Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Han är i och för sig trådskapare så från "ingenstans" är väl att ta i? 😂
Touché!

• Haha
  • Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju där du har fel. Det är inte personberoende. Antingen påverkas jakten negativt av svampplockandet så att den i sin helhet eller någon del inte kan genomföras eller så gör den inte det.
Det är ju inte så att en svampplockare gör jakt omöjligt, så det är inget antingen eller läge. Utan snarare är det nog en väldigt subjektiv uppfattning av hur mycket en svampplockare stör. Men att någon skulle avblåsa jakten för att det finns en svampplockare i skogen låter absurt. Finns säkert någon surgubbe som i vredesmod vänder hem, men det är definitivt ett undantagsfall.

Det finns så mycket saker som kan störa en jakt så man får alltid räkna med att det förekommer olika typer av störningar.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Det är ju inte så att en svampplockare gör jakt omöjligt, så det är inget antingen eller läge. Utan snarare är det nog en väldigt subjektiv uppfattning av hur mycket en svampplockare stör. Men att någon skulle avblåsa jakten för att det finns en svampplockare i skogen låter absurt. Finns säkert någon surgubbe som i vredesmod vänder hem, men det är definitivt ett undantagsfall.

Det finns så mycket saker som kan störa en jakt så man får alltid räkna med att det förekommer olika typer av störningar.
Om en obstinat svamplockare som nödvändigtvis måste plocka svamp mitt i jakten inte påverkar just denna jakt på ett nämnvärt sätt finns heller ingen grund för brottet egenmäktigt förfarande. Vi är helt överens.

Nissens Nissens skrev:
Nejdå.

Ja, men man jagar inte med hund. Det betyder att man jagar vildsvinen med vakjakt på nätterna eftersom de är nattaktiva.
Har aldrig hört talas om bärplockare som plockar bär i skogen på nätterna. Skulle det hända så är det ett oerhört sällsynt beteende.

Menar du att de plockar bär på nätterna och sover på dagarna?? Vad skulle vinsten vara med det?

Undantag finns alltid, stora delar av Sverige har inte ens Dovvilt, och få har skyddsjakt.

Javisst, och de går ofta i flock. Jag jagar dovhjort, men bara enligt jakttabellen, precis som de flesta gör.

Lycka till med att jaga grävling utan hund på dagtid… rävjakter har man vanligtvis i slutet på jaktsäsongen eftersom man i regel prioriterar annat vilt under högsäsongen. Bockjakten är numera på våren redan för många, så det är färre än förr som jagar bock i augusti. Men den är ofta vid öppna fält, inte i bärsskogen.

Nej, det börjar med mer intensiv jakt den 1 oktober när man kan jaga många arter med hund.
Det märks att du inte har koll på hur jakten är i Sverige. Google är inte alltid den bästa kunskapskällan. 😉
Jo då, jag jagar själv.

Och upplåter delar av den egna marken till grannar för jakt, samt att marken ingår i ÄSO.

Den enda delen av jakt som jag riktigt dålig koll på, är toppfågeljakt (men det låter intressant och spännande), ripjakt, och rovdjursjakt på stora rovdjur.
Rovdjur och tamdjur har jag rätt bra koll på, har jobbat med frågorna inom bondeorganisationerna sedan tidigt 2000-tal, när de första vargreviren bildades och lodjursstammarna börja öka nämnvärt.

Men det där med att jaga med lös hund, i synnerhet drivande och ställande hund,, är en del av jaktkulturen som är en kulturell fråga, inte en fråga om effektiv jakt egentligen.

Behovet av eftersökshund ska man aldrig ta lätt på, men de flesta vanliga djur, inklusive vildsvin går utmärkt att jaga utan att släppa hund. Både på dagen och på natten.

Istället för att erkänna att det faktiskt är tillåtet att jaga en hel del arter, från mitten av augusti, så kommer en rant om hur just du gillar att jaga, med hund, och därför inte erkänner att annan sorts jakt finns.

Lycka till då, vi som inte använder hund, skjuter mer dov och rådjur än hundanvändarna.

Älg kommer vi inte få tillbaka förrän hjortarna decimerats ordentligt.

