68 667 läst ·
350 svar
69k läst
350 svar
Allemansrätt? Hemfridszon?
Så länge man inte gör det på ett sätt som medför att det ger intryck av att vara hemfridszon så är det mesta helt okej.
Precis, "så är det mesta helt okej" men i trådarna dras alltid ytterligheter upp som något generellt.😉D Daniel 109 skrev:
Tråden är i princip avklarad efter de första inläggen där det anges att det avser 6 ha och hanterad som "villaträdgård", så generellt kommer den fastigheten aldrig att kunna definieras som hemfridzon.
Från första inlägg med frågan om hemfridzon.
"Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk)"
Redigerat:
Nja, väldigt ofta i de här sammanhangen handlar det om häckväxter och planteringar, klippt gräs mm. Sådant är inte okej.
Vi ska ju säga att det handlar om strandskyddets lagstiftning. Det som är förbjudet i strandskyddet regler är just att uppföra anläggningar som avhåller allmänheten från allemansrättsligt tillgänglig mark, t ex nya trädgårdsanläggningar. Inte att plantera växter per se.
Utanför strandskyddad mark är det fritt att uppföra trädgårdsanläggningar på mark som allmänheten har tillgång till.
Utanför strandskyddad mark är det fritt att uppföra trädgårdsanläggningar på mark som allmänheten har tillgång till.
Är det verkligen det?
Jag äger en skogsfastighet. Där finns inget bostadshus, därmed gäller allemansrätten på hela fastigheten. Vilket jag förklarat för mina snälla grannar som frågat om det är ok att de går där. Det vill säga människor med folkvett.Claes Sörmland skrev:
Håller med dom att ett rättsfall vore intressant för att se om plantering av buskar och små träd på ett naturligt sätt omfattas av förbudet att utföra anläggningar eller anordningar om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt (7 kap. 15§ miljöbalken). Jag hittar inget fall från MÖD som behandlar växtlighet.
Det finns delar av fastigheten där även jag har svårt att ta mig fram pga av taggiga buskar. Självklart har jag ingen skyldighet att anlägga ett fritidsområde. Så har du en stor fastighet så är det mig veterligt fritt fram att odla vad du vill både i och utanför din hemfridszon.
Allt annat skulle vara absurt.
Jag hoppas verkligen inte du anser folk sakna folkvett ifall de inte ber markägaren om lov ifall de går på en obebyggd skogsfastighet.J jenhul skrev:
Personligen tror jag att det är extremt ovanligt att skogsvandrare tar reda på vem som äger olika delar av skogen och ber om lov att gå där. Men de kanske saknar folkvett.
Och när trädgården "eller annan liknande plats som tillhör boendet" finns där (som. t.ex. i TS fall) innebär det hemfridsbrott om man vistas där trots tillsägelse.Claes Sörmland skrev:
Begreppet "hemfridszon" utökades år 2022 genom en ändring i brottsbalken 4 kap. 6 §, vilket verkar gått många förbi.
Ja utifrån lagstiftningen som berör allemansrätten är det OK. Sen kan ju som påpekats tidigare i tråden finnas annan lagstiftning kring t ex skogsbruk och så. Det är ju också extremt reglerat, fast av andra skäl än allemansrätten.J jenhul skrev:Jag äger en skogsfastighet. Där finns inget bostadshus, därmed gäller allemansrätten på hela fastigheten. Vilket jag förklarat för mina snälla grannar som frågat om det är ok att de går där. Det vill säga människor med folkvett.
Det finns delar av fastigheten där även jag har svårt att ta mig fram pga av taggiga buskar. Självklart har jag ingen skyldighet att anlägga ett fritidsområde. Så har du en stor fastighet så är det mig veterligt fritt fram att odla vad du vill både i och utanför din hemfridszon.
Allt annat skulle vara absurt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Och många misstolkar helt betydelsen av vad det innebär i praktiken...M Maijckel skrev:
att dömmas för hemfridsbrott om man går längs en strand med hus som ligger säg 70-80 meter från stranden.. osannolikt att bli dömd.. Har nog aldrig ens hänt eller jo kanske om du har inbrottsverktyg och ficklampa med dig och det är kl 2 på natten men
Om du däremot är djurrättsaktivist och står och skriker mördare och demonstrerar på bondens gårdsplan så har risken för rättslig påföljd ökat rejält sen lagändringen..
