F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen som påstår det, men det går säkert att få tomtplatsavgränsning runt bostadshus ca 10-25 m från vatten.
Åh, underskatta inte våra förmyndarmyndigheter. De tvekar inte att sätta din tomtgräns 2,5 meter från husväggen mot vattnet. Fråga mig inte hur jag vet 😢

• Ledsen
  • Wow
  • Arg
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
HogeN HogeN skrev:
bara upp med en skylt.. "här fiskas det med fiskkort och fångst är 1500€/fisk Tältning 3500€/dygn samt min lilla 5åriga St. Bernard har rabies" visserligen ska skylta ha svenska engelska arbaiska swhaili dari krudisk
Den skylten ligger närmare nedskräpning än att ha nån som helst juridisk verkan.. och fiske skall kontrolleras fisketillsynsperson eller polis. inte av ev markägare såvida hen inte är fisketillsynsperson vilket kräver utbildning och godkännande av länsstyrelsen

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ej privatbostad/fastighet
Alltså allemansrätten ska bara gälla på statlig och kommunal mark/fastighet?

F Freddedan skrev:
Åh, underskatta inte våra förmyndarmyndigheter. De tvekar inte att sätta din tomtgräns 2,5 meter från husväggen mot vattnet. Fråga mig inte hur jag vet 😢
Själv fick jag 10 meter från havet, hade väl tur ;)

Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Tänk villatomt innanför ringmuren i visby ,hemfridszonen blev nog enbart inomhus i många fall där , då undanskymd tomt saknas helt för många
Det är dock inte naturen utan detaljplanerat område så där regleras allmänhetens tillgång till mark via PBL, alltså som allmän plats. D v s du har inte rätt att tälta i den minimala trädgården framför nåt kalkstenshus i Visby p g a det inte är en "hemfridszon". Det är kvartersmark så ägaren disponerar den.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är dock inte naturen utan detaljplanerat område så där regleras allmänhetens tillgång till mark via PBL, alltså som allmän plats. D v s du har inte rätt att tälta i den minimala trädgården framför nåt kalkstenshus i Visby p g a det inte är en "hemfridszon". Det är kvartersmark så ägaren disponerar den.
precis men du som husägare i visby kan inte heller stänga av gatan utanför pga att du vill ha hemfrid i din trädgård som är mindre än många 2 bilsgarage :)
vilket var syftet med paralellen.. inte att det skulle vara lämpligt att tälta där :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
precis men du som husägare i visby kan inte heller stänga av gatan utanför pga att du vill ha hemfrid i din trädgård som är mindre än många 2 bilsgarage :)
vilket var syftet med paralellen.. inte att det skulle vara lämpligt att tälta där :)
Jag kan nog för mycket om lagstiftningen för att se skönheten i din parallell... Att resonera i termer om allemansrätt inom detaljplanerat område blir bara fel eftersom det istället är PBL och detaljplanen som reglerar allmänhetens tillgång där. Ut i naturen med parallellerna!

• Haha
  • Gilla
  • Älska
SnyggPer och 4 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan nog för mycket om lagstiftningen för att se skönheten i din parallell... Att resonera i termer om allemansrätt inom detaljplanerat område blir bara fel eftersom det istället är PBL och detaljplanen som reglerar allmänhetens tillgång där. Ut i naturen med parallellerna!
syftet är att hemfridszon inte är så enkelt som följa gränsmarkeringar för hur mycket mark man äger eller hur långt man ser och alla dåliga paralleler folk dragit upp i tråden.

Och identiska hus på med lika stora tomter men där den ena har väg över gårdsplanen som fortsätter och strandtomt kan ge helt olika storlek på hemfridszon vilket folk verkar ha väldigt väldigt svårt att förstå..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Att du och TS störs av dem är oväsentligt. Detta rör en rättighetsfråga där allmänintresset väger mångfalt tyngre än individuella markägares uppfattningar. Det åligger ju er som fastighetsägare (och som fastighetsköpare) att förstå vad det innebär att äga en större fastighet. Alla som gått i skolan känner till allemansrätten, alla som regelbundet läst en lokaltidning har tagit del av diskussioner om allemansrätt, strandskydd och andra frågor rörande gränserna för det allmänna gentemot det privata.

Häromkring har fastighetsägare på dyra sjötomter (tomter om ca 1000–2000kvm för 4–6 miljoner) hamnat i hetluften varenda sommar då de byggt bryggor och uteplatser och satt bastutunnor vid sjön som de tvingats plocka bort då allmänhetens rätt att tillgå sjön har prioritet samt att dessa tomter likt i de flesta detaljplanerade sjönäraområden inte sträcker sig in i sjön utan slutar någon meter från vattenkanten. Detta är allmänt känt och det blir därför bara patetiskt när dessa fastighetsägare gråter i pressen och på sociala medier för att de har ju betalat så mycket för sitt hus så då borde man få förneka tillgång till de som vill besöka sjön men inte kan betala för privilegiet att bebo fastigheter som deras: ”det finns ju allmänna badplatser *snyft*.”

TS acceptera att du har fel i sak eller gör som föreslagits och starta en liten mysig fårfarm du kan hänga in. Det finns inte på kartan att du någonsin kommer kunna hävda 60kkvm som tomt och hemfridszon och detta är något du som fastighetsägare är skyldig att ha kunskap om. Du har inte rätt att förneka allmänheten dess rätt att tillträde till skog och mark helt enkelt.
Tackar som frågar;

Jo, jag har gått i skolan. Där fick jag lära mig att allemansrätten gav mig möjlighet att röra mig i marker ”utom hör- och synhåll” från bostadshusen.

Att detta motto under åren luckrats upp till dagens ”gå var du vill” är ett av problemen.

• Gilla
mcj och 8 till
  • Laddar…
@J Vos , det var ju precis det jag skrev, att man inte får sätta upp sådant i syfte att privatisera, allemansrätten gäller fortfarande. Och observera att vi pratar om område utanför hemfridszon där allemansrätten gäller nu, inte bostadsrättsföreningars innergårdar. När det gäller flerbostadshus är hemfridszonen mer begränsad än för enfamiljshus.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Få landsbygdsboende torde uppskatta instängslande av sex hektar mark.
Jag bor på landet och det förekommer instängsling som är betydligt större än 6 Ha. Finns folk som har skogsbeten på rätt stora arealer. (Antagligen enbart för att det ger pengar från EU). Det accepteras av lokalbefolkningen skulle jag säga, även om man som jägare givetvis kan vara lite irriterad på dessa stängsel, men inget större problem.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
syftet är att hemfridszon inte är så enkelt som följa gränsmarkeringar för hur mycket mark man äger eller hur långt man ser och alla dåliga paralleler folk dragit upp i tråden.

Och identiska hus på med lika stora tomter men där den ena har väg över gårdsplanen som fortsätter och strandtomt kan ge helt olika storlek på hemfridszon vilket folk verkar ha väldigt väldigt svårt att förstå..
Problemet är att hemfridszon inte finns definierat i lag. Så diskussionen kan pågå för evigt. Det är bara tycke och smak. På tok för mycket fokus läggs på detta, kanske för att Naturvårdsverkets och länsstyrelsernas byråkrater har snöat in på det. Helt i onödan.

Det som finns i lag är ett krav på att var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen (3 kap 1§ jordabalken). D v s stör inte om du inte behöver när du nyttjar allemansrätten och passerar förbi. Blir de boende störda är du för nära med svampkorgen, hunden eller tältet. Om du som boende stör dig på alla som passerar så får du istället justera ned din känslighet - alla kan ju inte alltid göra fel - eller leva med denna irritation. Eller kanske plantera en häck eller sätta upp stängsel/staket så att allmänheten inte irrar in för nära.

• Gilla
mcj och 1 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
I Gbg har någon rättslig instans(minns ej vilken) fastslagit att allemansrätten gäller för brf:s mark.
Inte generellt, utan bedöms från fall till fall. Och det har definitivt inget att göra med detta fall. Men med tanke på fastighetens storlek man man nog ha fog att hävda att hemfridszonen är betydligt mindre än fastigheten, särskilt som den tydligen har avstyckade fastigheter insprängda också.

Kanske Drottningholms Slott är en bra jämförelse? 🤔
Större yta än det som där är avskiljt av säkerhetsskäl torde inte denna fastighet kunna hävda.

När jag nu skrivit och läst det mesta I tråden så blir min reflektion.
Man måste se varje fastighet som unik och utgå från de förutsättningarna.
Vi hanterar det som klyschan "hur långt är ett snöre". Totalt omöjligt att svara på ts frågor utan kartbild, flygfoto, bilder, osv.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att säga att hela ytan inte kan klassas som hemfridszon.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.