Man ser snarare klart och tydligt att fastighetsgränsen går några meter utanför tomtplatsavgränsningen, så det finns plats för allmänheten att gå ner till vattnet på fastigheten utanför tomtplatsavgränsningen för att bada och njuta av åtkomst till vatten.
 
  • Gilla
mcj och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild]
Här ser man klart och tydligt att fastighetsgränsen är tomtplatsavgränsningen, eller ja, hen verkar klippa gräset utanför fastighetsgränsen, så det är kanske inte helt rätt, men vanligt förekommande. Således är denna bild rätt missvisande.
/Workingclasshero
Titta en gång till. Tomtplatsavgränsning och fastighetsgräns pekar på olika linjer.
 
  • Gilla
mcj och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske vore rimligt om det gäller privata fastigheter, typ bostadsändamål. Låt oss säga fritidshus, och villor där folk bor. Inte skogsfastigheter eller dyl.
Fortfarande gäller att du måste lära dig att skilja på tomt och fastighet. En fastighet kan vara ganska många tusen kvadratmeter utan att vara vare sig skogsfastighet eller jordbruksfastighet. Och som vi då konstaterar här kan man inte hävda att hela fastigheten är en villatomt/hemfridszon trots att man gjort den trädgårdsliknande över hela ytan, utan istället blir det då i praktiken parkmark. 20-50 meter från huset,m beroende på förhållanden, är rimliga avgränsningar. Vägar, häckar, staket, skillnad på klippt/odlad/oklippt /skogbeväxt yta mm kan avgränsa och därmed minska eller öka hemfridszonen, men inte öka hur mycket som helst.
 
  • Gilla
mcj och 2 till
  • Laddar…
N NCT skrev:
Nej, men hur är det om det privata området/hemfridszonen funnits sedan 100 år innan strandskyddet infördes?
Gränsen går ju vid 1975.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Någon skrev att det var helt sjukt att man enligt Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten får använda någon annans grill.

Dit svar var att man inte får det.

Jag förstår inte riktigt vad du menar eller hur du tänker.

Anser du att en bostadsrättsförening inte får ställa upp grillar på innergården?

Eller anser du att människor som bor i en bostadsrättsförening inte får ha hemfrid på innergården. Alltså att utomstående har rätten att anordna grillfester på gården?

Ha gärna i åtanke att Naturvårdsverket inte kopplat synpunkten om användning av grill och gräsmatta till strandskydd när du svarar. Missförstod du kanske Naturvårdsverket och trodde du att det bara gäller strandskyddat område där bostadsrättsföreningen inte har rätt till att ha sina saker i fred?
Nu läser du det jag skriver som fan läser bibeln.

Allemansrätten gäller inte på en innergård. Domen gäller en fastighet där allmänheten har tillträde med hänsyn till allemansrätten. Det är alltså inte så att allemansrätten automatiskt gäller för att det är en BRF. Du får inte gå in på en innergård om du inte har ärende dit.

Exempel där allemansrätten faktiskt gäller är Gruvlyckan i Karlstad. (kolla gärna på Google Maps. Det är ett område med mycket skogskaraktär och med platser att umgås, GC-banor som skär genom området osv. Där är det alltså okej för vem som helst att leka på lekplatserna, ha utflykt, grilla osv.

Det har dock inget med trådens frågeställning att göra egentligen, då TS inte bor i en BRF.
 
  • Gilla
jenhul
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Titta en gång till. Tomtplatsavgränsning och fastighetsgräns pekar på olika linjer.
Om du läste och försökte förstå istället, så skulle du förstå vad jag menade.
/W
 
P Pappa1986 skrev:
På vilket sätt och vis måste du skapa möjlighet för friluftslivet att korsa dina marker? Det är väl bara för människor att beträda marken om man vill eller ej?
Men många väljer en annan väg om det är stängslat, speciellt om det finns kossor där.
Länsstyrelsen kräver att det ska finnas grindar eller stättor som det rörliga friluftslivet kan passera.

Jag tror inte att människor gärna försöker klättra över ett fem- eller sextrådigt elstängsel , med understa tråden på ca 25 cm och översta tråden på 135 cm, och med 5-7 tusen volt i trådarna och 20 joule (max) i stötarna.

I så fall så provar människan att ta i tråden en gång, men aldrig mera.

Det är enklare att gå genom en grind.

Det håller i varje fall (peppar-peppar, ta-i-trä) vargen, lodjuret och vildsvinen ute från hagarna, för det mesta även hjortarna.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Länsstyrelsen kräver att det ska finnas grindar eller stättor som det rörliga friluftslivet kan passera.

Jag tror inte att människor gärna försöker klättra över ett fem- eller sextrådigt elstängsel , med understa tråden på ca 25 cm och översta tråden på 135 cm, och med 5-7 tusen volt i trådarna och 20 joule (max) i stötarna.

I så fall så provar människan att ta i tråden en gång, men aldrig mera.

Det är enklare att gå genom en grind.

Det håller i varje fall (peppar-peppar, ta-i-trä) vargen, lodjuret och vildsvinen ute från hagarna, för det mesta även hjortarna.
Passager har vi i området förbi stängsel där det går djur på bete och där det finns stigar.
Du får en hjortbild på köpet
Hjord av hjortar springer över ett snötäckt fält omgiven av skog, med träd i bakgrunden under en mulen himmel.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
0,5ha är 5000 kvadratmeter. 1500 kvadratmeter är klart under det jag tycker är rimligt.
Ja, snubblade lite när jag skrev utan att tänka först.
 
S skogaliten skrev:
Länsstyrelsen kräver att det ska finnas grindar eller stättor som det rörliga friluftslivet kan passera.

Jag tror inte att människor gärna försöker klättra över ett fem- eller sextrådigt elstängsel , med understa tråden på ca 25 cm och översta tråden på 135 cm, och med 5-7 tusen volt i trådarna och 20 joule (max) i stötarna.

I så fall så provar människan att ta i tråden en gång, men aldrig mera.

Det är enklare att gå genom en grind.

Det håller i varje fall (peppar-peppar, ta-i-trä) vargen, lodjuret och vildsvinen ute från hagarna, för det mesta även hjortarna.
Och i 9 fall av 10 så finns det varken stöttor eller grindar för att kunna ta sig in i en hage mm.
 
sysmali
Vi har brygga på egen mark. Bryggan är 80 meter från huset och det är fri syn mot huset. Sommartid används bryggan av badgäster, vilket normalt inte stör oss.

Förutom, när de menar att jag stör när jag mekar/fixar med båten... Ja, man slutar aldrig att förvånas.

Dessutom är det tråkigt att vissa inte tar med sig sitt skräp.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
mcj och 5 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Vi har brygga på egen mark. Bryggan är 80 meter från huset och det är fri syn mot huset. Sommartid används bryggan av badgäster, vilket normalt inte stör oss.

Förutom, när de menar att jag stör när jag mekar/fixar med båten... Ja, man slutar aldrig att förvånas.

Dessutom är det tråkigt att vissa inte tar med sig sitt skräp.
Nej, man slutar aldrig att förvånas.

Har ni en tomtplatsavgränsning eller har ni frivilligt accepterat att dela med er av bryggan?
 
Hemfridszonen blir inte större av att det saknas en formell tomtplatsavgränsning.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Hemfridszonen blir inte större av att det saknas en formell tomtplatsavgränsning.
Den kan väl bli det eftersom hemfridszonen avgränsas av hur marken ser ut och detta kan påverkas av de åtgärder som markägaren vidtar eller inte vidtar. Men sitter man med en beslutad tomtplatsavgränsning så begränsas ens handlingsutrymme för vissa åtgärder inom denna ram.
 
Nej, hemfridszonen blir inte större av du får den att se större ut. Det är dock inte tillåtet att göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.