37 489 läst ·
387 svar
37k läst
387 svar
Allemansrätten, nekad tillträde till mark?
Apropå bli skjuten av misstag så av vad jag sett i media har det nästan alltid handlat om att en annan jägare eller annan person som deltagit i jakten som blivit träffad.
Nästan aldrig en "utomstående".
I det senare fallet brukar det vara väldigt udda situationer. T ex där en kula gick genom en älg för att sedan rikoschettera via en gren för att sedan träffa en cyklist på en väg i närheten. Eller där en jägare (dansk/tysk?) i södra sverige sköt mot en gående på en väg i ett stort öppet fält med kikarsikte under dagtid. Och svårt skadade denne. Han trodde han sköt ett vildsvin (om jag kommer ihåg rätt). Den skjutne vågade inte röra på sig i fruktan för att bli påskjuten igen, vilket var väldigt klokt med tanke på den totalt puckade jägaren.
Nästan aldrig en "utomstående".
I det senare fallet brukar det vara väldigt udda situationer. T ex där en kula gick genom en älg för att sedan rikoschettera via en gren för att sedan träffa en cyklist på en väg i närheten. Eller där en jägare (dansk/tysk?) i södra sverige sköt mot en gående på en väg i ett stort öppet fält med kikarsikte under dagtid. Och svårt skadade denne. Han trodde han sköt ett vildsvin (om jag kommer ihåg rätt). Den skjutne vågade inte röra på sig i fruktan för att bli påskjuten igen, vilket var väldigt klokt med tanke på den totalt puckade jägaren.
Jag tycker också det är bra att de påminner mig när jag har glömt rödmössan.Nissens skrev:
Det är ofta krav på jägarna att ha signalfärger för att få vara med och jaga, så det är ju inte konstigt i sig. Kravet finns för att säkerheten går före allt. Risken är inte stor att råka illa ut ändå, men varför inte säkra upp så mycket som möjligt?
Jakt pågår ju inte överallt samtidigt. Varför vill man gå in och störa jakten om man kan gå någon annanstans menar du? Jägarna kan ju inte gå till andras marker och jaga liksom.
Jag går inte medvetet in och stör jakten men tänker inte heller börja sitta hemma alla dagar som någon jagar i byskogen. Precis som de har behov av jakt har jag behov av bärplockning och vedhuggning och slöjdämnen och mycket annat för att inte nämna motion. Fast givetvis försöker jag undvika att gå i vägen just där de jagar just då.
Nu bor ju du i Finland och jag vet inte riktigt hur jakttider o regler är där, men i södra Sverige drar den mesta jakten i skogen igång den 1 oktober, men det kanske inte är så i södra Finland? Annars kan du ju flytta dit. 😉H heimlaga skrev:Jag tycker också det är bra att de påminner mig när jag har glömt rödmössan.
Jag går inte medvetet in och stör jakten men tänker inte heller börja sitta hemma alla dagar som någon jagar i byskogen. Precis som de har behov av jakt har jag behov av bärplockning och vedhuggning och slöjdämnen och mycket annat för att inte nämna motion. Fast givetvis försöker jag undvika att gå i vägen just där de jagar just då.
Sunt förnuft är det inte gott om...
I 99 av 100 tillfällen räcker det att ha koll på det lokala jaktlaget när de har sin älgjaktsvecka och då visa sin hänsyn genom att inte vara ute och trampa runt.
I övrig tid tycker jag skogen är tom den mesta av tiden och om vandrare och jägare skulle ramla på varandra får de väl hälsa som vanligt folk.
/ATW
I 99 av 100 tillfällen räcker det att ha koll på det lokala jaktlaget när de har sin älgjaktsvecka och då visa sin hänsyn genom att inte vara ute och trampa runt.
I övrig tid tycker jag skogen är tom den mesta av tiden och om vandrare och jägare skulle ramla på varandra får de väl hälsa som vanligt folk.
/ATW
Jägare som inte kan identifiera djuret de skjuter och än mindre se vitaldelen på djuret man skjuter ändå... Skall dessa verkligen ha rätt att inneha vapen?H heimlaga skrev:
Nej, det ska de inte.
Ha koll på det lokala jaktlaget... jag har det inte. Jag vet inte vilka eller hur många jaktlag det är.A ArneTW skrev:Sunt förnuft är det inte gott om...
/ATW
Jag känner ett antal personer lokalt som jag vet jagar. Men ingenstans finns någon publik information om var och när de jagar. Inkluderande den lokala FB gruppen.
Skulle jag fråga runt skulle folk nog bli misstänksamma om mina motiv. Det är inte min "business" s a s. Det vore skillnad om jag själv jagade eller var öppet intresserad av att jaga själv. (Vilket jag inte är, har varken vapen eller utbildning.)
