38 353 läst ·
387 svar
38k läst
387 svar
Allemansrätten, nekad tillträde till mark?
Hur menar du nu? Jag läser vad andra skriver men det finns väl inget krav på antal tillägg som man måste bidra med i ämnet eller...?
Exakt, så om någon knallar in i jaktområdet så avblåses hela jakten och alla jägare gör patron ur. dvs jakten är störd. Så ser man en skylt om att det pågår jakt, så bör man inte gå in i området om man respekterar sina medmänniskor och vill värna allemansrätten. Det är inte bara jägarna som ska ta hänsyn.F fribygg skrev:Jägaren får ju inte skjuta om det kan ske nån olycka, att det kan finnas folk, hästar eller vargar i skogen eller nån annanstans bakom älgen måste ju tas med i beräkningen innan nån avlossar ett endaste skott. Min hypotetiska varg har inte varnings färger och råkar du eller nån annan sätta en enda liten förlupen kula i den lär det ju bara vara att lämna in vapnen.
Det kan alltid finnas folk i skogen. Därför får man inte skjuta om det inte finns synligt kulfång bakom målet.
Du yrar. Finns inte en chans att man avblåser jakten bara för att någon plockar svamp/promenerar/åker bil eller cyklar i skogen. Om du är jägare och avbryter en jakt då så är du ett unikum.D DW79 skrev:Exakt, så om någon knallar in i jaktområdet så avblåses hela jakten och alla jägare gör patron ur. dvs jakten är störd. Så ser man en skylt om att det pågår jakt, så bör man inte gå in i området om man respekterar sina medmänniskor och vill värna allemansrätten. Det är inte bara jägarna som ska ta hänsyn.
Nåja, sitter skylten "Jakt pågår" på väg med statligt eller kommunalt driftsbidrag får nog jägarna räkna med att folk både går och åker på vägen, om det stör jakten må så vara hänt.D DW79 skrev:Exakt, så om någon knallar in i jaktområdet så avblåses hela jakten och alla jägare gör patron ur. dvs jakten är störd. Så ser man en skylt om att det pågår jakt, så bör man inte gå in i området om man respekterar sina medmänniskor och vill värna allemansrätten. Det är inte bara jägarna som ska ta hänsyn.
I mina trakter blåses inte jakten av för att nån går till brevlådan, rider, cyklar eller åker bil på vägen, möjligt att nått vilt kan bli skrämt av det men det kan ju lika gärna springa mot ett pass isåfall. Om du @DW79 eller nån annan cammoklädd figur däremot genar genom skogen för att du är för lat att gå en längre väg till ditt pass på annan mark kanske jakten avblåses.
Ja man får väl se till situationen så klart, men om svamplockarna/naturfotografen går rakt igenom passen, så menar du att ni inte gör patron ur utan fortsätter skjuta då? Det är ju liksom det jag pratar om, att folk går rakt in i jaktområdet.F fribygg skrev:Nåja, sitter skylten "Jakt pågår" på väg med statligt eller kommunalt driftsbidrag får nog jägarna räkna med att folk både går och åker på vägen, om det stör jakten må så vara hänt.
I mina trakter blåses inte jakten av för att nån går till brevlådan, rider, cyklar eller åker bil på vägen, möjligt att nått vilt kan bli skrämt av det men det kan ju lika gärna springa mot ett pass isåfall. Om du @DW79 eller nån annan cammoklädd figur däremot genar genom skogen för att du är för lat att gå en längre väg till ditt pass på annan mark kanske jakten avblåses.
Aha, du jagar med ett sådant där jaktlag, som tar i från tårna några gånger per säsong.D DW79 skrev:Exakt, så om någon knallar in i jaktområdet så avblåses hela jakten och alla jägare gör patron ur. dvs jakten är störd. Så ser man en skylt om att det pågår jakt, så bör man inte gå in i området om man respekterar sina medmänniskor och vill värna allemansrätten. Det är inte bara jägarna som ska ta hänsyn.
Massor med folk, massor med hundar och stort fokus på att skjuta något.
Sådan jakt ser jag som ytterst ineffektiv vad avser möjligheten att faktiskt skjuta rätt djur, och rätt antal djur.
Vi som inte ägnar oss åt den sortens jakt, utan sticker ut och jagar lite då och då, ofta i par, men lika ofta ensamma, ser inte på jakt på riktigt samma sätt. Eller så sätter oss vi i boden vid vildsvinsåteln när vi känner för det, det funkar bra även när det inte är natt.
Vi blir mer sällan störda, synnerhet inte eftersom vi jagar på egen mark, och då själva definierar när/om vi anser oss störda av folk som promenerar, plockar svamp eller bär.
okej. Men det är bra att veta att du tycker illa om att respektera medmänniskor i skogen. Ha ett gott liv.S skogaliten skrev:Aha, du jagar med ett sådant där jaktlag, som tar i från tårna några gånger per säsong.
Massor med folk, massor med hundar och stort fokus på att skjuta något.
Sådan jakt ser jag som ytterst ineffektiv vad avser möjligheten att faktiskt skjuta rätt djur, och rätt antal djur.
Vi som inte ägnar oss åt den sortens jakt, utan sticker ut och jagar lite då och då, ofta i par, men lika ofta ensamma, ser inte på jakt på riktigt samma sätt. Eller så sätter oss vi i boden vid vildsvinsåteln när vi känner för det, det funkar bra även när det inte är natt.
Vi blir mer sällan störda, synnerhet inte eftersom vi jagar på egen mark, och då själva definierar när/om vi anser oss störda av folk som promenerar, plockar svamp eller bär.
Hade jag göra med en sån där ni bor så skulle jag nog köpa mig en trumpet och gå ut i naturen för att övningsköra lite på mässingsinstrumentet
Det är ju bra om du kan varna när du kommer om de nu jagar samtidigt
Fiol är ju vackert annars och det hörs ju en del det åxå
Det är ju bra om du kan varna när du kommer om de nu jagar samtidigt
Fiol är ju vackert annars och det hörs ju en del det åxå
Vid toppjakt antar jag att man skjuter runt 30 grader uppåt? Eller lägre vinkel kanske, jag är som sagt inte jägare.
Hur stor smäll blir det på t ex en .22a när den återkommer till huvudhöjd? Är det dödligt?
Finns det någon beräkning på hur många joule det finns kvar? Jag antar att en sådan kula går någon kilometer?
Hur stor smäll blir det på t ex en .22a när den återkommer till huvudhöjd? Är det dödligt?
Finns det någon beräkning på hur många joule det finns kvar? Jag antar att en sådan kula går någon kilometer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Kastparabeln och luftmotståndet gör att kulan nog nästan går rakt ner när den slår i backen och den lär ha kommit ned i den terminalhastighet den har i förhållande till gravitationen och luftmotståndet. En .22a verkar ligga på 60–70 m/s. Dödligt om man har otur, och oavsett rejält farligt.
Så det är nog livsfarligt, om än inte troligt att det dödar. Och sannolikheten att någon ska träffas av en nedfallande kula på landsbygden är förstås extremt liten. Nyårsfirande i Manilla eller Bagdad är nog betydligt farligare vad gäller nedfallande kulor.
Så det är nog livsfarligt, om än inte troligt att det dödar. Och sannolikheten att någon ska träffas av en nedfallande kula på landsbygden är förstås extremt liten. Nyårsfirande i Manilla eller Bagdad är nog betydligt farligare vad gäller nedfallande kulor.