68 665 läst ·
350 svar
69k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
Då kommer väl strandskyddet in + allemansrätten om grillen står nere vid vattnet? Även fast det är fullt synbart för er. Vad gäller hallonen så har du lite väl skumma grannar..Christoffer SZ skrev:
Det där känns som ett typiskt exempel när tomtplatsen kan anses sträcka ner till vattnet, dvs strandskyddet är hävt.Christoffer SZ skrev:
Ett hus skulle idag knappast fått bygglov typ 25 meter från stranden där (om det inte är granntomter med hus riktigt nära stranden, så chansen för undantag från strandskydd kunnat medges pga av att strandskyddet redan är brutet i den strandremsan).
Hade huset istället legat 50 meter ifrån, så hade det blivit mycket större risk att man/någon inte ansett att tomtplatsen går ner till vattnet.
Men inget vet man säkert förrän länsstyrelsen har sagt sitt.
Ja egentligen.4774 skrev:
En bonde kan ha 100 ha med planterat säd, ingen får förstöra hans odling, eller stjäla av den, med allemansrätten eller någon annan rätt i ryggen.
Det man planterat är tryggat, men folk får ju förstås röra sig kring det planterade så länge de inte förstör något, eller att det ligger inom typ tomtplatsavgränsningen.
Jag tänker mest på dem som gör detta. Att de ens vill tränga sig på så nära ett hus bara för att de kanske får det enl allemansrätten? Ibland tror jag att de tror att det är något cafe eller nåt. Skulle inte kännas bra om jag själv var ute och paddlade att vara så nära en byggnad, när det finns ca 24000 andra öar i Stockholms skärgård, där majoriteten inte ens är bebyggda.Mikael_L skrev:
Det där känns som ett typiskt exempel när tomtplatsen kan anses sträcka ner till vattnet, dvs strandskyddet är hävt.
Ett hus skulle idag knappast fått bygglov typ 25 meter från stranden där (om det inte är granntomter med hus riktigt nära stranden, så chansen för undantag från strandskydd kunnat medges pga av att strandskyddet redan är brutet i den strandremsan).
Hade huset istället legat 50 meter ifrån, så hade det blivit mycket större risk att man/någon inte ansett att tomtplatsen går ner till vattnet.
Men inget vet man säkert förrän länsstyrelsen har sagt sitt.