Varför du befinner dig i , på gränsen eller nära någons hemfridszon gör stor skillnad i risken för rättslig påföljd. kan du visa ett legitimt ärende och råka komma lite för nära eller är man enbart där för att bråka ställa till med oreda
syftet med förändringarna var ju inte att ge mer privatliv åt folk som bor strandnära utan ett bättre skydd mot aktivister som bråkar med nån bonde eller pälsfarm vilket är tydligt om man läser lite mer om hur dom resonerat i förarbetena till lagändringen, att sen vissa "privatskylt uppsättare" försöker vrångtolka förändringarna på ett sätt som inte alls var syfter har då inte hitintills bevisats i nåt rättsfall jag har sett
Fast grejen i TS fall är väl att den yta som folk rör sig i inte är ”trädgården eller liknande plats som tillhör boendet” eftersom en sådan plats är begränsad till några tusen kvadratmeter intill huset. Utan de rör sig i en park som TS anlagt i området utanför trädgården.M Maijckel skrev:
Jag har tyvärr ingen bild jag kan lägga ut just nu, men i området precis intill där jag bor är det några hus som inte har häck eller staket mellan sin gräsmatta och parken utanför. Effekten av det blir inte att trädgården sträcker sig ut i parken, utan snarare att parken sträcker sig in i trädgården, i stort sett fram till husknuten. Vilket blir jättemysigt för barnen att leka över hela ytan.
Redigerat:
Intrång från djurrättsaktivister var väl visserligen anledningen till ändringen, men att även strand kan omfattas av hemfridszon framgår annars av sidan 18 i förarbetet.P polaris78 skrev:hemfridsbrott om man går längs en strand med hus som ligger säg 70-80 meter från stranden.. osannolikt att bli dömd.. Har nog aldrig ens hänt eller jo kanske om du har inbrottsverktyg och ficklampa med dig och det är kl 2 på natten men
Om du däremot är djurrättsaktivist och står och skriker mördare och demonstrerar på bondens gårdsplan så har risken för rättslig påföljd ökat rejält sen lagändringen..
Varför du befinner dig i , på gränsen eller nära någons hemfridszon gör stor skillnad i risken för rättslig påföljd. kan du visa ett legitimt ärende och råka komma lite för nära eller är man enbart där för att bråka ställa till med oreda
syftet med förändringarna var ju inte att ge mer privatliv åt folk som bor strandnära utan ett bättre skydd mot aktivister som bråkar med nån bonde eller pälsfarm vilket är tydligt om man läser lite mer om hur dom resonerat i förarbetena till lagändringen, att sen vissa "privatskylt uppsättare" försöker vrångtolka förändringarna på ett sätt som inte alls var syfter har då inte hitintills bevisats i nåt rättsfall jag har sett
"Beroende på förhållandena på platsen kan t.ex. även en naturtomt eller strand omfattas av hemfridszonen (jfr ovan nämnda rättsfall). Var gränsen för hemfridszonen går varierar i det enskilda fallet, bl.a. beroende på vad det är för typ av byggnad, hur den är placerad och terrängförhållandena på platsen"
Om det är Naturvårdsverkets riktlinjer du hänvisar till så utgör dessa varken lag eller annan författning. De är just, "riktlinjer", som kan tillämpas vid dispens från strandskyddsbestämmelserna.A adron skrev:
(Jag kanske missat om det i tråden framkommit om TS fastighet omfattas av strandskydd, eller om den bildats före strandskyddsbestämmelsernas inträde.)
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Strand KAN omfattas av hemfridszon men det är nästan vanligare att den inte gör det pga att dom flesta hemfridszoner inte sträcker sig ända till stranden. Även om ens fastighetsgränser råkar vara så att man äger markenM Maijckel skrev:Intrång från djurrättsaktivister var väl visserligen anledningen till ändringen, men att även strand kan omfattas av hemfridszon framgår annars av sidan 18 i förarbetet.
"Beroende på förhållandena på platsen kan t.ex. även en naturtomt eller strand omfattas av hemfridszonen (jfr ovan nämnda rättsfall). Var gränsen för hemfridszonen går varierar i det enskilda fallet, bl.a. beroende på vad det är för typ av byggnad, hur den är placerad och terrängförhållandena på platsen"
Det finns såklart även tomter där man har strand inom hemfridszon men då ligger i dom flesta fall bostadshuset närmare vattnet..
syftet med lagändringarna från 2022 var aldrig att ge mer privata stränder och försök att tolka dom så är i dom flesta fall rejäla feltolkningar utan stöd i verkligheten
Så är det naturligtvis, men i slutänden är det ändå en bedömningsfråga. Det jag vill belysa är främst att den som gapar efter mycket förlorar hela stycket. Ramar man in en begränsad tomt med häck eller staket och visar var gränsen går så får man definitivt en hemfridszon på hela den.M Maijckel skrev:
Har man istället en yta utan tydlig avgränsning, där husets närmaste omgivning helt hänger ihop med en omgivande stor park, så går man miste om en möjligt större hemfridszon på tomten och parken kryper upp i stort sett dikt an mot huset.