68 667 läst ·
350 svar
69k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
Man ser snarare klart och tydligt att fastighetsgränsen går några meter utanför tomtplatsavgränsningen, så det finns plats för allmänheten att gå ner till vattnet på fastigheten utanför tomtplatsavgränsningen för att bada och njuta av åtkomst till vatten.
Titta en gång till. Tomtplatsavgränsning och fastighetsgräns pekar på olika linjer.Workingclasshero skrev:
Fortfarande gäller att du måste lära dig att skilja på tomt och fastighet. En fastighet kan vara ganska många tusen kvadratmeter utan att vara vare sig skogsfastighet eller jordbruksfastighet. Och som vi då konstaterar här kan man inte hävda att hela fastigheten är en villatomt/hemfridszon trots att man gjort den trädgårdsliknande över hela ytan, utan istället blir det då i praktiken parkmark. 20-50 meter från huset,m beroende på förhållanden, är rimliga avgränsningar. Vägar, häckar, staket, skillnad på klippt/odlad/oklippt /skogbeväxt yta mm kan avgränsa och därmed minska eller öka hemfridszonen, men inte öka hur mycket som helst.Jonatan79 skrev:
Nu läser du det jag skriver som fan läser bibeln.J J Vos skrev:Någon skrev att det var helt sjukt att man enligt Naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten får använda någon annans grill.
Dit svar var att man inte får det.
Jag förstår inte riktigt vad du menar eller hur du tänker.
Anser du att en bostadsrättsförening inte får ställa upp grillar på innergården?
Eller anser du att människor som bor i en bostadsrättsförening inte får ha hemfrid på innergården. Alltså att utomstående har rätten att anordna grillfester på gården?
Ha gärna i åtanke att Naturvårdsverket inte kopplat synpunkten om användning av grill och gräsmatta till strandskydd när du svarar. Missförstod du kanske Naturvårdsverket och trodde du att det bara gäller strandskyddat område där bostadsrättsföreningen inte har rätt till att ha sina saker i fred?
Allemansrätten gäller inte på en innergård. Domen gäller en fastighet där allmänheten har tillträde med hänsyn till allemansrätten. Det är alltså inte så att allemansrätten automatiskt gäller för att det är en BRF. Du får inte gå in på en innergård om du inte har ärende dit.
Exempel där allemansrätten faktiskt gäller är Gruvlyckan i Karlstad. (kolla gärna på Google Maps. Det är ett område med mycket skogskaraktär och med platser att umgås, GC-banor som skär genom området osv. Där är det alltså okej för vem som helst att leka på lekplatserna, ha utflykt, grilla osv.
Det har dock inget med trådens frågeställning att göra egentligen, då TS inte bor i en BRF.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Länsstyrelsen kräver att det ska finnas grindar eller stättor som det rörliga friluftslivet kan passera.P Pappa1986 skrev:
Jag tror inte att människor gärna försöker klättra över ett fem- eller sextrådigt elstängsel , med understa tråden på ca 25 cm och översta tråden på 135 cm, och med 5-7 tusen volt i trådarna och 20 joule (max) i stötarna.
I så fall så provar människan att ta i tråden en gång, men aldrig mera.
Det är enklare att gå genom en grind.
Det håller i varje fall (peppar-peppar, ta-i-trä) vargen, lodjuret och vildsvinen ute från hagarna, för det mesta även hjortarna.
Passager har vi i området förbi stängsel där det går djur på bete och där det finns stigar.S skogaliten skrev:Länsstyrelsen kräver att det ska finnas grindar eller stättor som det rörliga friluftslivet kan passera.
Jag tror inte att människor gärna försöker klättra över ett fem- eller sextrådigt elstängsel , med understa tråden på ca 25 cm och översta tråden på 135 cm, och med 5-7 tusen volt i trådarna och 20 joule (max) i stötarna.
I så fall så provar människan att ta i tråden en gång, men aldrig mera.
Det är enklare att gå genom en grind.
Det håller i varje fall (peppar-peppar, ta-i-trä) vargen, lodjuret och vildsvinen ute från hagarna, för det mesta även hjortarna.
Du får en hjortbild på köpet
Och i 9 fall av 10 så finns det varken stöttor eller grindar för att kunna ta sig in i en hage mm.S skogaliten skrev:Länsstyrelsen kräver att det ska finnas grindar eller stättor som det rörliga friluftslivet kan passera.
Jag tror inte att människor gärna försöker klättra över ett fem- eller sextrådigt elstängsel , med understa tråden på ca 25 cm och översta tråden på 135 cm, och med 5-7 tusen volt i trådarna och 20 joule (max) i stötarna.
I så fall så provar människan att ta i tråden en gång, men aldrig mera.
Det är enklare att gå genom en grind.
Det håller i varje fall (peppar-peppar, ta-i-trä) vargen, lodjuret och vildsvinen ute från hagarna, för det mesta även hjortarna.
Vi har brygga på egen mark. Bryggan är 80 meter från huset och det är fri syn mot huset. Sommartid används bryggan av badgäster, vilket normalt inte stör oss.
Förutom, när de menar att jag stör när jag mekar/fixar med båten... Ja, man slutar aldrig att förvånas.
Dessutom är det tråkigt att vissa inte tar med sig sitt skräp.
Förutom, när de menar att jag stör när jag mekar/fixar med båten... Ja, man slutar aldrig att förvånas.
Dessutom är det tråkigt att vissa inte tar med sig sitt skräp.
Nej, man slutar aldrig att förvånas.sysmali skrev:
Vi har brygga på egen mark. Bryggan är 80 meter från huset och det är fri syn mot huset. Sommartid används bryggan av badgäster, vilket normalt inte stör oss.
Förutom, när de menar att jag stör när jag mekar/fixar med båten... Ja, man slutar aldrig att förvånas.
Dessutom är det tråkigt att vissa inte tar med sig sitt skräp.
Har ni en tomtplatsavgränsning eller har ni frivilligt accepterat att dela med er av bryggan?
Hemfridszonen blir inte större av att det saknas en formell tomtplatsavgränsning.
Den kan väl bli det eftersom hemfridszonen avgränsas av hur marken ser ut och detta kan påverkas av de åtgärder som markägaren vidtar eller inte vidtar. Men sitter man med en beslutad tomtplatsavgränsning så begränsas ens handlingsutrymme för vissa åtgärder inom denna ram.D Daniel 109 skrev:
Nej, hemfridszonen blir inte större av du får den att se större ut. Det är dock inte tillåtet att göra så.