68 667 läst ·
350 svar
69k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
Långt gående på vilket sätt?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 627 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 627 inlägg
dom flesta av ändringarna tog väl egentligen sikte på skydd av jordbruk med minkfarm på gården och liknande verksamheter där man tidigare kunde komma undan hemfridsbrott för man stod på gårdsplanen närmast företagets byggnader och demonstrerade och skrämde skiten ur familjen som bodde på gården. men utanför hemfridszonen så hemfridsbrott gick inte att dömma dom för, dom har fått ett bättre skydd
Skillnaden för villa eller sommarstuga är egentligen ingen alls
Och nej har man 6 hektar mark runt sin sommarstuga så kommer inte hela bli hemfridszon inte ens slott och herrgårdar brukar lyckas med att hålla folk borta med bara hemfridsbrott varken före eller efter ändringarna som gjordes nu senast
Skillnaden för villa eller sommarstuga är egentligen ingen alls
Och nej har man 6 hektar mark runt sin sommarstuga så kommer inte hela bli hemfridszon inte ens slott och herrgårdar brukar lyckas med att hålla folk borta med bara hemfridsbrott varken före eller efter ändringarna som gjordes nu senast
Okej, då förstår jag.
Usch. vad jobbigt! Har samma problem där jag har sommarstuga med. Allmänheten har till och med grillat i min grill och suttit i mina utemöbler. Helt sjukt!S stugan_i_skogen skrev:Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:
Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).
Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.
Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?
Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.
Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 627 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 627 inlägg
Det man måste förstå är att rätten till hemfrid i sin hemfridszon inte är samma sak som hur mycket mark man äger och vart ens tomtrör sitter...Christoffer SZ skrev:
Hemfridszonen är ett område närmast bostadshuset som vattendrag sjöar och vägar och till och med stigar kan göra ett hål i och begränsa rätten till hemfrid ytterligare. altså man bestämmer inte själv vad som är hemfridszon och att bära ned trädgårdsmöbler till strandkanten gör oftast inte hemfridszonen större utan skapar bara med osäkerhet och folk gör som dom själva vill..
Det finns såklart stollar i båda läger.. folk som går över altanen eller precis nedanför och i den andra ytterligheten folk som köper strandnära fastighet och får för sig att allt inom 300 meter är privat och sprider ut trädgårdsmöbler och privat skyltar och blomkrukor och tror att man då kan hålla andra borta... vems mark det är kvittar fullständigt... det är om det är inom hemfridszon som spelar roll.. Jag får vara på din privatägda mark hur som helst så länge jag inte kommer in i din hemfridszon , då först har har du nån rättighet till hemfrid.
Nu skrev inte Christoffer SZ något om avstånd osv.
Så det kan ju även ha varit grillen och utemöbler 5-10 meter från huset, och då är det ju idioterna i den ände av skalan som han råkat ut för.
För det är precis som skriver, det finns stollar av bägge slagen.
Så det kan ju även ha varit grillen och utemöbler 5-10 meter från huset, och då är det ju idioterna i den ände av skalan som han råkat ut för.
För det är precis som skriver, det finns stollar av bägge slagen.
Det största problemet tycker jag är att just "tomt" inte är precis definierat utan get utrymme för tolkningar.P polaris78 skrev:Det man måste förstå är att rätten till hemfrid i sin hemfridszon inte är samma sak som hur mycket mark man äger och vart ens tomtrör sitter...
Hemfridszonen är ett område närmast bostadshuset som vattendrag sjöar och vägar och till och med stigar kan göra ett hål i och begränsa rätten till hemfrid ytterligare. altså man bestämmer inte själv vad som är hemfridszon och att bära ned trädgårdsmöbler till strandkanten gör oftast inte hemfridszonen större utan skapar bara med osäkerhet och folk gör som dom själva vill..
Det finns såklart stollar i båda läger.. folk som går över altanen eller precis nedanför och i den andra ytterligheten folk som köper strandnära fastighet och får för sig att allt inom 300 meter är privat och sprider ut trädgårdsmöbler och privat skyltar och blomkrukor och tror att man då kan hålla andra borta... vems mark det är kvittar fullständigt... det är om det är inom hemfridszon som spelar roll.. Jag får vara på din privatägda mark hur som helst så länge jag inte kommer in i din hemfridszon , då först har har du nån rättighet till hemfrid.
Till skillnad från fastighetsgränser som är mycket "exakt" utmätta.
Vidare står det klart och tydligt att allmänheten får beträda privat mark utan att störa och förstöra. Dvs en högst godtycklig skrivelse. I mitt fall störs jag av när allmänheten äter mina planterade hallonbuskar och grillar på min grill. Så enligt den definitionen får de ändå inte vara där. Men tyvärr kan jag inte göra något när jag inte är där.
Du får ta in grillen 😂. Skojar bara. Av nyfikenhet, vart står grillen i förhållande till huset? Vi har ett planterat hallonland som garanterat faller under allemansrätten, men än så länge har bärplockare hållit sig undan från dem.Christoffer SZ skrev:
Det största problemet tycker jag är att just "tomt" inte är precis definierat utan get utrymme för tolkningar.
Till skillnad från fastighetsgränser som är mycket "exakt" utmätta.
Vidare står det klart och tydligt att allmänheten får beträda privat mark utan att störa och förstöra. Dvs en högst godtycklig skrivelse. I mitt fall störs jag av när allmänheten äter mina planterade hallonbuskar och grillar på min grill. Så enligt den definitionen får de ändå inte vara där. Men tyvärr kan jag inte göra något när jag inte är där.![]()
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Allemansrätten tillåter väl inte "plockning av bär på planterad buske" även om man får beträda området den står på? Plockning är väl bara "bär på mark", om jag minns rätt?
Det är kanske inte så lätt för de flesta att se om en hallonbuske är planterad av någon.
Men står den nära huset så antar nog de flesta att den hör till huset, och det är OK att plocka hallon där.
Ja sen har vi ju stollarna också, men är de verkligen så många?
Men står den nära huset så antar nog de flesta att den hör till huset, och det är OK att plocka hallon där.
Ja sen har vi ju stollarna också, men är de verkligen så många?
Grillen, ca 20m från huvudbyggnaden men 2m från vår sjöstuga/bastu som står 1m från vattnet.-4774 skrev:
Bara klippt gräsmatta mellan husen och helt fri sikt. Hallonbuskarna är invid väggen på huvudhuset.
Sjöstugan är äldre än huvudhuset och har stått där i över 100år.