S skogaliten skrev:
Fiske är aldrig OK utan fiskerätt.

Fiske ingår INTE i allemansrätten.

Förutom vad som gäller för de stora sjöarna, eller längs kusterna där viss rätt att fiska finns, så behöver man alltid endera ha fiskerätt som tillhör fastigheten, ha tillstånd från markägaren/fiskevattenägaren, eller någon form av för vattnet giltigt fiskekort.

Olovligt fiske gör folk väldigt sura och griniga.
Nja! Det är i de flesta vatten och fiskevårdsområdena fritt mete upp till 16 år. vet inte om det är allmänt jag har för mig att det var så förr i tiden men men.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nja! Det är i de flesta vatten och fiskevårdsområdena fritt mete upp till 16 år. vet inte om det är allmänt jag har för mig att det var så förr i tiden men men.
Falskt.
 
D Dilato skrev:
Falskt.
Faktist inte
 
K kortis skrev:
Faktist inte
Källa?
 
K kortis skrev:
Nja! Det är i de flesta vatten och fiskevårdsområdena fritt mete upp till 16 år. vet inte om det är allmänt jag har för mig att det var så förr i tiden men men.
Helt och hållet fel.

Måste vara något slags vandringssägen.

Det existerar säkert fiskevatten som ger rätt för unga upp till 16 år att fiska utan fiskekort, men det betyder inte att alla under 16 år får meta i alla vatten, såväl enskilda som fiskekortsvatten, i hela Sverige.

Var har du fått uppgiften ifrån?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
S skogaliten skrev:
Helt och hållet fel.

Måste vara något slags vandringssägen.

Det existerar säkert fiskevatten som ger rätt för unga upp till 16 år att fiska utan fiskekort, men det betyder inte att alla under 16 år får meta i alla vatten, såväl enskilda som fiskekortsvatten, i hela Sverige.

Var har du fått uppgiften ifrån?
Ex https://www.sportfiskarna.se/Ungdom/Gratis-fiske-för-unga
https://www.ifiske.se/index.php/fiskevatten/sweden#results
du kan völ kolla hur det är runt där du bor här är det så och på väldigt många ställen
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Inte överallt men det finn definitivt
[länk]
som jag skrev. inte överallt men på väldigt många ställen. och så kanske inte alla ställen står där
 
D Dilato skrev:
Källa?
dög det
 
S skogaliten skrev:
Helt och hållet fel.

Måste vara något slags vandringssägen.

Det existerar säkert fiskevatten som ger rätt för unga upp till 16 år att fiska utan fiskekort, men det betyder inte att alla under 16 år får meta i alla vatten, såväl enskilda som fiskekortsvatten, i hela Sverige.

Var har du fått uppgiften ifrån?
dög det?
 
K kortis skrev:
Jag skriver inte att det fritt för barn under 16 år överallt men i de flesta sjöar och fiskevårdsområdena eller rättade sagt mete med reven fastsatt i toppen på spöt. du får väl kolla själv vilka. det är för att intressera ungdomar för fiske
Du sprider helt felaktiga uppgifter, utan källhänvisning som om det vore en sanning.

Det existerar helt enkelt inte något "de flesta vatten".

Och absolut ingen generell rätt för ungdomar att "meta".

Det finns otaliga sjöar som är enskilt vatten, eller samfällt vatten mellan flera fastighetsägare, där det inte finns någon fiskerätt alls, för andra än de som enligt ägande av fiskevattnet har fiskerätt.

Det går alltså inte att köpa några fiskekort, det enda som är möjligt är att fråga samtliga fiskerättsinnehavare för sjön/delen av sjön om lov att fiska. För ett samfällt vatten (alltså med många delägare), så måste dessutom samtliga fiskerättsinnehavare ge tillstånd, så det är rätt knöligt att få lov att fiska i sådana vatten.

Det finns också otaliga vatten, som man kan köpa fiskekort till, fiskevårdsområde eller ej. Men dessa vatten kan ha en mängd olika regler, för vilka som måste köpa fiskekort eller ej, och vilka regler som gäller avseende redskap, och hur fångster ska hanteras.

Inte får en ungdom självklart meta på ett flugfiskeområde i ett ädelfiskvatten. Det kan teoretiskt vara så, men är långt ifrån sannolikt.

Det är inte underligt, att det uppstår märkliga situationer, när man går efter vandringssägner runt fiskerätt.
 
  • Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
dög det
Nej.
Att några vatten runt Göteborg och Stockholm och någon å här och där tillåter fiske för ungdom är oerhört långt ifrån
K kortis skrev:
i de flesta vatten och fiskevårdsområdena fritt mete upp till 16 år.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ex [länk]
[länk]
du kan völ kolla hur det är runt där du bor här är det så och på väldigt många ställen
Men herregud.

Ifiske är fantastiskt bra tjänst när man söker efter ett fiskevatten där man kan köpa fiskekort, eller där det "fria fiske med handredskap" gäller, eller kanske där unga får fiska utan att betala.

Men en mycket stor del, för att inte säga den största delen av Sveriges sjöar och vattendrag är olika sorters enskilda vatten där det inte finns fiskekort att köpa, och ingen, vare sig ung eller gammal får fiska utan fiskerättsägares uttalade tillstånd.

Så sidan du länkar till, pekar ut ett antal platser där det finns regler om ungas rätt att fiska utan att betala.

Men det återstår otaliga sjöar och där de inte får fiska.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men herregud.

Ifiske är fantastiskt bra tjänst när man söker efter ett fiskevatten där man kan köpa fiskekort, eller där det "fria fiske med handredskap" gäller, eller kanske där unga får fiska utan att betala.

Men en mycket stor del, för att inte säga den största delen av Sveriges sjöar och vattendrag är olika sorters enskilda vatten där det inte finns fiskekort att köpa, och ingen, vare sig ung eller gammal får fiska utan fiskerättsägares uttalade tillstånd.

Så sidan du länkar till, pekar ut ett antal platser där det finns regler om ungas rätt att fiska utan att betala.

Men det återstår otaliga sjöar och där de inte får fiska.
eller där de får fiska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.