Och rävjakt och grävlingsjakt är också en sån där märklig jakt, som egentligen missgynnar viltvård.
Eftersom få mänskliga jägare jagar hare, och ännu färre jagar smågnagare, så behöver vi ha balans med små predatorer, som kan kan hantera smågnagare och dra ner lite på hararna.

Räv jagar man för att enskilda individer på ett ohälsosamt sätt blivit fixerade vid ens höns, eller om man ser att rävskabben breder ut sig.
Varför man ska jaga grävling, förutom den som bosatt sig under en husgrund, begriper jag inte.

Nissens Nissens skrev:
Jaså, gör det? Så länge man inte stör jakten medvetet är det inga problem.

Jaså?

Idag har ingen svårt ”att hålla sig inom kartan” alla använder GPS i olika former, vanligast är appar numera där man ser gränser, jaktpass, övriga deltagare och hundar.

Som sagt, ingen har svårt att hålla sig inom kartan… och var de bor har ingen betydrlse.

Det är väldigt lite jakt under bärsäsongen i skogen. Bockjakten är vanligast, men den är numera även på vårdn, och den är i regel på öppna fält, inte i bärskogen.
Jo då, folk har väldigt svårt att hålla sig inom kartan, med eller utan GPS.

Man skiter medvetet i att hålla koll, genar över annans mark, eller hoppas att inte bli påkommen med att jaga på fel ställe.

Om man jagar på öppna fält eller ej, beror nog på var man bor. I mina trakter finns både rådjuren och dovhjortarna i skogen, eller i brynmiljöer.

Jag har suttit på föredrag på Öster-Malma där de anställda kunskaparna påstår en massa om var främst dovhjort och vildsvin håller till och om deras beteende, som inte stämmer överhuvudtaget.

Dovhjort i Sverige är i mångt och mycket en en art som håller till i skogen, inte på de öppna fälten, dit går de bara för att äta när det finns något extra gott.

Dovhjorten är en tuff art, som går i flockar och det är dovhjorten som orsakat den stora nedgången av Älg, där dovhjorten är vanlig genom att helt enkelt pressa undan de blygare älgarna.

Nissens
S skogaliten skrev:
Jo då, jag jagar själv.

Och upplåter delar av den egna marken till grannar för jakt, samt att marken ingår i ÄSO.

Den enda delen av jakt som jag riktigt dålig koll på, är toppfågeljakt (men det låter intressant och spännande), ripjakt, och rovdjursjakt på stora rovdjur.
Rovdjur och tamdjur har jag rätt bra koll på, har jobbat med frågorna inom bondeorganisationerna sedan tidigt 2000-tal, när de första vargreviren bildades och lodjursstammarna börja öka nämnvärt.

Men det där med att jaga med lös hund, i synnerhet drivande och ställande hund,, är en del av jaktkulturen som är en kulturell fråga, inte en fråga om effektiv jakt egentligen.

Behovet av eftersökshund ska man aldrig ta lätt på, men de flesta vanliga djur, inklusive vildsvin går utmärkt att jaga utan att släppa hund. Både på dagen och på natten.

Istället för att erkänna att det faktiskt är tillåtet att jaga en hel del arter, från mitten av augusti, så kommer en rant om hur just du gillar att jaga, med hund, och därför inte erkänner att annan sorts jakt finns.

Lycka till då, vi som inte använder hund, skjuter mer dov och rådjur än hundanvändarna.

Älg kommer vi inte få tillbaka förrän hjortarna decimerats ordentligt.

Och rävjakt och grävlingsjakt är också en sån där märklig jakt, som egentligen missgynnar viltvård.
Eftersom få mänskliga jägare jagar hare, och ännu färre jagar smågnagare, så behöver vi ha balans med små predatorer, som kan kan hantera smågnagare och dra ner lite på hararna.

Räv jagar man för att enskilda individer på ett ohälsosamt sätt blivit fixerade vid ens höns, eller om man ser att rävskabben breder ut sig.
Varför man ska jaga grävling, förutom den som bosatt sig under en husgrund, begriper jag inte.
Du förklarade aldrig hur nattjakten på vildsvin krockar med bärplockarna. Och samma med bockjakten. Du påstod ju att det är konflikt mellan dom.

