Naturvårdsverket skriver så här:
Textutdrag från Naturvårdsverket om hemfrid och plockning av bär i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
4774
Christoffer SZ Christoffer SZ skrev:
Grillen, ca 20m från huvudbyggnaden men 2m från vår sjöstuga/bastu som står 1m från vattnet.-
Bara klippt gräsmatta mellan husen och helt fri sikt. Hallonbuskarna är invid väggen på huvudhuset.
Sjöstugan är äldre än huvudhuset och har stått där i över 100år.
Då kommer väl strandskyddet in + allemansrätten om grillen står nere vid vattnet? Även fast det är fullt synbart för er. Vad gäller hallonen så har du lite väl skumma grannar..

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är kanske inte så lätt för de flesta att se om en hallonbuske är planterad av någon.
Men står den nära huset så antar nog de flesta att den hör till huset, och det är OK att plocka hallon där.
Står hallonbusken nära huset kan man utgå från att det INTE är ok

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
4774
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej planteringar som t ex hallonland får inte beträdas. Brottsbalken stoppar det. Vildhallon i naturen går bra att färdas förbi och plocka.
Oavsett vart jag på en 5ha fastighet har planterat hallonlandet?

• Gilla
gunnar.malmstrom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grillen, ca 20m från huvudbyggnaden men 2m från vår sjöstuga/bastu som står 1m från vattnet.-
Bara klippt gräsmatta mellan husen och helt fri sikt. Hallonbuskarna är invid väggen på huvudhuset.
Sjöstugan är äldre än huvudhuset och har stått där i över 100år.
Det där känns som ett typiskt exempel när tomtplatsen kan anses sträcka ner till vattnet, dvs strandskyddet är hävt.
Ett hus skulle idag knappast fått bygglov typ 25 meter från stranden där (om det inte är granntomter med hus riktigt nära stranden, så chansen för undantag från strandskydd kunnat medges pga av att strandskyddet redan är brutet i den strandremsan).

Hade huset istället legat 50 meter ifrån, så hade det blivit mycket större risk att man/någon inte ansett att tomtplatsen går ner till vattnet.

Men inget vet man säkert förrän länsstyrelsen har sagt sitt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
4774 4774 skrev:
Så länge det är en plantering så är den fredad från att färdas över. Odlade bär tillhör ju fastighetsägaren och omfattas inte av allemansrätten.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Eller om det tydligt syns att det är planterade hallon, t.ex. står i rader med stöd.
Men känns som vi nu letar ytterligheter i vad som hänt eller "skulle" kunna hända.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Då kommer väl strandskyddet in + allemansrätten om grillen står nere vid vattnet? Även fast det är fullt synbart för er. Vad gäller hallonen så har du lite väl skumma grannar..
Har inga grannar direkt utan de som kommer kommer med båt. :(

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
4774
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så länge det är en plantering så är den fredad från att färdas över.
Ok, tack för svar.

• Gilla
Christoffer SZ
  • Laddar…
4774
Har inga grannar direkt utan de som kommer kommer med båt. :(
Bor du på en ö?

• Gilla
Christoffer SZ
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Svar ja.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Mikael_L
4774 4774 skrev:
Ja egentligen.
En bonde kan ha 100 ha med planterat säd, ingen får förstöra hans odling, eller stjäla av den, med allemansrätten eller någon annan rätt i ryggen.

Det man planterat är tryggat, men folk får ju förstås röra sig kring det planterade så länge de inte förstör något, eller att det ligger inom typ tomtplatsavgränsningen.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Javisst, ett hallonland eller potatisland omfattas lika lite av allemansrätten som en åker med morötter eller majs.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
4774
A AndersS skrev:
Eller om det tydligt syns att det är planterade hallon, t.ex. står i rader med stöd.
Men känns som vi nu letar ytterligheter i vad som hänt eller "skulle" kunna hända.
Bara ren nyfikenhet för min egna skull. Förlåt Ts. Har inget med ytterligheter att göra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där känns som ett typiskt exempel när tomtplatsen kan anses sträcka ner till vattnet, dvs strandskyddet är hävt.
Ett hus skulle idag knappast fått bygglov typ 25 meter från stranden där (om det inte är granntomter med hus riktigt nära stranden, så chansen för undantag från strandskydd kunnat medges pga av att strandskyddet redan är brutet i den strandremsan).

Hade huset istället legat 50 meter ifrån, så hade det blivit mycket större risk att man/någon inte ansett att tomtplatsen går ner till vattnet.

Men inget vet man säkert förrän länsstyrelsen har sagt sitt.
Jag tänker mest på dem som gör detta. Att de ens vill tränga sig på så nära ett hus bara för att de kanske får det enl allemansrätten? Ibland tror jag att de tror att det är något cafe eller nåt. Skulle inte kännas bra om jag själv var ute och paddlade att vara så nära en byggnad, när det finns ca 24000 andra öar i Stockholms skärgård, där majoriteten inte ens är bebyggda.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.