D Dilato skrev:
Nej.
Att några vatten runt Göteborg och Stockholm och någon å här och där tillåter fiske för ungdom är oerhört långt ifrån
kollade du verkligen på länken var det var tillåtet?
https://www.ifiske.se/fiska-i-jamtlands-lan.htm

K kortis skrev:
Ex [länk]
[länk]
du kan völ kolla hur det är runt där du bor här är det så och på väldigt många ställen
Jag äger själv en en lantbruksfastighet, till vilken det hör två sjöar och en å.

Det av oss ägda vattenområdena är enskilt vatten enligt Lantmäteriets fiskerättsutredning.
En halvan av den ena sjön är samfällt vatten mellan "min" by, och grannbyn. Ån delar vi med en granne.

Det finns ingen tillgång till fiske för allmänheten vare sig för ungdomar eller äldre i de här sjöarna eller ån.
Jag brukar låta den som frågar, fiska på vårt enskilda vatten under ordnade former, men de delar av sjö och å, som jag delar ägandet med andra kan jag inte upplåta. De andra skulle bli vansinnigt arga på mig i så fall.

Nära oss, i ett annat sjösystem, finns ett fiskevårdsområde som säljer fiskekort, som heller inte har fritt (gratis) fiske för ungdomar, men ungdomar får betala mindre än halva priset för fiskekorten.
Men fiskekorten gäller inte för hela sjön, eller samtliga arter...

Fastboende i området får betala en mycket låg avgift för årskort.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
kollade du verkligen på länken var det var tillåtet?
[länk]
Sverige är väldigt mycket större än Jämtlands län.

Jämtland är dessutom en turistdestination för fiske. Så då skapar fiskekortsområdena regler som gör att turistfamiljer gärna kommer.
T.ex. genom billiga/gratis fiske för ungdom.

Jag brukar åka till en specifik del av Jämtland för att fiska en gång om året. Där fiskar jag, med markägarens tillstånd, på enskilt vatten.

Har du verkligen gått igenom reglerna för vartenda ett av fiskekortsområdena på sidan?

Jag klickade slumpmässigt på ett tiotal av dem, och flera hade någon regel som gjorde det "billigt" för ungdom att fiska.

Typ "gratis fiske för ungdom upp till 16 år om medföljande vuxen har fiskekort", eller "ungdom upp till 16 fiskar på vuxens fångstkvot enligt fiskekort". Andra exempel såg jag också på särskilda regler för unga.

Några fiskevatten saknade särskilda regler för unga. Så där behöver även unga köpa ett fiskekort...

Och så var det alla de där sjöarna och vattendragen som INTE ingår i några fiskekortsområden.
Dessa vatten får fortfarande ingen fiska i, utan markägares tillstånd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag bor i en helt annan del av Sverige. Här är det fritt fiske för ungdomar i alla sjöar runtomkring. Det är definitivt inte ovanligt.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag äger själv en en lantbruksfastighet, till vilken det hör två sjöar och en å.

Det av oss ägda vattenområdena är enskilt vatten enligt Lantmäteriets fiskerättsutredning.
En halvan av den ena sjön är samfällt vatten mellan "min" by, och grannbyn. Ån delar vi med en granne.

Det finns ingen tillgång till fiske för allmänheten vare sig för ungdomar eller äldre i de här sjöarna eller ån.
Jag brukar låta den som frågar, fiska på vårt enskilda vatten under ordnade former, men de delar av sjö och å, som jag delar ägandet med andra kan jag inte upplåta. De andra skulle bli vansinnigt arga på mig i så fall.

Nära oss, i ett annat sjösystem, finns ett fiskevårdsområde som säljer fiskekort, som heller inte har fritt (gratis) fiske för ungdomar, men ungdomar får betala mindre än halva priset för fiskekorten.
Men fiskekorten gäller inte för hela sjön, eller samtliga arter...

Fastboende i området får betala en mycket låg avgift för årskort.
jag skrev i de flesta inte i alla

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Inte överallt men det finn definitivt
[länk]
När man använder den där söktjänsten, så man upp alla fiskekortsområden i t.ex. Jämtland, Västergötland eller var det nu är.

Man måste noga kolla varje tänkt vatten och vilka regler som gäller.

