38 353 läst ·
387 svar
38k läst
387 svar
Allemansrätten, nekad tillträde till mark?
Det räcker att din hypotetiska svampplockare inte har varningsfärger på sig och råkar stå bakom älgen för att det ska kunna ske en olycka.G gaidin skrev:De jägare som inte ser skillnad på en råbock och en svampplockare borde inte bara få sin jaklicens återkallad. Det finns så mycket mer en sådan person inte borde få göra i ett samhälle.
Är det på allvar så illa att jägare inte ser vad de skjuter på?
Det är ju inte ett stort område på ett djur man behöver träffa för att göra en säker jakt och om en jägare inte kan skilja på ett rådjurs eller en människas vitala punkter så kanske vederbörande inte ens skall ha körkort.
Helt otroligt enligt miin mening
Jag förstår inte riktigt hur du kan sitta och argumentera för att man inte ska respektera varandra i skogen.S skogaliten skrev:Fall nu inte för locktonerna hos allemansrättshatarna.
Vad avser åkermark, så är det enklast att avstå från att traska runt där året runt.
Det är inte säkert att "allmänheten" kan se skillnad på vad som verkligen är en träda, och på vad som är en modern gröngödslingsgröda som faktiskt ska skördas.
Det går heller inte att se om det nyligen såtts i stubben.
Det är bättre att "allmänheten" frågar markägaren före promenaden på åkern, snarare än att markägaren ska behöva jaga rätt på "allmänheten". En enstaka passage bygger tyvärr också ofta en vana.
Det finns jakträtt, på samma mark där också allemansrätten gäller.
För mig som markägare, så vet ju jag när och om det jagas, men det gäller inte mina grannars mark. Där vet jag ofta, men inte alltid om det jagas.
Jakträtten ger inte en exklusiv tillgång till marken, utan den är delad med den allemansrättsliga tillgången till samma mark.
Att inte störa jakten är självklart, men att blotta närvaron av t.ex. svampplockare kan vara till förfång för jakten får man helt enkelt tåla.
Det mest (oavsiktligt) störande är egentligen inte en enstaka svamplockare, utan folk som har med sig hundar i skogen vid svamplockning, och låter dessa gå lösa.
Sitter det en skylt där så säger t.om naturvårdsverket att man bör vända om.
Nej!D DW79 skrev:Det räcker att din hypotetiska svampplockare inte har varningsfärger på sig och råkar stå bakom älgen för att det ska kunna ske en olycka.
Jag förstår inte riktigt hur du kan sitta och argumentera för att man inte ska respektera varandra i skogen.
Sitter det en skylt där så säger t.om naturvårdsverket att man bör vända om.
De säger de inte alls.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/jakt-och-fiske/S skogaliten skrev:
"Det enklaste sättet att göra allemansrätt, när du ser en skylt som säger att jakt pågår, är att välja en annan plats för utflykten."
En olycka i all ära men att t ex skjuta två hästar i tron att det är vildsvin eller att skjuta mot en buske som rör sig utan att se vitalytan på det vilt man skall skjuta är inte en olycka, det är vårdslöshet.D DW79 skrev:
Hur många älgar är i närheten av en svampplockare? Är det vanligt att skogsvandrare och vilt är så nära varandra att en miss träffar en människa?
Jag har inte själv jägarexamen men som jag förstår det så skall alla skott sluta i marken vid en miss. Det är väl därför man står i jakttorn så skottet går nedåt? Man får altså stå väldigt nära den tama älgen i djurparken för att bli träffad av en missad kula.
Eftersom det bedömts som att brott ej begåtts gissar jag att han får fortsätta ha vapen...F fribygg skrev:
Och hästägaren tvingas antagligen stämma honom,, civilmål, för att få ersättning....
Hurra för bristen på logik inom juridiken, än en gång är jag övertygad om att knappt någon med juristexamen skulle klara logik A!!!
Inte att förvåna att potentiellt rabiessmittade kurder löper amok i samhället med det rättsväsendet
Man ska ha gott kulfång, det innebär inte att alla skott måste sluta i marken eller att alla jägare jagar från torn.G gaidin skrev:En olycka i all ära men att t ex skjuta två hästar i tron att det är vildsvin eller att skjuta mot en buske som rör sig utan att se vitalytan på det vilt man skall skjuta är inte en olycka, det är vårdslöshet.
Hur många älgar är i närheten av en svampplockare? Är det vanligt att skogsvandrare och vilt är så nära varandra att en miss träffar en människa?
Jag har inte själv jägarexamen men som jag förstår det så skall alla skott sluta i marken vid en miss. Det är väl därför man står i jakttorn så skottet går nedåt? Man får altså stå väldigt nära den tama älgen i djurparken för att bli träffad av en missad kula.
Hur gott är ett kulfång om en miss träffar en människa?D DW79 skrev:
Jag jagar som sagt inte men jag fotograferar en del och min erfarenhet är att vilda djur håller ett ganska stort avstånd till människor om man inte sitter i gömsle eller liknande.
Det är just därför man ska undvika att uppehålla sig i det goda kulfånget utan varselkläder.G gaidin skrev:
Många jakter går ut på att driva djuren till jägarna. Har de hund efter sig eller är stötta på andra sätt är de vilda djuren inte alltid så nogräknade med vart de går.
Vilket alltså INTE betyder att man måste gå därifrån.D DW79 skrev:
Ponera att du vill passera ett område där det jagas för att nå området bortom, där det inte jagas, så kan du naturligtvis med lämplig försiktighet fortsätta. Iklädd den orange kepsen/mössan som ligger i fickan som förberedelse.
Ingen kan kräva att du t.ex. ska behöva runda en sjö från andra hållet, med flera mils omväg, för att komma hem.
Vet inte hur vanligt det är men med dåligt kulfång kan ett skott gå långt och är olyckan framme så...G gaidin skrev:
Man ska inte skjuta hästar heller, ändå händer det tydligen...G gaidin skrev:
All jakt sker inte från ett jakttorn.G gaidin skrev:
Vad spelar det för roll om du inte ser människan?G gaidin skrev:
Det finns en anledning till att man har orangea kläder i skogen när man jagar.
i 99,99999% av fallen är det ju inget som händer heller. Problemet är att när något händer så har det ju allvarliga konsekvenser.
Så bara av den anledningen kan det ju vara värt att respektera sina medmänniskor och inte klampa in medvetet i ett jaktområde bara för att man anser sig ha en juridisk rättighet.