hoppas?
Själv tycker jag det är sunt med föräldrar som inte curlar sina barn. Men med din logik så borde det ju krävas körkort för cyklister. Även gående borde väl enligt dig ha någon utbildning för att vistas i trafiken.P polaris78 skrev:
Finns mycket som inte skulle tillåtas idag om inte folk med lite mer förstånd tillåtit det förr i tiden. Känns som att du lider av hippofobi. Kanske finns det någon hjälp att få mot det.P polaris78 skrev:
Var finns egentligen logiken att det krävs körkort och hjälm för en moppe men inte för en cykel? Båda är tvåhjulingar som går i ungefär samma hastigheter. Möjligen är mopedekipaget ofta något tyngre men inte ens det gäller alltid.L lbgu skrev:
Man skulle väl kunna tänka sig det omvända?L lbgu skrev:
Man delar ut cykeltrafikförbud; vid förseelse tilldelas man ett cykeltrafikförbudkort, omedelbart verkande, tidsbegränsat eller för evigt.
Här i Linköping skulle kontrollanter, utfärdare och övrig nödvändig administrativ personal ha gott om arbete.
Inspirerat av tankarna runt allemansrätten.
Påstår inte att det finns någon logik i en massa myndighetskrav. Förr fanns inget hjälmtvång för mopedister, inte heller krav på säkerhetsbälte i bilar. Personligen tycker jag nog att man borde få bestämma själv vilka risker man kan tänka sig att ta, rätt mycket överförmynderi av staten att tvinga någon att avgöra vilken personlig skyddsutrustning som ska användas.. Med den mentaliteten så borde väl vissa sporter/hobbies förbjudas då de medför stora risker.Alfredo skrev: