P
ett rätt tydligt exempel som är stulen på nätet på hur det rätt ofta blir när det är vatten inblandat och husen ligger en bit ifrån sjön..

man äger marken ända ner i sjön men man har altså inte rätt till hemfrid vid stranden.

men många markägare i det här exemplet skulle ju försöka hävda allt som privat...
 
  • Illustration av en tomtplatsavgränsning vid sjö, med hemfridszon och fastighetsgräns markerade, inkluderar ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mcj och 4 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Men ts har väl inte någonstans hävdat att hen vill ”freda” alla 6 ha? Frågan gäller ju folk som går över uteplatsen, nära huset etc.
TS skriver ju det i första inlägget.

S stugan_i_skogen skrev:
Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt
 
H hhallen skrev:
Du bör nog överväga att tydligare markera vad som är din tomt (dvs hemfridszon). Hela fastigheten, 6 ha (60000 kvm) kan omöjligt räknas som hemfridszon, inte ens i ett öppet landskap. Om fastigheten är kvadratisk innebär det en sidlängd på 245 meter.

Självklart ska ingen gå över din uteplats. Det låter också befängt att sätta sig och fiska 20 meter från ert hus. Men om ni på ett tydligare sätt markerar var ni inte vill att folk ska uppehålla sig, kommer nog sådana avarter att upphöra - givet förstås att ni inte sätter dessa markeringar (staket, häckar eller vad som nu kan vara lämpligt) på orimligt långt avstånd från ert hus.
S stugan_i_skogen skrev:
Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:

Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).

Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.

Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?

Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.

Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
Vi har en liten före detta gård (6000 m2). Vi har inte många "inkräktare" men de svamp och bärplockare som ibland förirrar sig in på gårdsplanen /skogskanten blir uppmärksammade på detta genom våra två stora glada och människovänliga men skällande hundar. De drar sig ganska snart tillbaka in i skogen igen.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ett rätt tydligt exempel som är stulen på nätet på hur det rätt ofta blir när det är vatten inblandat och husen ligger en bit ifrån sjön..

man äger marken ända ner i sjön men man har altså inte rätt till hemfrid vid stranden.

men många markägare i det här exemplet skulle ju försöka hävda allt som privat...
Det är då man bygger ett komplementsbostadhus i nedre delen av tomten, precis vid tomtplatsavgränsningen. Sim salabim! För övrigt är det något märkligt att en mindre privat fastighet ska ingå i allemansrätten...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
6ha är definitivt inte en tomt. Där får ni inte fösa bort folk. Typ 0,5ha är nog i allmänhet rimligt att hävda som tomt och hemfridszon. Definitivt inte 6.
Så någons villatomt på 1500m2 skulle vara ok att tälta på då?
 
  • Gilla
anhal
  • Laddar…
0,5ha är 5000 kvadratmeter. 1500 kvadratmeter är klart under det jag tycker är rimligt.
 
S skogaliten skrev:
Menar du arealen ytenheter ute på havet och Östersjön samt de stora sjöarna, eller menar du att det skulle vara "fritt fiske" i Sveriges samtliga insjöar, åar, älvar, bäckar och dammar?

Från naturvårdsverkets hemsida:

"Även om fiske inte ingår i allemansrätten får du fiska fritt med spö och vissa andra handredskap längs kusterna och i våra fem största sjöar: Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. För fiske i andra vatten krävs fiskekort eller annat tillstånd."

Även t.ex. skärgården i Stockholm, Mälaren och Hjälmaren har en hel del restriktioner runt hur man får fiska och vilka delar som är enskilt vatten, vilket verkar gälla även för de andra stora sjöarna, och resten av Sveriges kuster, alltså utan fritt fiske, så egentligen så behöver man alltid kolla var man behöver fiskekort eller tillstånd från fiskerättsägaren.

Dessutom så gäller det fria fisket, där sådant finns, normalt endast handredskap och ett spö i taget, och trolling och en del andra tekniker är undantagna.

Sedan finns det dessutom en massa regler avseende vilka arter som får fiskas under olika tider på året, arter som inte alls får fiskas på vissa platser, minimistorlekar m.m.

Så även det fria fisket är inte särskilt fritt, även om havet kan sägas vara stort.
Jag har exakt samma uppfattning som du och du beskriver tydligt att stora delar av Sverige har fritt fiske.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är då man bygger ett komplementsbostadhus i nedre delen av tomten, precis vid tomtplatsavgränsningen. Sim salabim! För övrigt är det något märkligt att en mindre privat fastighet ska ingå i allemansrätten...
Nja, då hamnar ny byggnad inom strandskyddat område och kräver ny dispens, som ska bli godkänd. Fick söka det när vi byggde ut fritidshuset i riktning mot sjö, utifrån nuvarande regelverk.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du får ju klippa lite bättre bortom björkarna så tälten ligger bra😉
S stugan_i_skogen skrev:
Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:

Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).

Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.

Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?

Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.

Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
Jag har haft liknande problem och brukade fråga inkräktare som hävdade allemansrätt om dom hört talas om allemansskyldigheren. Dvs att inte störa vilket är innskrivet. Olika terräng avgör avståndet: öppet c75m, skymd sikt mindre. Olika kommuner rekommenderar även lite olika avstånd. Ang fiske fråga efter fiskekort!
 
  • Gilla
guac och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, då hamnar ny byggnad inom strandskyddat område och kräver ny dispens, som ska bli godkänd. Fick söka det när vi byggde ut fritidshuset i riktning mot sjö, utifrån nuvarande regelverk.
Nej, inte om ni har fått en tomtplatsavgränsning tidigare och bygger inom "gränsen".
 
B Bo Lindström1 skrev:
Jag har haft liknande problem och brukade fråga inkräktare som hävdade allemansrätt om dom hört talas om allemansskyldigheren. Dvs att inte störa vilket är innskrivet. Olika terräng avgör avståndet: öppet c75m, skymd sikt mindre. Olika kommuner rekommenderar även lite olika avstånd. Ang fiske fråga efter fiskekort!
Det finns inget som definierar att man stör om man är 75m från ett hus. Men det beror ju lite på vad man gör.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, inte om ni har fått en tomtplatsavgränsning tidigare och bygger inom "gränsen".
Inom vårt område, som är äldre, har jag inte sett något sådant för de fastigheter som finns här. Men ligger ju avsides och landsbygd.
 
Handritad skiss som visar avståndsregler för byggnader nära vatten, med markeringar för huvudbyggnad, komplementbyggnad och tomtplatsavgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade hoppats få bygga ett växthus lite närmare stranden på vår gräsmatta men det gick inte för sig enligt bifogad bild. (Har definerad hemfridszon ända ner till vattnet men närmast godkända avstånd är som synes 25m)
 
  • Gilla
  • Ledsen
mcj och 1 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Jag har exakt samma uppfattning som du och du beskriver tydligt att stora delar av Sverige har fritt fiske.
Vilket inte är relevant i denna tråd eftersom:

1) det handlar om en liten pöl helt och hållet på TS fastighet, inte någon av de ”fem stora” eller kusten

samt

2) fiske inte ingår i allemansrätten, oavsett hur fritt det är vid kusten eller de fem stora sjöarna
 
  • Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inom vårt område, som är äldre, har jag inte sett något sådant för de fastigheter som finns här. Men ligger ju avsides och landsbygd.
Det ansöker man om hos Länsstyrelsen/kommunen när du ansöker om strandskyddsdispens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.