C cpalm skrev:
Färd på väg regleras väl generellt sett inte av allemansrätten?
Jag utgick i det jag skrev från enskild väg. Om du menar allmän väg så är naturligtvis det jag skrev inte applicerbart. Det finns säkert stall utmed allmän väg och på dessa vägar rider man ju inte med stöd av allemansrätten.

Det jag avsåg är följande från Naturvårdsverket.

Så gör vi allemansrätt: Gå, cykla eller rid på enskilda vägar. Passera hus på avstånd och beakta skyltade alternativa vägar på bilvägar och stigar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TRJBerg
M Maijckel skrev:
Jag utgick i det jag skrev från enskild väg. Om du menar allmän väg så är naturligtvis det jag skrev inte applicerbart. Det finns säkert stall utmed allmän väg och på dessa vägar rider man ju inte med stöd av allemansrätten.

Det jag avsåg är följande från Naturvårdsverket.

[bild]
Finns ju en enkel lösning på det (såvida inte det är en bilväg som utnyttjas av andra än fastighetsägaren).
Spärra av den genom praktisk åtgärd.

M Maijckel skrev:
Känner du någon ägare till skogsväg som gärna upplåter den för upprepad ridning i vilket väder som helst?
Ja, vi är ganska många som tycker att det är en del av livet med (framför allt) unga tjejer som nyttjar det lokala vägnätet för ridning. Även när vägarna är mjuka.

Jag vet dock ingen som har en ridskola runt hörnet och har respekt för att de kan resonera annorlunda. Mitt svar är utifrån att man på vissa lokala gårdar har ett par–fem egna hästar; möjligen någon enstaka fodergäst.
M Maijckel skrev:
Jag tycker Stockholms tingsrätt beskriver riskerna med häst på ett bra sätt.
Konstigt, för jag ser ingen beskrivning av risken alls där. Med en beskriven risk menar jag då effekt och sannolikhet. Vad som kan skrämma en häst utgår jag att vi båda ser som något annat än riskerna det kan föra med sig.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konstigt, för jag ser ingen beskrivning av risken alls där.
Nu märker du ord.

• Haha
  • Gilla
filbunke55 och 1 till
  • Laddar…
Ja, taskigt, eller hur?

Skämt åsido. Har man redovisat vad som kan skrämma en häst men inte vad effekterna för omgivningen kan bli och sannolikheten att det sker hade man i mina ögon lika gärna låta bli att säga något alls.

Redigerat:
Jag brukar gå där hästarna rids längs körvägar och visst kan det vara lite upptrampat på vår/vinter men en tur med fyrhjulingen jämnar till det, så det finns lösningar och äger man mark med körvägar har man väl liknande fordon. Men kanske undvika vissa ridvägar beroende av årstid.
Vad som skrämmer en häst, tja det kan vara ett rådjur eller gris som kommer rusande över vägen, men de flesta hästar blir inte skrämda. De reagerar oftast med att stanna och sedan gå vidare.

• Gilla
BAW och 5 till
  • Laddar…
Den gamla sedvanerätten gick ut på att man fick köra enstaka resor med häst var som helst men ofta återkommande trafik med häst på barmark förutsatte vägrätt på den grunden att återkommande trafik med häst skadade skogen och nötte på vägar som någon annan skulle underhålla.

Det är en skälig tillämpning än i dag tycker jag som skogsägare.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i en kommun med många hästar. Nu är kommunen stor, men sannolikheten för att träffa på en ryttare i skog och mark är stor. Mina föräldrar i grannkommunen bor i närheten av en väldigt stor ridskola och tillika stall. Samt att de har hästgårdar runt om.

Jag måste säga att ingen av oss upplever just hästarna som ett problem, eller att de trampar sönder stigar och vägar. Mest jobbigt är det när vi möter en dessa jättar som har en något ovan ryttare på ryggen. Det har uppstått en del spännande situationer, speciellt när hunden var yngre och ville visa att han minsann inte var rädd.

Jag skulle snarare säga att just häst är verkar vara ett utmärkt sätt att ta sig runt i terrängen utan att förstöra. Själv föredrar jag dock häst i skivor på mackan.

• Gilla
Fregata och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag bor i en kommun med många hästar. Nu är kommunen stor, men sannolikheten för att träffa på en ryttare i skog och mark är stor. Mina föräldrar i grannkommunen bor i närheten av en väldigt stor ridskola och tillika stall. Samt att de har hästgårdar runt om.

