Bart Bart skrev:
Eftersom det inte finns någon lag som säger att du måste plocka upp det är det tydligt.
Vet inte det. Det finns ju lagar mot annan nedskräpning och andra miljöbrott som skulle kunna anses tillämpliga.

Bart Bart skrev:
Till skillnad för oss hundägare till exempel.
Vilken lag säger tydligt att du måste plocka upp hundskit?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
J
Såhär skriver Lawline ett urklipp ur en text:

”och därför finns det ingen lagstiftad skyldighet att plocka upp efter sin häst.”

https://lawline.se/answers/vad-har-hastagaren-for-skyldighet-

Så har kommunen inte restriktioner så kan dem bajsa överallt på vägarna utan att plocka upp det helt ostraffat!

C cpalm skrev:
Det jag for efter är att just färd på (privat) väg är ett eget särskilt område i ett sådant fördelningsresonemang. Icke att förväxla med allemansrätt.
Menar du färd med motorfordon? (För annars skulle jag säga att det omfattas av allemansrätten att exempelvis gå, jogga, cykla och rida på enskild väg.)

B byabin skrev:
Redan 42 (!) inlägg i en tråd som bygger på körsbärsplockning och vantolkning av ett HD-beslut. Det må så vara, men rubriken borde ändras då det inte finns någon ny huvudregel. Som absolut minimum sätts ett frågetecken efter rubriken. Eller hur, @Marlen Eskilsson?
Såna där fantasitolkningar gällande allemansrätten är återkommande bland trådstartare här på forumet.

Jag har börjat undra om det finns någon organisation som vill ha bort allemansrätten och som betalar nätkrigare för att hitta på sånt där.
Inte vet jag men det sticker i ögonen när många argumenterar utgående från samma felaktiga "fakta".

• Gilla
  • Wow
Barrväxt och 4 till
  • Laddar…
Borde vara lag på att ha en säck som hänger under baken på hästarna. Hatar när det ligger blaffor på cykelvägarna.

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte det. Det finns ju lagar mot annan nedskräpning och andra miljöbrott som skulle kunna anses tillämpliga.

Vilken lag säger tydligt att du måste plocka upp hundskit?
Av någon anledning klassas hundbajs som nedskräpning, men inte hästskit. Jag vet dock inte varför det är så. Jag har kompisar som menar att hundbajs bara behöver plockas upp om det utgör en olägenhet för andra. Så att ute i skogen vid sidan om stigen skulle det alltså vara ok att inte plocka upp.

A Anders_Nilsson skrev:
Borde vara lag på att ha en säck som hänger under baken på hästarna. Hatar när det ligger blaffor på cykelvägarna.
I Spanien har jag sett att de har så på kusarna i stadsbebyggelse.

Bart Bart skrev:
Av någon anledning klassas hundbajs som nedskräpning, men inte hästskit. Jag vet dock inte varför det är så.
Beror nog mest på att stadsbor stör sig på hundskit. Ute på landet är det väl knappast en stor fråga. Ska man irritera sig på hundskit får man garanterat högt blodtryck av all rävskit som ligger längs grusvägarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Beror nog mest på att stadsbor stör sig på hundskit. Ute på landet är det väl knappast en stor fråga. Ska man irritera sig på hundskit får man garanterat högt blodtryck av all rävskit som ligger längs grusvägarna.
Jo, sen finns det gott om hundar. Så om allt fick ligga kvar på trottoarerna skulle det nog bli en viss odör här och där. Här ute, en bit utanför stan rastas hundarna mer i skogen.

Bart Bart skrev:
Jag har kompisar som menar att hundbajs bara behöver plockas upp om det utgör en olägenhet för andra.
Jag delar den uppfattningen. Lagen säger:

Text från lagen om tillsyn över hundar och katter som beskriver behovet av att förebygga skador eller olägenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det är nog en rimlig tolkning att ett torg fyllt av hundbajs är en avsevärd olägenhet medan lite hundskit i skogen antagligen inte ens är en olägenhet.

Att hästskit på vägen inte är nedskräpning är rätt märkligt och beror antagligen på att det i praktiken skulle innebära ett förbud mot ridning på väg, vilket man tydligen inte ser som önskvärt.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
C
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Menar du färd med motorfordon? (För annars skulle jag säga att det omfattas av allemansrätten att exempelvis gå, jogga, cykla och rida på enskild väg.)
Menade mer allmänt, oavsett färdmedel. Tänker på att en väg t.ex. "bryter" hemfridszonen när den passerar precis invid ett bostadshus. En plats som inte annars anses omfattas av allemansrätten. Plus det faktum att vägtrafik är detaljreglerat i lag, även för den som cyklar, rider, och i viss mån även går till fots.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att hästskit på vägen inte är nedskräpning är rätt märkligt och beror antagligen på att det i praktiken skulle innebära ett förbud mot ridning på väg, vilket man tydligen inte ser som önskvärt.
Samtidigt är det ju lagligt för motorfordon att sprida mängder med skit på vägen. Ifall du någonsin kommit efter en traktor som just lämnat åkern och kört upp på vägen inser du nog vad jag pratar om. En hästskit är en piss i Nilen i jämförelse.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag delar den uppfattningen. Lagen säger:

[bild]

Och det är nog en rimlig tolkning att ett torg fyllt av hundbajs är en avsevärd olägenhet medan lite hundskit i skogen antagligen inte ens är en olägenhet.

Nu bor jag bredvid en hästgård, det är konstigt att de på denna gård alltid lyckas hålla borta hästskiten från vägen. Det händer naturligtvis att hästarna skiter på vägen, men de som driver gården är alltid snabba med att skotta bort det. Så också på de stigar i skogen som de nyttjar. Jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag såg en hästskit på vägen/stigen senast och då är ju både jag och hästarna ofta på samma vägar/stigar.

L lbgu skrev:
För att inte tala om alla björnar som skiter i skogen 😲

• Haha
  • Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samtidigt är det ju lagligt för motorfordon att sprida mängder med skit på vägen. Ifall du någonsin kommit efter en traktor som just lämnat åkern och kört upp på vägen inser du nog vad jag pratar om. En hästskit är en piss i Nilen i jämförelse.
Koskit, lera mm från traktorer ser jag dock några gånger per år, men då pratar vi om en annan gård med ett hundratal djur. Men detta är enbart där de korsar landsvägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.