M Marcus-AA skrev:
Vi börjar älgjakten den 1/9 och samsas med massor av Thailändare i Västerbotten, det är högsäsong för bär...

/M
Min familj har alltid plockat lingon i norra Västerbotten ( Åbyn - Renholmen) vid den tiden. Jägarna brukar stå och vinka in bilar för att upplysa om att jakt pågår och samtidigt kolla ifall man har klara kläder. Vi brukade alltid ha orangea eller knallröda sydvästar , möjligen även jackor för att synas tydligt. Men både de och vi var medvetna om varandras närvaro så det var aldrig problem. Vi plockade lingon utan att väsnas eller göra upp eld. Ibland beställde någon lingon som vi barn fick sälja!!!

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Så länge de bara skjuter djur och på rätt ställe så...

Men det låter ju ganska oroande det du beskriver.
Finns det ingen regelbunden kontroll av hälsa om man har vapenlicens? När jag flög privatflyg så fick jag kolla massor med uppgifter om hälsa och syn för att behålla certet.

Finns det inget sådant för att få ha vapen?
Eftersom jag själv varken har jägarexamen eller vapenlicens, jagar inte, så har jag ingen aning om vad det finns för kontroller av fysik och/ eller pysik för vapeninnehav.

Det som gör situationen olustig är att han är äldst i jaktlaget med största ägarna, 500-600 ha, samtliga är släkt, kusiner/ tremänningar, så knepigt att inte trampa på ömtåliga tår .....

G gaidin skrev:
Finns det ingen regelbunden kontroll av hälsa om man har vapenlicens?
Nej, det är som B-körkort, har man väl fått det så har man det tills vidare. På motsvarande vis har också läkare en anmälningsplikt för dem som är olämpliga att inneha vapen (mig veterligen kan man dock inte dra in själva jägarlicensen, utan bara just rätten att ha vapen).

I praktiken är det främst suicidrisken som är stor. Över lag slutar jägare innan de är på så låg nivå att de utgör en tydligt förhöjd risk för andra människor.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
själva jägarlicensen
Vad är det? Jaktkort? Det kan väl vem som helst köpa?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det låter i tråden som att när jakt bedrivs har ingen rätt att vistas någonstans i området oavsett. Nytt för mig.
Jag tycker mer det låter som det vi lärde oss redan som barn i tråden:

Allemansrätten innebär ett hänsynskrav gentemot markägarens verksamhet.

Bedrivs jakt i närheten får man justera sitt agerande och röra sig så att man inte stör jakten, man tar en annan väg kanske? Men väljer att inte röra sig mot där det ställen där jägarna sitter på pass. Men tar inte med hund in i jaktområdet. Kanske får man hjälp av jaktlaget att välja väg. Man sätter inte upp tält för natten vid åteln för vildsvinen o s v. Sen är det bra med det tänker jag.

Detta är i överensstämmelse med vad både Naturvårdsverket anger på sin hemsida och vad Svenska jägareförbundet anger.

I trådens fall verkar det ju istället handla om en enskild större markägares interaktioner med TS som inte har fallit väl ut på det mänskliga planet. Det finns ju inget krav på att vara trevlig som markägare eller att gilla allemansrätten. Så vi kommer nog stöta på en och annan markägare som inte lever upp till de sociala önskemålen.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju inget krav på att vara trevlig som markägare eller att gilla allemansrätten. Så vi kommer nog stöta på en och annan markägare som inte lever upp till de sociala önskemålen.
Vi kan ju knappast lagstifta om hur vi bemöter varandra, som vuxna och mogna människor skall vi väl klara av att uppföra oss trots att vi ibland har väldigt olika uppfattningar om tingens ordning.

Jag blev en gång väldigt illa bemött av några jägare när jag var ute med mina hundar. Jag kom ur skogen och fram till en åker där några jägare satt på andra sidan åkern vid skogsbrynet och skrek åt mig " försvinn härifrån med dina jävla hundar, du stör vår jakt"

Trist uppförande 👎

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Vi kan ju knappast lagstifta om hur vi bemöter varandra, som vuxna och mogna människor skall vi väl klara av att uppföra oss trots att vi ibland har väldigt olika uppfattningar om tingens ordning.