Påfallande ofta så krävs att ungdomens fiske sker i sällskap med en vuxen fiskekortsinnehavare, för att vara tillåtet.
Ibland kan åldern när fiskekort krävs vara så lågt som 11 år.

Det är alltså sällan det handlar om "fritt fiske", utan det handlar om en rabatt för unga, där priset blir noll, om man har sällskap med vuxen som har fiskekort.

En person som är under ung, under den ålder där priset blir noll, som fiskar utan vuxet sällskap (med fiskekort), behöver betala fiskekort för att få fiska...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
När man använder den där söktjänsten, så man upp alla fiskekortsområden i t.ex. Jämtland, Västergötland eller var det nu är.

Man måste noga kolla varje tänkt vatten och vilka regler som gäller.

Påfallande ofta så krävs att ungdomens fiske sker i sällskap med en vuxen fiskekortsinnehavare, för att vara tillåtet.
Ibland kan åldern när fiskekort krävs vara så lågt som 11 år.

Det är alltså sällan det handlar om "fritt fiske", utan det handlar om en rabatt för unga, där priset blir noll, om man har sällskap med vuxen som har fiskekort.

En person som är under ung, under den ålder där priset blir noll, som fiskar utan vuxet sällskap (med fiskekort), behöver betala fiskekort för att få fiska...
nu blev det larvigt

D Daniel 109 skrev:
Jag bor i en helt annan del av Sverige. Här är det fritt fiske för ungdomar i alla sjöar runtomkring. Det är definitivt inte ovanligt.
Intressant, så alla sjöar och åar, enskilt vatten, samfällt vatten, har gått ihop, och definierat allt fiske som gratis och allmänt tillgängligt?

Vilket län handlar det om?

Jag reser runt en del i Sverige och fiskar, och har inte stött på en sådan ordning någonstans där jag varit.

Det fria handredskapsfisket längs kusterna och de fem största insjöarna är liksom en annan sak, än att ungdomar inte behöver lösa fiskekort där fiskekort annars krävs för vuxna.

Men jag har ju inte varit överallt.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Typ så ja. Det är ett fiskevårdsområde som omfattar flera sjöar 4st jag vet på rak arm. Dessa har olika ägare och fiskerättsinnehavare. Men ett gemensamt fiskekort för vuxna och fritt för fiske med handredskap upp till 15.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Typ så ja. Det är ett fiskevårdsområde som omfattar flera sjöar 4st jag vet på rak arm. Dessa har olika ägare och fiskerättsinnehavare. Men ett gemensamt fiskekort för vuxna och fritt för fiske med handredskap upp till 15.
Ja, visst, så kan det vara.

Men Sverige har ju väldigt många sjöar.

En del av sjöarna förvaltas som fiskevårdsområden där man säljer fiskekort. Några (skogs-)bolag eller andra ägare av enskilda vatten säljer också fiskekort.Det finns samebyar som säljer fiskekort.

Men oerhört många sjöar ingår inte i fiskevårdsområden eller har ägare som säljer fiskekort. Där kan man inte fiska.

Om nu ägarna till fyra sjöar i din närhet gått ihop, och skapat ett fiskevårdsområde, vilket ju är trevligt för fiskeintresserade, så finns det säkert ytterligare ett antal sjöar inte alltför långt från dig, som inte är till tillgängliga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du skulle ju kunna konkretisera det med lite detaljfakta, typ vilka sjöar/fiskevårdsområde du menar.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nej.

Även om fiske inte ingår i allemansrätten får du fiska fritt med spö och vissa andra handredskap längs kusterna och i våra fem största sjöar: Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön. För fiske i andra vatten krävs fiskekort eller annat tillstånd.

• Gilla
Christoffer SZ och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Maijckel skrev:
Begreppet "hemfridszon" utökades år 2022 genom en ändring i brottsbalken 4 kap. 6 §, vilket verkar gått många förbi.
Nej.
Det är bara att läsa förarbeten och propositionen:
"Någon skillnad i sak i förhållande till vad som gäller sedan tidigare är inte avsedd."

https://lagen.nu/prop/2021/22:194#kommentar-1962:700/K4P6

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det är bara att läsa förarbeten och propositionen:
"Någon skillnad i sak i förhållande till vad som gäller sedan tidigare är inte avsedd."

[länk]
Det som utökades var väl platser där man kan dömas för olaga intrång? Platserna för hemfridsbrott var redan långtgående enligt äldre lagstiftning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.