S skogaliten skrev:
Vilket alltså INTE betyder att man måste gå därifrån.

Ponera att du vill passera ett område där det jagas för att nå området bortom, där det inte jagas, så kan du naturligtvis med lämplig försiktighet fortsätta. Iklädd den orange kepsen/mössan som ligger i fickan som förberedelse.

Ingen kan kräva att du t.ex. ska behöva runda en sjö från andra hållet, med flera mils omväg, för att komma hem.
Nej man MÅSTE inte, men man BÖR. Att det ska vara så svårt att fatta skillnaden?

Nissens
L lbgu skrev:
Finns alltid risk för rikoschetter. Kulan träffar något på marken och studsar i en oväntad riktning.
Risken finns, men den är betydligt mindre med jaktammunition jämfört med tex tävlingsammunition eftersom jaktammunitionen har mjuka kulor.

• Jaktammunition med mjuk kula och dess expanderade form efter användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sona2012 skrev:
Potentiellt, rävar har ofta , men inte alltid, Rabies!

Oavsett är han tillräckligt smart för att " out-fox" ( pun intended) det svenska rättsväsendet
Det skulle jag vilja se en källa på.
Rabies är i princip utrotat i Sverige och de enstaka fall som är dokumenterade är folk som varit utomlands.

Blandar du ihop saker nu? Rabies med skabb och rävar med kurder?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Det är just därför man ska undvika att uppehålla sig i det goda kulfånget utan varselkläder.

Många jakter går ut på att driva djuren till jägarna. Har de hund efter sig eller är stötta på andra sätt är de vilda djuren inte alltid så nogräknade med vart de går.
Jägaren måste väl ändå hålla koll på kulan väg och se till så inga människor uppehåller sig där vid skott?

Alfredo Alfredo skrev:
Man ska inte skjuta hästar heller, ändå händer det tydligen...
Folk skjuter folk också trots att man inte får göra det, de blir åtalade om de blir kända.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Finns alltid risk för rikoschetter. Kulan träffar något på marken och studsar i en oväntad riktning.
Inte jagar man väl med helmantlad ammunition i Sverige?
En rikosheterande kula borde inte tränga in i en kropp.

Nissens Nissens skrev:
Risken finns, men den är betydligt mindre med jaktammunition jämfört med tex tävlingsammunition eftersom jaktammunitionen har mjuka kulor.
Jag vet en som skjuter räv med en Mauser M/96. Modell 1896 för de som tror den är nyare ;)
Finns sikte på den för upp till två km har jag för mig. Han har ett litet ammunitionslager från hans tid i hemvärnet. Hemvärnet har inga mjuka kulor då det skulle strida mot Genevekonventionen.
Jag vet att han säkert bryter mot ett flertal jaktregler, men nu är han såpass gammal att han knappt jagar längre. Fick väl sin vapenlicens på den tiden det inte krävdes så mycket att få den.

Nissens
L lbgu skrev:
Jag vet en som skjuter räv med en Mauser M/96. Modell 1896 för de som tror den är nyare ;)
Finns sikte på den för upp till två km har jag för mig. Han har ett litet ammunitionslager från hans tid i hemvärnet. Hemvärnet har inga mjuka kulor då det skulle strida mot Genevekonventionen.
Jag vet att han säkert bryter mot ett flertal jaktregler, men nu är han såpass gammal att han knappt jagar längre. Fick väl sin vapenlicens på den tiden det inte krävdes så mycket att få den.
Ja, det är olagligt att jaga större däggdjur med sådan helmantlad ammuntion. Begriper inte varför man ens skulle vilja jaga med den, det är ju endast nackdelar.

Är lite osäker på hur det är med toppfågeljakt, men där blir det inga ändå inga rikochetter av naturliga skäl.

Redigerat:
G gaidin skrev:
Jägaren måste väl ändå hålla koll på kulan väg och se till så inga människor uppehåller sig där vid skott?
Ja, men om någon skulle smyga, kamouflageklädd i skogen kan det var mycket svårt/omöjligt.
Det bästa kanske hade varit om man kunde avlysa området som man jagar i och inte tillåta allmänheten tillträde.

G gaidin skrev:
Inte jagar man väl med helmantlad ammunition i Sverige?
En rikosheterande kula borde inte tränga in i en kropp.
Jo, mindre djur är tillåtet att jaga med helmantlad. Fritt från minnet. Räv, hare, grävling, fågel och gnagare.

Och med definitionen att en rikoshett kan absolut vara dödlig.

Nissens
M Mirkan skrev:
Jo, mindre djur är tillåtet att jaga med helmantlad. Fritt från minnet. Räv, hare, grävling, fågel och gnagare.
Helmantlat får man endast använda med klass 3 & 4 vid jakt. Så räv är faktiskt ok, jag trodde inte det.
M Mirkan skrev:
Och med definitionen att en rikoshett kan absolut vara dödlig.
Japp, men rikochett är ovanligt med den jaktammunition man har för större vilt. Men kan förstås inträffa om man har grym otur.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Helmantlat får man endast använda med klass 3 & 4 vid jakt. Så räv får man absolut inte jaga med helmantlat.
Nu fick jag googla men räv får jagas med klass 3 ammunition.

Nissens
M Mirkan skrev:
Nu fick jag googla men räv får jagas med klass 3 ammunition.
Helt rätt, jag ändrade samtidigt som du postade. Jag trodde inte att det var ok på räv faktiskt. Har lite dålig koll eftersom jag själv endast har klass 1 och klass 2.

• Gilla
Mirkan
  • Laddar…
D DW79 skrev:
Det räcker att din hypotetiska svampplockare inte har varningsfärger på sig och råkar stå bakom älgen för att det ska kunna ske en olycka.
Jägaren får ju inte skjuta om det kan ske nån olycka, att det kan finnas folk, hästar eller vargar i skogen eller nån annanstans bakom älgen måste ju tas med i beräkningen innan nån avlossar ett endaste skott. Min hypotetiska varg har inte varnings färger och råkar du eller nån annan sätta en enda liten förlupen kula i den lär det ju bara vara att lämna in vapnen.

F fribygg skrev:
Min hypotetiska varg har inte varnings färger och råkar du eller nån annan sätta en enda liten förlupen kula i den lär det ju bara vara att lämna in vapnen.
Blir nog SGT då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.