Jag blev en gång väldigt illa bemött av några jägare när jag var ute med mina hundar. Jag kom ur skogen och fram till en åker där några jägare satt på andra sidan åkern vid skogsbrynet och skrek åt mig " försvinn härifrån med dina jävla hundar, du stör vår jakt"

Trist uppförande 👎
De flesta av oss försöker ju leva upp till omgivningen krav på sociala koder men rent empiriskt så kommer ju inte alla att göra det. Vi får leva med det och skaffa lite skinn på näsan.

Sen kan jag ju tycka att vi är överdrivet ängsliga i Sverige. Visst jag blir också lätt kränkt av att folk har synpunkter på hur jag beter mig i min vardag men efter några år i sydvästra Tyskland så låt oss säga att jag tar lättare på om folk har åsikter om hur jag beter mig.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ser man inte vad man skjuter på så skall man inte ha vapen
Hur gick det i fallet med de båda skjutna ponnyerna som jägaren trodde var vildsvin, fick han behålla vapnet eller får han fortsätta att tro att det är gris han jagar fast han uppenbarligen inte kunde se skillnad på häst och gris?

F fribygg skrev:
Hur gick det i fallet med de båda skjutna ponnyerna som jägaren trodde var vildsvin, fick han behålla vapnet eller får han fortsätta att tro att det är gris han jagar fast han uppenbarligen inte kunde se skillnad på häst och gris?
Man får ju hoppas han förlorade sin licens och även fick ett lämpligt straff samt betala ersättning till ägarna av hästarna.

G gaidin skrev:
Man får ju hoppas han förlorade sin licens och även fick ett lämpligt straff samt betala ersättning till ägarna av hästarna.
Givet får han betala ersättning till hästägaren, men eftersom brottsutredningen är nedlagd lär han inte kunna få nått straff.

F fribygg skrev:
Givet får han betala ersättning till hästägaren, men eftersom brottsutredningen är nedlagd lär han inte kunna få nått straff.
Är det nedlagt finns ju uppenbarligen inga bevis på att något brottsligt skett så då lär han ju inte dömts till något skadestånd. Sveriges polis/åklagarkår visar återigen sin kompetens. Kan/orkar de inte lösa detta så blir man ju inte förvånad att de missar i rätt mycket annat med.

L lbgu skrev:
Är det nedlagt finns ju uppenbarligen inga bevis på att något brottsligt skett så då lär han ju inte dömts till något skadestånd. Sveriges polis/åklagarkår visar återigen sin kompetens. Kan/orkar de inte lösa detta så blir man ju inte förvånad att de missar i rätt mycket annat med.
Jag tar det för givet att han måste ersätta hästarna han skjutit även om han inte hade nått brottsligt uppsåt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Undrar om de lagt ner utredningen om det varit en varg.

F fribygg skrev:
Jag tar det för givet att han måste ersätta hästarna han skjutit även om han inte hade nått brottsligt uppsåt.
Har de bevisat att han sköt då? Har de gjort det så borde det väl gå att döma för något även ifall ingen brottsavsikt fanns. I trafiken döms ju hela tiden folk som gjort misstag utan avsikt och orsakat olyckor. Så han borde rimligtvis kunna dömas för något likt "grov oaktsamhet". Annars betyder det ju att det i princip är fritt fram att skjuta ihjäl grannhästarna när man jagar rådjur utanför hagen. Vilket låter helt orimligt. Hade han sluppit straff med ifall det suttit en ryttare på hästen som blivit träffad?

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Undrar om de lagt ner utredningen om det varit en varg.
Troligtvis inte, de är ju statens vilt så dem måste du nog råka köra på med tåget eller bilen om du ska klara dig utan straff.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.