Att hålla nere rävstammen gör man i perioder, speciellt när man ser att många rågetter går utan kid. Det beror ofta på att rävstammen blivit för stor.

Nja, det är inte många arter som jagas i augusti, och 1 oktober - slutet av februari är den mest intensiva jaktperioden, helt utanför bärplocksäsongen.

Nissens Nissens skrev:
Tror du att det är jaktsäsong i bärplockartider? 😂😂😂
Då får man inte ens ha hundar lösa. 😂😂
Vi börjar älgjakten den 1/9 och samsas med massor av Thailändare i Västerbotten, det är högsäsong för bär...

/M

Nissens
M Marcus-AA skrev:
Vi börjar älgjakten den 1/9 och samsas med massor av Thailändare i Västerbotten, det är högsäsong för bär...

/M
Aaah, ja septemberjakten hade jag förträngt. Har alltid varit andra måndagen i oktober där jag jagat älg…

S Sthlm_ skrev:
Absolut. Men om skylt sitter uppe trots att ingen jakt pågår? Då är det ju snarare markägaren som inte respekterar allemansrätten, som i TS fall.
Enligt vad TS skriver, ja!
Vildsvinsjakt kan pågå under lång tid i skymning och gryning. Om TS blir skjuten, så finns beviset på hans oaktsamhet här på sidan.

• Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Enligt vad TS skriver, ja!
Vildsvinsjakt kan pågå under lång tid i skymning och gryning. Om TS blir skjuten, så finns beviset på hans oaktsamhet här på sidan.
Om TS blir skjuten är det endast skytten fel.

Ser man inte vad man skjuter på så skall man inte ha vapen.

Jösses!

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
C
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Om jag förstod TS rätt är argumentet att där finns en åtel och att själva åtelns existens skulle innebära en kontinuerligt pågående jakt som skulle störas av att man rör sig i området kring åteln.

Det är ju förvisso sant att man kan ta upp jakt när som gris siktas vid åteln, och att man säkert riskerar att skrämma bort gris när man rör sig runt åteln, men det känns inte rimligt att betrakta området som ständigt avlyst för pågående jakt.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det låter i tråden som att när jakt bedrivs har ingen rätt att vistas någonstans i området oavsett. Nytt för mig.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det låter i tråden som att när jakt bedrivs har ingen rätt att vistas någonstans i området oavsett. Nytt för mig.
Vad vissa tycker i tråden är ju inte en sanning...

G gaidin skrev:
De jägare som inte ser skillnad på en råbock och en svampplockare borde inte bara få sin jaklicens återkallad. Det finns så mycket mer en sådan person inte borde få göra i ett samhälle.

Är det på allvar så illa att jägare inte ser vad de skjuter på?
Det är ju inte ett stort område på ett djur man behöver träffa för att göra en säker jakt och om en jägare inte kan skilja på ett rådjurs eller en människas vitala punkter så kanske vederbörande inte ens skall ha körkort.

Helt otroligt enligt miin mening
I jaktlaget som arrenderar våra marker för älgjakten( samtliga med anslutande fastigheter, så det blir ett samlat jaktområde) där börjar samtliga bli ålderstigna med krämpor och av 8 är det bara 3 som verkligen varit ute på pass senaste 15 åren.... En ser så dåligt att övriga i jaktlaget hoppas han inte får för sig att komma till jakten, de vet inte hur de ska kunna ta vapnet ifrån honom!!?!. Men som tur är har han så dåliga knän och rygg att han inte gått ut i skogen på 25 år .....

Nu råkar de ha sådan tur att på två gårdar kommer varje år kor med kalvar ända till husknuten så de skjuter minst 2 kalvar varje år!Arrendet är billigt. 900 för 180 ha och då brukar vi få ca 15 kg kött dessutom, tror det varit så minst 40 år

Så länge de bara skjuter djur och på rätt ställe så...

Men det låter ju ganska oroande det du beskriver.
Finns det ingen regelbunden kontroll av hälsa om man har vapenlicens? När jag flög privatflyg så fick jag kolla massor med uppgifter om hälsa och syn för att behålla certet.

Finns det inget sådant för att få ha vapen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.