Du läser in mycket som inte står 😂Nissens skrev:
Det är nog även för att de gillar att jaga också. 😊
Skott viner inte annat än på film, så det är en väldigt kraftig överdrift. Med all sannolikhet var det aldrig någon fara för någon. Man har alltid kulfång när man skjuter så någon kula lär inte ha varit i närheten av er.
Det är fantastiskt ovanligt att någon människa träffas av kulor vid jakt, ändå skjuts det miljontals skott varje år. Enstaka personer råkar illa ut, och det är oftast inte under jakten utan vådaskott vid sidan om som drabbar jägare, tex vid transporter och vapenhantering som inte gjorts korrekt.
Det är tråkigt att människor kommit så långt ifrån naturen och hur vi alla får mat på våra tallrikar. Man ser bara de välpaketerade kotletterna i livsmedelsaffären och har ingen aning om varifrån de kommer, och hur det sett ut.
Det handlar inte om säkerhet, det handlar om att viltet störs och därmed även jakten.
Jodå, det är blod i älgarna även idag.
Ja, det beror på att älgstammen har minskat kraftigt.
Om du känner någon som jagar kan du ju fråga vilken vecka älgjakten är hos dig och om det finns några avvikelser i din "hemmaskog".TRJBerg skrev:
Ha koll på det lokala jaktlaget... jag har det inte. Jag vet inte vilka eller hur många jaktlag det är.
Jag känner ett antal personer lokalt som jag vet jagar. Men ingenstans finns någon publik information om var och när de jagar. Inkluderande den lokala FB gruppen.
Skulle jag fråga runt skulle folk nog bli misstänksamma om mina motiv. Det är inte min "business" s a s. Det vore skillnad om jag själv jagade eller var öppet intresserad av att jaga själv. (Vilket jag inte är, har varken vapen eller utbildning.)
Men du kanske drar omkring i skogen under september oktober i hela landet och dyker upp som gubben i lådan överallt.
Informationen om vilka marker som ett visst jaktlag har finns på nätet. Även jakttiden är ju känd och de flesta jagar första veckan men en del lag väntar någon vecka av olika anledningar.
Jag pratar bara om älgjakten som drivs som gemensamhetsjakt av hela jaktlaget och är i de flesta fall enda veckan på året då de flesta är ute och jagar.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det är inte så enkelt. Ingen kan lova att man är klar efter första veckan, det behöver inte ens finnas en enda fälld älg efter den tiden om man har otur.A ArneTW skrev:
Att det är jakt då kan man nog få reda på, men det säger inget om att det inte också är större organiserade jakter senare på säsongen.
Det är ju en förvisso tydlig, men självpåtagen begränsning av frågan. Synd att den har noll och intet att göra med det TS tog upp.A ArneTW skrev:
Redigerat:
Nej. Det finns inget svart eller vitt.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte så enkelt. Ingen kan lova att man är klar efter första veckan, det behöver inte ens finnas en enda fälld älg efter den tiden om man har otur.
Att det är jakt då kan man nog få reda på, men det säger inget om att det inte också är större organiserade jakter senare på säsongen.
Det är ju en förvisso tydlig, men självpåtagen begränsning av frågan. Synd att den har noll och intet att göra med det TS tog upp.
Men de "flesta" rör sig i sina egna områden och far inte runt särskilt mycket.
Och om du lägger lite energi på att ta reda på lite information om de områdena så har du nog gjort det som räcker och löst 90% av mötena.
För TS är det väl utrett... en skylt som sitter uppe jämt har nästan inget värde.
När det gäller större organiserade jakter senare på säsongen existerar de väl, men chansen att stöta på en sådan måste väl du erkänna är mindre an under första älgjaktsveckan.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det är klart att det är vanligast första älgjaktsveckan och själva är vi nog sällan mer än hälften så många någon annan gång, men organiserade jakter har vi från oktober till februari.
Min poäng i tråden är mest att påtala att jakt är ett markägarintresse på samma vis som att plöja en åker eller avverka skog. Den ska respekteras, samtidigt som respekten inte ska missbrukas.
Min poäng i tråden är mest att påtala att jakt är ett markägarintresse på samma vis som att plöja en åker eller avverka skog. Den ska respekteras, samtidigt som respekten inte ska missbrukas.
Skulle jag gissa så är antalet jakttimmar som läggs på älgjakt relativt litet jämfört med alla jakttimmar som läggs på jakt av annat vilt. Så för folk som rör sig i naturen så är det vanligtvis inte älgjägare de kommer att stöta på. Älgjakt bedrivs också ofta längre från bebodda trakter än mycket annan jakt där folk ofta har gångavstånd till jaktområdet.A ArneTW skrev: