68 665 läst ·
350 svar
69k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
S stugan_i_skogen skrev:Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:
Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).
Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.
Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?
Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.
Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
Staket, häck och skyltar gör att du expanderar din hemfridszon.
Har man inte det så kommer folk fortsätta vandra in på er tomt.
Om ni är snåla så sätt upp stängsel med eltråd. Det undviker de flesta människor att ta sig in i och speciellt försöka tälta.
Har man inte det så kommer folk fortsätta vandra in på er tomt.
Om ni är snåla så sätt upp stängsel med eltråd. Det undviker de flesta människor att ta sig in i och speciellt försöka tälta.
Sätter man upp skyltar som helt korrekt varnar för att elstängslet har spänning på t.ex. 5000 Volt så lär garanterat inte någon som inte har bra koll på elstängsel våga komma i närheten av det. Folk är vanligtvis livrädda för att röra ledningar med 220V så 5000V ger antagligen respekt.P Pappa1986 skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Om dom är vakna på kommunen bygglovsavdelning så är det ju meningen att dom ska neka dig det och flytta bort den så långt från stranden att du inte utökar din hemfridszon..Jonatan79 skrev:
och ibland blir det väl så att din hemfridszon är svag vid vattnet och även om du teoretiskt utökar din zon så kanske rätten kommer fram till att det fortfarande är syftet att stranden är tillgänglig för allmänheten . trots att du försökt privatisera i stranden.. Tänk villatomt innanför ringmuren i visby ,hemfridszonen blev nog enbart inomhus i många fall där , då undanskymd tomt saknas helt för många
Jag delar ditt problem. Jag har liksom du en fritidsfastighet som är relativt stor (1,5ha) och med vatten på ena sidan. Tomtplatsavgränsning saknas vilket ledar till eviga diskussioner med allmänheten.S stugan_i_skogen skrev:Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:
Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).
Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.
Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?
Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.
Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
De hävdar allemansrätt, medan jag de facto störs av dem. 🤷♂️
Allemansrätten skapades för att folk skulle kunna njuta av skog och mark. Inte gå på folks bakgårdar.
Om du begär en tomtplats avgränsning så lär det blir det säkerligen tydligt att du inte har rätt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Problemet är ju att man bara har rätt till hemfrid i sin hemfridszon och har man vatten så gäller ofta strandskyddet och allmänhetens rätt att röra sig enligt allemansrätten tyngre än markägarens rätt till privat strand.
Och att markägaren retar sig på det är inte automatiskt en störning en vad som krävs för att få nån dömd för hemfridsbrott som återigen bara gäller i hemfridszon
vägar och stränder mot vatten slår ofta hål / minskar hemfridszonen som då inte sammanfaller med hur mycket mark man äger..
gröna är all mark man äger men bara inom det röda har man rätt till hemfridszon. altså folk kan både gå förbi på vägen eller vara vid vattnet på nåns mark men man har inte gjort nåt fel utan har full rätt att gå cykla rida enligt allemansrättens regler
Att man är tjejtjurig och inte vill ha folk där är altså inte tillräckligt för att göra det till hemfridsbrott även om man råkar äga marken
Och att markägaren retar sig på det är inte automatiskt en störning en vad som krävs för att få nån dömd för hemfridsbrott som återigen bara gäller i hemfridszon
vägar och stränder mot vatten slår ofta hål / minskar hemfridszonen som då inte sammanfaller med hur mycket mark man äger..
gröna är all mark man äger men bara inom det röda har man rätt till hemfridszon. altså folk kan både gå förbi på vägen eller vara vid vattnet på nåns mark men man har inte gjort nåt fel utan har full rätt att gå cykla rida enligt allemansrättens regler
Att man är tjejtjurig och inte vill ha folk där är altså inte tillräckligt för att göra det till hemfridsbrott även om man råkar äga marken
Vet du hur stort 6 hektar är?Jonatan79 skrev:
Vad anser du är "mindre" som privat fastighet?
Anser du att typkoden ska ha någon betydelse i sammanhanget?
Vilken typ av mark anser du ska vara en del hemfridszonen?
Att du och TS störs av dem är oväsentligt. Detta rör en rättighetsfråga där allmänintresset väger mångfalt tyngre än individuella markägares uppfattningar. Det åligger ju er som fastighetsägare (och som fastighetsköpare) att förstå vad det innebär att äga en större fastighet. Alla som gått i skolan känner till allemansrätten, alla som regelbundet läst en lokaltidning har tagit del av diskussioner om allemansrätt, strandskydd och andra frågor rörande gränserna för det allmänna gentemot det privata.A anhal skrev:Jag delar ditt problem. Jag har liksom du en fritidsfastighet som är relativt stor (1,5ha) och med vatten på ena sidan. Tomtplatsavgränsning saknas vilket ledar till eviga diskussioner med allmänheten.
De hävdar allemansrätt, medan jag de facto störs av dem. 🤷♂️
Allemansrätten skapades för att folk skulle kunna njuta av skog och mark. Inte gå på folks bakgårdar.
Häromkring har fastighetsägare på dyra sjötomter (tomter om ca 1000–2000kvm för 4–6 miljoner) hamnat i hetluften varenda sommar då de byggt bryggor och uteplatser och satt bastutunnor vid sjön som de tvingats plocka bort då allmänhetens rätt att tillgå sjön har prioritet samt att dessa tomter likt i de flesta detaljplanerade sjönära områden inte sträcker sig in i sjön utan slutar någon meter från vattenkanten. Detta är allmänt känt och det blir därför bara patetiskt när dessa fastighetsägare gråter i pressen och på sociala medier för att de har ju betalat så mycket för sitt hus så då borde man få förneka tillgång till de som vill besöka sjön men inte kan betala för privilegiet att bebo fastigheter som deras: ”det finns ju allmänna badplatser *snyft*.”
TS acceptera att du har fel i sak eller gör som föreslagits och starta en liten mysig fårfarm du kan hänga in. Det finns inte på kartan att du någonsin kommer kunna hävda 60kkvm som tomt och hemfridszon och detta är något du som fastighetsägare är skyldig att ha kunskap om. Du har inte rätt att förneka allmänheten dess rätt att tillträda skog och mark helt enkelt.
Redigerat:
Det kommer inte på fråga, att någon skulle kunna få en tomtplatsavgränsning som är 6 hektar stor.Jonatan79 skrev:
Undantag skulle kunna vara en herrgård eller ett slott, där en historisk anlagd slottspark är så stor som uppåt sex hektar.
Vanliga herrgårdar har betydligt mindre parker än så, ett par hektar är vanligt.
Ingen som påstår det, men det går säkert att få tomtplatsavgränsning runt bostadshus ca 10-25 m från vatten.S skogaliten skrev:Det kommer inte på fråga, att någon skulle kunna få en tomtplatsavgränsning som är 6 hektar stor.
Undantag skulle kunna vara en herrgård eller ett slott, där en historisk anlagd slottspark är så stor som uppåt sex hektar.
Vanliga herrgårdar har betydligt mindre parker än så, ett par hektar är vanligt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Och många av dessa herrgårdar har inte hemfridszon över hela sin slotttspark utan det blir bara närmast bostadshuset återigen. i dom det väl bor nån alls..
Så många av dessa kan besökas utan att man kan dömmas för hemfridsbrott
Så många av dessa kan besökas utan att man kan dömmas för hemfridsbrott
Jag är djurbonde, med ca 20 hektar naturbetesmark stängslat med rovdjursavvisande elstängsel. Mycket intressant flora och en hel del intressanta fåglar finns det i markerna.P Pappa1986 skrev:
När jag stängslar så måste jag på det ena eller sättet skapa möjlighet för det "rörliga friluftslivet" att kunna gå in i och korsa mina betesmarker.
Att stängsla ut folk, utan att ha djurhållning, på en stor yta som är populär hos det rörliga friluftslivet, lär snabbt innebära ett tillsynsbesök från Länsstyrelsen, och ett föreläggande om att demontera stängslet eller skapa genomgångar för allmänhetens tillträde, och i värsta fall även viten.
Få landsbygdsboende torde uppskatta instängslande av sex hektar mark.
bara upp med en skylt.. "här fiskas det med fiskkort och fångst är 1500€/fisk Tältning 3500€/dygn samt min lilla 5åriga St. Bernard har rabies" visserligen ska skylta ha svenska engelska arbaiska swhaili dari krudisk