Från naturvårdsverket:
"Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket. "
Nyckelordet blir nämnvärd, vilket är helt subjektivt. Men något uppsåt enligt Claes definition är det inte tal om.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar du stöd för att allemansrättsligt nyttjande av annans mark för svampplockande skulle gå för markägarens jakträtt?
Skrev jag det? Jag tror jag skrev att de skulle få samsas då störningen skulle anses acceptabel och inte alls omöjliggöra för markägaren att nyttja sin jakträtt. Hela grunden till allemansrätten är ju att markägaren tvingas att acceptera vissa störningar.

Men jag vet lika lite som någon annan om hur utgången faktiskt skulle bli men min gissning är att svampplockaren skulle undgå straff, trots sitt likgiltighetsuppsåt.

Claes Sörmland
F Funker skrev:
Från naturvårdsverket:
"Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket. "
Nyckelordet blir nämnvärd, vilket är helt subjektivt.
Det ger ju direkt stöd för min position i tråden. Det de menar menar "nämnvärt" är ju en störning som är så stor att den spelar roll för jaktens genomförande.

Det ger ju direkt stöd för min position i tråden. Det de menar menar "nämnvärt" är ju en störning som är så stor att den spelar roll för jaktens genomförande.
Vilket som jag också skrev, är helt subjektivt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Skrev jag det? Jag tror jag skrev att de skulle få samsas då störningen skulle anses acceptabel och inte alls omöjliggöra för markägaren att nyttja sin jakträtt. Hela grunden till allemansrätten är ju att markägaren tvingas att acceptera vissa störningar.

Men jag vet lika lite som någon annan om hur utgången faktiskt skulle bli men min gissning är att svampplockaren skulle undgå straff, trots sitt likgiltighetsuppsåt.
Att du ändrar förutsättningarna för vår diskussion hjälper inte samtalet. Det blir då bara en lek med ord som saknar innehåll.

Claes Sörmland
F Funker skrev:
Vilket som jag också skrev, är helt subjektivt.
Det är ju där du har fel. Det är inte personberoende. Antingen påverkas jakten negativt av svampplockandet så att den i sin helhet eller någon del inte kan genomföras eller så gör den inte det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är ju där du har fel. Det är inte personberoende. Antingen påverkas jakten negativt av svampplockandet så att den i sin helhet eller någon del inte kan genomföras eller så gör den inte det.
Och vem gör den bedömningen då?

Claes Sörmland
F Funker skrev:
Och vem gör den bedömningen då?
I vilket sammanhang?

Att du ändrar förutsättningarna för vår diskussion hjälper inte samtalet.
Det skulle hjälpa samtalet om du preciserar vad du tycker jag ändrat för förutsättningar. 😉

I vilket sammanhang?
Sammanhanget vi diskuterar i tråden givetvis, skärp dig nu.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Funker skrev:
Sammanhanget vi diskuterar i tråden givetvis, skärp dig nu.
Varför denna otrevliga ton? Det var du som ramlade in här från ingenstans.

Du får vara mer specifik. Vilken aktör vid vilket tillfälle? Hur ser scenariot ut?

Beroende på vad du anger kommer du att får olika svar och rekommendationer från mig hur den aktören ska agera vid det tillfället.

Du får vara mer specifik. Vilken aktör vid vilket tillfälle? Hur ser scenariot ut?

Beroende på vad du anger kommer du att får olika svar och rekommendationer från mig hur den aktören ska agera vid det tillfället.
Jo det brukar låta så när man vill undvika att svara.
Nu matar vi inte trollet Claes mer.

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Funker skrev:
Jo det brukar låta så när man vill undvika att svara.
Nu matar vi inte trollet Claes mer.
Ännu mer otrevligheter. Vad gör du i denna tråd om du inte är intresserad av sakfrågan?

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle hjälpa samtalet om du preciserar vad du tycker jag ändrat för förutsättningar. 😉
Återkommer, måste hantera en annan skribent som ramlade in mitt i diskussionen och började bete sig märkligt först bara.

• Haha
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Återkommer
Ja vi behöver inte göra detta till någon stor fråga...

Det var du som ramlade in här från ingenstans.
Han är i och för sig trådskapare så från "ingenstans" är väl att ta i? 😂

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.