Jag tror nog det skulle gå fint att med lagen förbjuda el-cyklar specifikt utan att behöva definiera dem som cyklar. Se bara förbudet mot parkering på cykelbanan som är skrivet för att enbart fånga el-sparkcyklar:

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905).”

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skillnaden är väl att de tolkar lagen och du skriver hur du vill/tycker att det ska vara.
Är inte vi lyckliga utibögda där vi inte har dessa problem som ev. finns lite mera centralt i Stockholm innanför tullarna.😇

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag tror nog det skulle gå fint att med lagen förbjuda el-cyklar specifikt utan att behöva definiera dem som cyklar. Se bara förbudet mot parkering på cykelbanan som är skrivet för att enbart fånga el-sparkcyklar:
Det måste väl ändå finnas ett reellt behov att stifta lag, inte ett vara därför att?

Sparkcyklarna som låg i drivor på gång/ cykelbanor var ju orsaken till nya förordningen.

P
D Dilato skrev:
Terrängkörningslagen har ingen verkan här eftersom elcykeln aldrig blir motorfordon i den lagstiftningen.

Det som ska bevisas av lagföraren är att elcykeln inte hade markägarens tillstånd.
Vad hade du tänkt i stället då

skadestånd eller

vad markägaren tycker spelar ju egentligen endast roll i nåt försök om hurvida det finns några bevisbara skador som just den personen med elcykeln har gjort.. har nån enda mer cyklat på samma stig så är det ju hopplöst eller nära omöjligt bevisläge..

I terrängkörninglsagen så kvittar egentligen markägarens åsikt då markägaren inte kan ge ett undantag till någon då terrängkörningslagen även gäller lika för markägaren själv.. olovlig nöjesåkning kan inte bli laglig för att markägaren säger ja. Sen finns det undantag vid skogsbruk osv osv men det är nåt annat..

Hela fantasin med markägarens tillstånd är ju egentligen mest ett spel för att försöka bidka markägare men i slutändan är det väldigt svårt att få betalt för några skador oavsett vad dom är gjorda av särskillt med platser likt stigar och liknande där det passerar många olika fordon och hästar osv osv..

Jag behöver inte markägarens tillstånd för att cykla laglig elassisterad cykel och det saknas idag tydlig möjlighet till hur man ska lagföra detta OM man nu lyckas bevisa det.. naturvårdsverkets svammel är mest egna påhitt och änsketänkande med måttligt för att inte säga helt obefintligt lagstöd och än mer obefintlig möjlighet till kännbar lagföring

D Dilato skrev:
Sparkcyklarna som låg i drivor på gång/ cykelbanor var ju orsaken till nya förordningen.
Men funkar inte, eftersom det är de som ställer ut dem, inte de som använder dem som ställer dem i vägen med flit. Och de ställs på gångbanor och trottoarer, inte cykelbanor, eftersom syftet är att någon ska lockas att använda dem, inte att de ska vara iväg. (Ja, det finns förstås enstaka fall där de slängs på cykelbanor och i ett extremfall med dödlig utgång, men det är inte det dagliga problemet.)
IMG_8473.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
Fotografen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men funkar inte, eftersom det är de som ställer ut dem, inte de som använder dem som ställer dem i vägen med flit. Och de ställs på gångbanor och trottoarer, inte cykelbanor, eftersom syftet är att någon ska lockas att använda dem, inte att de ska vara iväg. (Ja, det finns förstås enstaka fall där de slängs på cykelbanor och i ett extremfall med dödlig utgång, men det är inte det dagliga problemet.)
[bild]
Det har blivit bättre men fan vad lack man blir när man måste väja för en. Fan att sina medmänniskor ska vara så världelösa individer av samhället

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Medan du verkar vara en av de mer empatiska…

Klart det är bättre än när det var nytt; folk lär sig. Men det gör som sagt de som tjänar smågrus på att ställa ut laddade cyklar med, så de ställer dem medvetet i vägen för gående för maximal exponering. De får väl mer betalt ju fortare cykeln används antar jag. Kassa incitament för samhället, men bra för företaget och giggjobbaren.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den lämnar inte mer spår efter sig än en cykel utan assistans. Jag har bland de kraftigaste motorer man kan ha och fortfarande dricka vin på lunchen. Men den lämnar inte mer spår i naturen än vanliga cyklar.
Slitaget ökar därför att elcyklar innebär att en massa slöfockar som annars inte hade orkat ut i skogen och cykla nu kan göra det utan att behöva anstränga sig. Därför blir det mer slitage vilket är en nackdel för markägaren.

