8 362 läst ·
235 svar
8k läst
235 svar
Allemansrätten och elcykling - cykel eller motordrivet fordon?
Existerar det vägar där högsta tillåtna hastighet är lägre än 30 km/h i Sverige? 😉 Och kom nu inte någon med gångfartsområde eller någon liknande avart, för det är inte formellt en reglering av högsta tillåtna hastighet jämte 3 kap. 17 § trafikförordningen, vilket är vad jag förutsätter vi diskuterar här. 😂H hellem skrev:
Finns en 20 skylt på en väg nära mig.Alfredo skrev:
Existerar det vägar där högsta tillåtna hastighet är lägre än 30 km/h i Sverige? 😉 Och kom nu inte någon med gångfartsområde eller någon liknande avart, för det är inte formellt en reglering av högsta tillåtna hastighet jämte 3 kap. 17 § trafikförordningen, vilket är vad jag förutsätter vi diskuterar här. 😂
Det var just gångfart so rpde jag tänkte på först dock. Man leds ofta in på sådana som cyklist.
Att cykla elcykel ingår inte i allemansrätten. Det innebär att du behöver tillstånd av markägaren för att cykla i naturen med elcykel. På uppmärkta cykelstigar och leder kan det däremot vara tillåtet, eftersom det kan finnas avtal med markägaren i området. Du ansvarar själv för att ta reda på vad som gäller. Är du osäker, kontakta den som ansvarar för leden eller stigen.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/cykling/
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/cykling/
Och den är laglig?H hellem skrev:
(Alla hastighetsbegränsningar utanför det normala måste ha en egen trafikföreskrift, oftast kommunal men om den är i ett naturreservat så finns det i reservatets regelverk.
Men det där är ju ett nästan unikt undantag som har noll relevans för det vi diskuterar här.
Det finns reservat där all annan trafik än gång är förbjuden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kommunen-stoppar-cyklister-pa-naturreservat
Varför envisas du i så fall med skriva en massa åsikter till mig då? Sällskapssjuk? Rättshaverist? Bara knepig?H hellem skrev:
Jag har tidigare både cyklat i skogen på fritid och i tävlingar, varit med och arrangerat cykellopp i naturen och ägt skog med cykelleder. Jag lovar att jag läst lagen och haft kontakt med båda sidor av det här skyttegravskriget. Tills någon domstol kommit med något utlåtande (och helst då någon högre än tingsrätten) är frågan fortfarande öppen. Du får gärna höra av dig till mig när den dagen kommer. Tills dess är det helt meningslöst att diskutera eller vinna.
Du vet ju dessutom inte ens vad jag tycker i frågan, då jag noga undvikit att skriva något om det, så det gör det ju än mer meningslöst.
Finns inget som heter "elcykel" rent juridiskt.M Micke 2000 skrev:Att cykla elcykel ingår inte i allemansrätten. Det innebär att du behöver tillstånd av markägaren för att cykla i naturen med elcykel. På uppmärkta cykelstigar och leder kan det däremot vara tillåtet, eftersom det kan finnas avtal med markägaren i området. Du ansvarar själv för att ta reda på vad som gäller. Är du osäker, kontakta den som ansvarar för leden eller stigen.
[länk]
Ja, har ingen aning om den är laglig eller inte. Hur kollar jag det? Har bara noterat den för den är ovanligD Dilato skrev:Och den är laglig?
(Alla hastighetsbegränsningar utanför det normala måste ha en egen trafikföreskrift, oftast kommunal men om den är i ett naturreservat så finns det i reservatets regelverk.
Men det där är ju ett nästan unikt undantag som har noll relevans för det vi diskuterar här.
Det finns reservat där all annan trafik än gång är förbjuden.
[länk]