Jag måste säga att ingen av oss upplever just hästarna som ett problem, eller att de trampar sönder stigar och vägar. Mest jobbigt är det när vi möter en dessa jättar som har en något ovan ryttare på ryggen. Det har uppstått en del spännande situationer, speciellt när hunden var yngre och ville visa att han minsann inte var rädd.

Jag skulle snarare säga att just häst är verkar vara ett utmärkt sätt att ta sig runt i terrängen utan att förstöra. Själv föredrar jag dock häst i skivor på mackan.
Min upplevelse är tvärtom.
Jag har absolut inget emot att man rider förbi vår gård. Det är mer ett hyfsat trevligt inslag i livet på landet. MEN:
- ge fan i att galoppera på våra grusvägar så att de rivs upp.
- ge fan i att rida i de skidspår vi gör på vintern de få dagar det är åkbart här (vi lämnar utrymme bredvid för att gå/rida, men inte fan lyckas dom hålla sig vid sidan)
- skyffla hästbajset åt sidan ut i diket eller åkern

Finns en skogsväg där jag gärna springer, men satan i gatan vad den är söndertrampad av hovar. Det är ett under varje gång att jag har mina fotleder i behåll.

Av någon anledning tycker jag att hästmänniskor tar sig mer friheter än så kallade spandexcyklister. Kan du inte gå av hästen för att ta bort skiten så kan du komma förbi senare, det är helt ok. Galoppera får du göra på egen mark om det är mjukt på våra vägar.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
C
M Maijckel skrev:
Jag utgick i det jag skrev från enskild väg.
Om jag förstod dig rätt är ditt resonemang alltså att ridning och cykling på enskild väg ej längre är tillåten i och med HD:s dom. Vän av ordning undrar då så klart hur du ser på bilkörning på enskild väg?

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om jag förstod dig rätt är ditt resonemang alltså att ridning och cykling på enskild väg ej längre är tillåten i och med HD:s dom. Vän av ordning undrar då så klart hur du ser på bilkörning på enskild väg?
Ägaren till vägen avgör om motortrafik är tillåten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Min upplevelse är tvärtom.
Jag har absolut inget emot att man rider förbi vår gård. Det är mer ett hyfsat trevligt inslag i livet på landet. MEN:
- ge fan i att galoppera på våra grusvägar så att de rivs upp.
- ge fan i att rida i de skidspår vi gör på vintern de få dagar det är åkbart här (vi lämnar utrymme bredvid för att gå/rida, men inte fan lyckas dom hålla sig vid sidan)
- skyffla hästbajset åt sidan ut i diket eller åkern

Finns en skogsväg där jag gärna springer, men satan i gatan vad den är söndertrampad av hovar. Det är ett under varje gång att jag har mina fotleder i behåll.

Av någon anledning tycker jag att hästmänniskor tar sig mer friheter än så kallade spandexcyklister. Kan du inte gå av hästen för att ta bort skiten så kan du komma förbi senare, det är helt ok. Galoppera får du göra på egen mark om det är mjukt på våra vägar.
Jag kan absolut se att ni får problem om ryttarna inte tar hänsyn. Regeln att inte förstöra gäller även dem. Så i princip bryter de mot allemansrätten när de beter sig så. Jag har inte upplevt det på sättet som du har. När det kommer till hästskit håller jag med dig helt. Tyvärr är ju lagen tydlig där, precis som med katter. Vi får helt enkelt leva med det tills något annat bestäms.

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Redan 42 (!) inlägg i en tråd som bygger på körsbärsplockning och vantolkning av ett HD-beslut. Det må så vara, men rubriken borde ändras då det inte finns någon ny huvudregel. Som absolut minimum sätts ett frågetecken efter rubriken. Eller hur, @Marlen Eskilsson?

• Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Tyvärr är ju lagen tydlig där
Var i lagen finns denna tydlighet?

Alfredo Alfredo skrev:
Var i lagen finns denna tydlighet?
Eftersom det inte finns någon lag som säger att du måste plocka upp det är det tydligt. Till skillnad för oss hundägare till exempel. Sen kan det kanske finnas lokala stadgar för motionsspår, stigar mm. som säger annorlunda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.