För att allemansrätten ska fungera krävs det att det uppehålls en viss balans mellan allmänhetens och markägarnas intressen. Om nya produkter innebär att den balansen förskjuts så behöver man återställa balansen. Så att fordon med motorer inte ingår i allemansrätten är rätt logiskt eftersom ett tillåtande av det skulle innebära mycket mer allemansrättstrafik vilket inte vore i markägarnas intresse.

Sen ska man vara petig så väger elcyklar mer än vanliga cyklar vilket borde innebära att spåren blir lite djupare.

L lbgu skrev:
Slitaget ökar därför att elcyklar innebär att en massa slöfockar som annars inte hade orkat ut i skogen och cykla nu kan göra det utan att behöva anstränga sig. Där för blir det mer slitage vilket är en nackdel för markägaren.

För att allemansrätten ska fungera krävs det att det uppehålls en viss balans mellan allmänhetens och markägarnas intressen. Om nya produkter innebär att den balansen förskjuts så behöver man återställa balansen. Så att fordon med motorer inte ingår i allemansrätten är rätt logiskt eftersom ett tillåtande av det skulle innebära mycket mer allemansrättstrafik vilket inte vore i markägarnas intresse.

Sen ska man vara petig så väger elcyklar mer än vanliga cyklar vilket borde innebära att spåren blir lite djupare.
Inte bara tjockisar utan även invalidos som jag själv. Ställer mig skeptisk till att slöa människor i större mängder har så stort intresse för att cykla i naturen att det skulle påverka slitaget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser inga elcyklar här ute i bögda, kommer ibland några på vanliga eller mountainbike. Tycker det bara är trevligt att de letar sig ut.
Lite mera drag i helgen när RallySM går förbi.😀

Inte bara tjockisar utan även invalidos som jag själv. Ställer mig skeptisk till att slöa människor i större mängder har så stort intresse för att cykla i naturen att det skulle påverka slitaget.
Alla jag känner som har elcyklar är i facket slöfockar. Det är så bra med eldriften i uppförsbackar och när det är motvind m.m. Jag är helt säker på att invaliderna är en liten minoritet av elcykelägarna.

Varför skulle inte slöfockar vilja vara ute i naturen ifall de slipper anstränga sig? Att man är slö behöver inte ha något med naturintresse att göra. Känner till slöfockar som gillar att ligga i soffan och titta på djur/naturprogram på TV.

L lbgu skrev:
Alla jag känner som har elcyklar är i facket slöfockar. Det är så bra med eldriften i uppförsbackar och när det är motvind m.m. Jag är helt säker på att invaliderna är en liten minoritet av elcykelägarna.

Varför skulle inte slöfockar vilja vara ute i naturen ifall de slipper anstränga sig? Att man är slö behöver inte ha något med naturintresse att göra. Känner till slöfockar som gillar att ligga i soffan och titta på djur/naturprogram på TV.
Innan jag var invalid skaffade jag elcykeln för att cykla till jobbet och lunch istan utan behöva bli svettig. Var iof likadant inställd till elcyklister som du innan jag skaffade en 🤣

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Förbjud cyklar, de är i vägen när jag ska ragla hem.

Innan jag var invalid skaffade jag elcykeln för att cykla till jobbet och lunch istan utan behöva bli svettig. Var iof likadant inställd till elcyklister som du innan jag skaffade en 🤣
Vilken tur att jag inte lider av svettfobi ;)

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vilken tur att jag inte lider av svettfobi ;)
Nu vet du varför kollegorna på kontoret inte vill sitta nära dig 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.