Ja, det är ju mycket olika hur mycket kraft föraren själv behöver utöva på de olika modellerna av godkänd elcykel.
Sen finns som sagt var frågan hur man hanterar motordrivna ekipage av karaktären elrullstol, permobil och liknande. Hur avgörs vem som har ett faktiskt behov och därmed rätt att framföra i denna miljö trots att det ju per definition är motordrivet.

R roger.lehrberg skrev:
Ja, det är ju mycket olika hur mycket kraft föraren själv behöver utöva på de olika modellerna av godkänd elcykel.
Sen finns som sagt var frågan hur man hanterar motordrivna ekipage av karaktären elrullstol, permobil och liknande. Hur avgörs vem som har ett faktiskt behov och därmed rätt att framföra i denna miljö trots att det ju per definition är motordrivet.
Antalet personer som utan egentligt behov av stöd innehar och ger dig ut i naturen med rullstol eller permobil är troligen extremt begränsat, jag kan till och med utan att känna större oro påstå att antalet är noll.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R roger.lehrberg skrev:
Om jag exempelvis skadat knäet och tillfälligt behöver elcykel för att orka trampa runt den slinga jag normalt brukar cykla, är jag då en förbrytare?
R roger.lehrberg skrev:
Om jag har en elcykel som min enda cykel, är jag då en förbrytare när jag endast trampar när just denna skogsslinga i sig inte krävde motorassistansen?
På fråga 1 är svaret JA, att du inte orkar är väl inte illräckligt skäl för att du ska få framföra motordrivet fordon i terrängen.

På fråga 2 tror jag svaret är JA.

Om du har både markägarens/ markägarens och länstyrelsen tillstånd kanske du kan få åka elcykel till jaktstugan, älgpasset eller vargjakten om det bedöms viktigt att just DU kan medverka.

• Gilla
damm
  • Laddar…
I princip kan man nog cykla på som vanligt. Inga lagar, olika tolkningar.

40. På en del cyklar med el-assistans kan man stänga av elmotorn och enbart använda den som cykel - gäller då allemansrätten?​

Det går i dagsläget inte att svara på. För att få ett tydligt svar på detta krävs en prövning i domstol. Eftersom frågan ännu inte har prövats i domstol finns det därför ingen prejudicerande dom som ger vägledning kring hur rättsläget ska tolkas.

R roger.lehrberg skrev:
En skillnad för rullstolar och liknande är att det inte verkar vara krav på att rullstolar ska kunna passera diverse hinder som länsstyrelsen själva insisterat på. Tänk t.ex. stöttor för att passera stängsel, lycka till och ta rullstolen igenom en sådan. Så ska man se diskriminering så borde det vara ett lättare mål.

Sen att man inte tillåter motoriserade ekipage beror väl på att allemansrätten anses ha någon urgammal existensrätt. Och då fanns inga motoriserade fordon som rörde sig fritt i naturen. Så det blir svårt att hävda att dessa motoriserade fordon har någon gammal hävd att få köra på privat ägd mark.

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I princip kan man nog cykla på som vanligt. Inga lagar, olika tolkningar
Fast då skulle det också vara ok att stänga av mopedmotorn och frirulla över allemansområdet. Eller frihjula en bil förbi områden med motortrafik förbjuden. Antar att man ser till själva fordonet och inte till de funktioner på fordonet som är påslagna.

R roger.lehrberg skrev:
Om jag har en elcykel som min enda cykel, är jag då en förbrytare när jag endast trampar när just denna skogsslinga i sig inte krävde motorassistansen?
Förytare är väl att ta i, det finns allemansrätt, men inte allemansförbud. Men du har inte rätten att framföra motoriserade fordon i naturen enligt naturvårdsverkets tolkning.

Om ett träd faller i skogen när ingen är där, låter det då? Ett motoriserat fordon är ett motoriserat fordon även om motorassistansen inte används, precis som att en bil är ett motordrivet fordon även när den är parkerad.

Nissens
Man får inte ens köra med motorfordon i sin egna skog utan speciella skäl, så det är nog inte bara allemansrätten som det handlar om.

• Gilla
damm och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast då skulle det också vara ok att stänga av mopedmotorn och frirulla över allemansområdet. Eller frihjula en bil förbi områden med motortrafik förbjuden. Antar att man ser till själva fordonet och inte till de funktioner på fordonet som är påslagna.
Dessa är ju motoriserade och inte motorassisterade. Det lär behöva prövas i domstol först, men jag tror att elcyklar kommer att förbli ”cyklar”.

• Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
…och frågan är hur man hanterar sådana här fullt tillåtna produkter? Är det OK att cykla i skogen om den inte är monterad, men att jag har den i ryggsäcken för att kunna montera den när jag kommer ut på vägen igen?
Skulle gränsen dras vid fast monterad motorassistans? Vad räknas isåfall som fast monterat?

IMG_2051.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Dessa är ju motoriserade och inte motorassisterade. Det lär behöva prövas i domstol först, men jag tror att elcyklar kommer att förbli ”cyklar”.
Finns det en motor på ett fordon anser åtminstone jag att fordonet är motoriserat. Känns som att du leker med ord. Skulle säga att motorassisterat fordon är en undergrupp av motoriserade fordon. En del elcyklar kräver väl minimalt med pedaltryck för att ge motorassistens. Kanske går det att jämföra med trycket på gaspedalen ;)

• Gilla
damm och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Känns som att du leker med ord. Skulle säga att motorassisterat fordon är en undergrupp av motoriserade fordon. En del elcyklar kräver väl minimalt med pedaltryck för att ge motorassistens. Kanske går det att jämföra med trycket på gaspedalen ;)
Japp. Precis som du leker med absoluta gränser. Hur många N pedaltryck krävs för motoriserat kontra motorassisterat. 😉

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns olika uppfattningar om en elcykel är en cykel eller ett fordon, när det kommer till allemansrätten. Naturvådsverket menar att allt med motor är fordon, men Trafikverket tycker att de med max 250 watt är cyklar. Debatten har varit igång sedan det blev populärt med el-mtb och om inget nytt hänt senaste året är det fortfarande oprövat i domstol.
om det är nåt som förstör naturen är det hästar

Jojo, men en häst är åtminstone inte en cykel. Varken med eller utan eldrift. Ämnet kanske tarvar ytterligare en tråd 😉

Redigerat:
Elcykel är ju per definition <1/3 hästar, trots eldrift. (jag hittar ut själv)

• Haha
damm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.